Opp i mot 70 nominerte til Jenteprisen 2019

Årets nominerte til Jenteprisen 2019 er klare, og i år er det opp i mot 70 nominerte. Det enorme engasjementet viser at det finnes et ønske og behov for å sette jenters rettigheter og likestilling på dagsorden.

Jenteprisen 2019 deles ut på FNs internasjonale jentedag 11. oktober av Plan International Norge. Jenteprisen vil gå til en person, organisasjon eller bedrift i Norge som har gjort en ekstra innsats for å stoppe vold, overgrep og diskriminering av jenter – enten i Norge eller ute i verden.

Årets pris er den åttende i rekken. I fjor var det Mia Landsem (21) som stakk av med seieren for sitt arbeid med å stoppe ulovlig deling av private bilder på nett. Se et videoportrett med Mia her.

Sterke kvinnelige rollemodeller

Blant årets nominerte finner vi flere sterke kvinnelige rollemodeller som politiker og feminist Berit Ås, skuespiller og samfunnsdebattant Ulrikke Falch, og «de skamløse jentene» Amina Bile, Sofia Srour og Nancy Herz, for å nevne noen.

– Det at vi i Norge er de beste i verden når det kommer til likestilling og behandling av kvinner er bare sludder. Vi har slåss for likelønn i over 50 år, men fortsatt så er det enorme forskjeller på likt arbeid og lik lønn. Vi sender førstegangsfødende hjem etter bare noen timer fordi helsevesenet ikke har råd til å ha dem der lenger. Og makten er fortsatt plassert i stor grad hos menn, sier Berit Ås til Plan International Norge.

Med dagens utvikling er det ventet at det kan ta hele 60 år før Norge er likestilt, og 200 år globalt.

– Jenteprisen har blitt en viktig pris for å løfte frem dem som utgjør en forskjell for jenters rettigheter og jenters situasjon, kommenterer Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan International Norge.

Både Ulrikke Falch og «de skamløse jentene» er enige i at kampen for jenters rettigheter fortsatt er svært aktuell.

– Selv om vi befinner oss på et sted i vesten hvor jenter i mye større grad er frigjort enn kvinner fra utviklingsland, er vi ikke fri før alle er fri. Jeg kjemper en kamp på tvers av landegrenser og ønsker å gjøre verden litt enklere for de som kommer etter meg, sier Ulrikke.

– Det er dessverre slik at vi fortsatt må formidle at kvinners rettigheter er helt grunnleggende menneskerettigheter, også i Norge, kommenterer «de skamløse jentene».

– Hver gang vi får en melding fra en jente som sier «fordi du tør, så tør jeg», vet vi at kampen er verdt å ta, sier de.

Prisutdeling på FNs jentedag 11. oktober

11. oktober kåres en heldig vinner. I år holdes prisutdelingen på Parkteateret i Oslo. Programmet for kvelden er spekket med kreativt, faglig og musikalsk innhold, og vil bli en hyllest til alle de som gjør en ekstra innsats for jenters rettigheter og likestilling.

Uavhengig jury kårer vinneren

Årets vinner av Jenteprisen 2019 kåres av en uavhengig jury. I år består juryen av Navjot Sandhu (minoritetsombud i Oslo politidistrikt og styreleder i Minotenk), Reidar Hjermann (psykolog og tidligere barneombud), Akhtar Chaudry (SV-politiker og tidligere stortingsrepresentant), Hege Yli Melhus Ask (Konsernsjef i NHST Media Group AS), Emilie Beck (programleder for Aftenposten-serien STUCK), og Agnes Nordvik (juniorrådgiver i Ungdommens rettighetsorgan, URO, i Plan).

De nominerte til Jenteprisen 2019:

• Abida Akhtar
  • Ulrikke Falck
  • Vibeke Andrea Sefland
  • Yrja Oftedahl

Bilder, sitater og video av de nominerte

Bilder av de nominerte finner du her. Vennligst ta kontakt med Plan International Norge dersom du ønsker flere sitater eller videoportretter på 2-3 minutter med noen av de nominerte, for både nettside og sosiale kanaler.