OPPDATERT PM: Klubbenene rapporterer økte inntekter og kostnader

OPPDATERT MED PRESENTASJONEN FRA FØRSTE HALVÅR 2022.

SE HELE PRESENTASJONEN HER

Regnskapstallene til Eliteserie-, Toppserie- og OBOS-ligaklubbene viser at både inntekts- og kostnadsnivået første halvår ligger godt over siste normalår, som var i 2019. Halvårsresultatene er negative for alle tre ligaene i 2022. I PostNord-ligaen viser tallene at det er et balansert overskudd akkumulert fra de klubbene som har rapportert.

- Selv om det er klart at det kommer en økning i inntekter fra salg av medierettighetene i 2023 så må klubbene fortsette å sette tæring etter næring. Det at man nå ser en økning i spesielt personalkostnader er en naturlig konsekvens av økt satsning med personalkompetanse som den største innsatsfaktoren. Med de kostnadsøkningene man ser i samfunnet generelt for tiden, så er det enda viktigere for klubbene å sikre balansen i sin økonomiske drift. Dyrere strøm, gass, renter og andre kostnadselementer de er avhengige av vil påvirke klubbene i stor grad fremover. Balanse mellom inntekter og kostnader i regnskapene må ligge til grunn i klubbdriften, sier fotballpresident Lise Klaveness.

Prognosene for hele 2022 viser at herreklubbene er optimistiske for hele året. Hvis prognosene slår til, vil man se et akkumulert overskudd for 2022. Historisk sett har ikke alltid prognosene stemt overens med de endelige årsregnskapene. For klubbene i Toppserien reflekteres den økte sportslige satsningen gjennom økte kostnader, og akkumulert prognose for året er i balanse.

Klubblisensnemndas vedtak

Pålegg av handlingsplaner:

• Finansielt oppfølgingssystem – Odds Ballklubb
  • Finansielt oppfølgingssystem – Strømsgodset Toppfotball
  • Finansielt oppfølgingssystem – Tromsø IL
  • Finansielt oppfølgingssystem – LSK Kvinner
  • Finansielt oppfølgingssystem – Kvik Halden FK
  • Krav til positiv egenkapital – LSK Kvinner
  • Krav til positiv egenkapital – Notodden Fotballklubb

Reaksjoner som følge av brudd på tidligere vedtatte handlingsplaner:

• Irettesettelse – SK Gjøvik-Lyn

Trekk av 1 poeng i PostNord-ligaen avdeling 1 – Notodden Fotballklubb