Oppdatering 6. januar: Plussartikler gjenopprettet. Annonsekjøp fungerer.

Torsdag skrur Amedia igjen på krav om innlogging for lesing av plusset innhold, slik at abonnenter har eksklusiv tilgang til plussinnhold på nettavisene.
Dette blir gjort gjennom en nødløsning på siden av Amedias abonnementssystem.
Amedia fjernet midlertidig tilgangskontrollen til plusset innhold tirsdag 28. desember. Dette ble gjort av to hensyn: Den ble fjernet rutinemessig i tråd med konsernets prosedyrer på grunn av manglende tilgang til abonnementsdatabasen. Og for å sikre publikums tilgang til våre redaksjoners journalistikk, i tråd med vår samfunnsviktige rolle.
Nå er disse forholdene løst opp i.
– Vi vet nå at vi er i stand til å gi betalende abonnentene sin rettmessige tilgang til plussinnhold på en trygg måte, sier konserndirektør med ansvar for nyheter og abonnement, Jostein Larsen Østring.
Prøvetilgang til ikke-abonnenter
– Vi har også på plass en mulighet for at ikke-abonnenter skal kunne tegne seg for en prøvetilgang. Dette innebærer at alle som ønsker og har behov for det igjen kan få tilgang til samfunnsviktig journalistikk i våre aviser, sier han.
En slik løsning har ikke vært på plass før nå.
– Skulle vi gjenopprettet tilgangskontrollen på et tidligere tidspunkt, ville tilgangen begrenset seg til abonnenter som hadde tegnet et abonnement før 28. desember. Dette ville ikke vært tilfredsstillende for å sikre publikums tilgang til journalistikken, sier Østring.
Han understreker at det har vært viktig for Amedia å reetablere eksklusiv tilgang for abonnenter.
– Abonnentenes betalingsvilje er helt avgjørende for finansieringen av journalistikken, og det er kun ved spesielle hendelser vi gir åpen tilgang til alle. Nå får abonnentene igjen verdien av eksklusiv tilgang, sier Østring.
Løsningen sikrer altså også at ikke-abonnenter kan tegne en gratis prøvetilgang ut januar måned. I mellomtiden fortsetter Amedia jobben med å gjenopprette tilgangen til abonnementssystemet og andre kritiske systemer som har vært utilgjengelige siden dataangrepet 28. desember.
Annonsesalg går som vanlig
Dataangrepet rettet mot Amedia har ingen konsekvenser for annonsekjøp i konsernets aviser.
Amedias digitale utgivelser har gjennom hele perioden fungert som vanlig, og fra fredag 31. desember var også papiravisene ute som normalt.
– Annonsører og mediebyråer kan kontakte oss og kjøpe annonser på lik linje som tidligere, opplyser Amedias konserndirektør for salg og Marked, Hilde Norddal.
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Edvard Muli Langen blir redaktør i Lierposten11.7.2025 13:32:59 CEST | Pressemelding
Edvard Muli Langen er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lierposten. Fra før har han tilsvarende rolle i Eikerbladet, Sande Avis og Svelviksposten, og blir dermed ansvarlig for alle de fire lokalavisene Amedia eier i Drammensområdet.
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom