Oppfølgersingle fra baard

Artist og låtskriver Bård Mathias Bonsaksen benytter "koronatiden" til å følge opp fjorårets artistdebut med en serie utgivelser. Først ut er singelen "Nerve".

baard aka Bård Mathias Bonsaksen debuterte som artist i september 2019.
Planen var naturligvis å gi ut mer musikk, men så kom "dagjobben" som låtskriver med et solid nisifret antall streams i veien.
Bård har hatt tettpakket kalender hele vinteren, med studiosessions i inn- og utland.
Med pandemien ble det brått stopp for det.
Riktignok kan man fortsatt gjøre mye over nett, men det kan ikke erstatte magien ved å skape noe når man sitter sammen i studio.
Så da har det blitt tid til å flikke videre på noen av låtskissene øremerket eget prosjekt.

"Det har blitt noen skisser ja" innrømmer Bård "Faktisk kunne jeg nok gitt ut minst én baard-låt i måneden, om ikke uken, en god stund fremover, om jeg bare fikk ferdigstilt låtene helt."
Det er ikke nødvendigvis mangel på tid til å fullføre som er problemet, men all ny inspirasjon og nye ideer som hele tiden kommer i veien.

"Jeg har ikke noe angst for å gjøre ting ferdig, jeg blir bare så lett revet med når jeg får en ny følelse eller idé som kan vokse til en låt. Jeg bare må se hva det blir til."
Men nå har han utfordret seg selv til å gå gjennom skissene og arbeide videre med - i første omgang - en håndfull.
Første skisse som Bård, og produsent-kompis
Sivert Hjeltnes Hagtvet, har tatt over målstreken er "Nerve".

"Nerve"
så dagens lys i Stockholm, i et skrive-samarbeid med Julimar Santos og Aron Wyme.
Men essensen av den, nerven i den, vokste på reisen videre.
"Teksten er inspirert av utfordringene ved langdistanse-forhold" forklarer Bård, og utdyper at det kan være vanskelig å finne balanse og trygghet.
"Flyet mitt var forsinket og brått slo det meg. Hva om det ikke står noen der og venter på meg når jeg kommer fram? Hva om jeg føler at dette er alt jeg har drømt om, men den andre parten ikke engang synes jeg er verdt å vente på i tre kvarter ekstra?"
Denne nervøsiteten var både frustrerende og inspirerende.
Og heldigvis også grunnløs.
"Da jeg endelig landet var det en som ventet tålmodig. Og sammen skrev vi faktisk låten ferdig."

Musikk er, for Bård, enklere å forholde seg til enn noe annet.
Der bokstaver og ord aldri helt har oppført seg som de skal, så har musikken alltid gitt mening.
Det er noe han både kjenner og ser, og sånn han uttrykker seg best. En måte å gjøre seg forstått, eller forstå andre.
Han har en slags målsetning om å kunne få andre til å se og føle det han selv gjør, via musikken han skaper.
"Opplevelsen av musikk er så individuell og unik, men allikevel samlende. Den trigger minner og følelser, og det er så sterkt og spennende."

Med prosjektet baard fortsetter Bård Mathias Bonsaksen å uttrykke seg med toner og tekst.
"Det er ikke jakten på en hit som driver meg, selv om suksess er en herlig bonus" forteller han "Jeg vil formidle noe. Nå inn til den som lytter."
Planen er å fortsette å følge innskytelser og inspirasjon dit det tar ham, og dele en jevn strøm av utgivelser.

I en verden hvor mange føler seg ensomme kan musikk bidra til å styrke følelsen av felleskap.
I en verden hvor fysisk kontakt er satt på hold kan musikken fortsatt berøre.
I en verden med stengte grenser kan musikken fortsatt reise fritt.

baard gir ut "Nerve" fredag 1. mai - følg ham på Spotify for å høre ny musikk etterhvert som den blir klar.

baard (c) Stian Werme
baard (c) Stian Werme