Oppdatering 6. januar: Plussartikler gjenopprettet. Annonsekjøp fungerer.

Stadig flere av Amedias systemer og løsninger gjenopprettes etter dataangrepet 28. desember. Fra torsdag blir det igjen krav om innlogging for lesing av plusset innhold. Annonsekjøp i konsernets aviser kan gjennomføres på vanlig måte
Konserndirektør med ansvar for nyheter og abonnement, Jostein Larsen Østring.

Torsdag skrur Amedia igjen på krav om innlogging for lesing av plusset innhold, slik at abonnenter har eksklusiv tilgang til plussinnhold på nettavisene.

Dette blir gjort gjennom en nødløsning på siden av Amedias abonnementssystem.

Amedia fjernet midlertidig tilgangskontrollen til plusset innhold tirsdag 28. desember. Dette ble gjort av to hensyn: Den ble fjernet rutinemessig i tråd med konsernets prosedyrer på grunn av manglende tilgang til abonnementsdatabasen. Og for å sikre publikums tilgang til våre redaksjoners journalistikk, i tråd med vår samfunnsviktige rolle.

Nå er disse forholdene løst opp i.

– Vi vet nå at vi er i stand til å gi betalende abonnentene sin rettmessige tilgang til plussinnhold på en trygg måte, sier konserndirektør med ansvar for nyheter og abonnement, Jostein Larsen Østring.

Prøvetilgang til ikke-abonnenter

– Vi har også på plass en mulighet for at ikke-abonnenter skal kunne tegne seg for en prøvetilgang. Dette innebærer at alle som ønsker og har behov for det igjen kan få tilgang til samfunnsviktig journalistikk i våre aviser, sier han.

En slik løsning har ikke vært på plass før nå.

– Skulle vi gjenopprettet tilgangskontrollen på et tidligere tidspunkt, ville tilgangen begrenset seg til abonnenter som hadde tegnet et abonnement før 28. desember. Dette ville ikke vært tilfredsstillende for å sikre publikums tilgang til journalistikken, sier Østring.

Han understreker at det har vært viktig for Amedia å reetablere eksklusiv tilgang for abonnenter.

– Abonnentenes betalingsvilje er helt avgjørende for finansieringen av journalistikken, og det er kun ved spesielle hendelser vi gir åpen tilgang til alle. Nå får abonnentene igjen verdien av eksklusiv tilgang, sier Østring.

Løsningen sikrer altså også at ikke-abonnenter kan tegne en gratis prøvetilgang ut januar måned. I mellomtiden fortsetter Amedia jobben med å gjenopprette tilgangen til abonnementssystemet og andre kritiske systemer som har vært utilgjengelige siden dataangrepet 28. desember.

Annonsesalg går som vanlig

Dataangrepet rettet mot Amedia har ingen konsekvenser for annonsekjøp i konsernets aviser.

Amedias digitale utgivelser har gjennom hele perioden fungert som vanlig, og fra fredag 31. desember var også papiravisene ute som normalt.

– Annonsører og mediebyråer kan kontakte oss og kjøpe annonser på lik linje som tidligere, opplyser Amedias konserndirektør for salg og Marked, Hilde Norddal.

Konserndirektør med ansvar for nyheter og abonnement, Jostein Larsen Østring.