Opel Insignia GSi debuterer i Brussel

Opel får en ny toppmodell når den oppdaterte versjonen av Insignia GSi debuterer på bilutstillingen i Brussel denne uken.

Nye Opel Insignia GSi er utstyrt med en 230 hester bensinturbomotor som kommer i kombinasjon med en 9-trinns automatkasse, adaptivt chassis og Twinster firehjulsdrift.

Sammen med GSi-modellen viser også Opel frem et helt nytt motorprogram for Insignia, med nye tresylindrede bensin- og dieselmotorer. Sammenlignet med forgjengeren er forbruket redusert med inntil 18 prosent, og CO2-utslipp ned mot 100 gram per kilometer.

168 LED-elementer

Med IntelliLux LED Pixel-lys setter Opel en ny standard i klassen, og øker antallet LED-elementer fra 32 til 168. Lyset justeres sømløst på millisekunder, og sørger for best mulig effekt uten å blende annen trafikk. Med de nye lyktene blir et større område enn tidligere  opplyst, og utmaskingen av møtende kjøretøy blir enda mer presis.

- Opel fortsetter å demokratisere teknologi. IntelliLux LED-lys er tilgjengelig både på Astra, Insignia og nye Corsa-e, og er perfekt for en mørk norsk vinter, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Johnny Danielsen.

Nye motorer og girkasser

Som i nylig oppdaterte Opel Astra, er det tresylindrede diesel- og bensinmotorer som danner basis i Insignia.

En 1,4-liters bensinturbo med 145 hester og en 122 hesters dieselmotor, er de minste motoralternativene fra start. Senere følger også en sterkere dieselmotor i kombinasjon med firehjulsdrift. En av fordelene med de nye tresylindrede motorene er en vektreduksjon på opptil 50 kilo.

Insignia får også to versjoner av den nye effektive toliters bensinmotoren, en med 200 hester, og topputgaven med 230 hester som blir tilgjengelig i GSi-versjonen av både Grand Sport og Sports Tourer.

Denne nye motoren har sylinderkutt, noe som betyr at to av sylindrene deaktiveres når det ikke er behov for kreftene. Dette bidrar selvsagt til en betydelig reduksjon av drivstofforbruket.

Forbedrede førerstøttesystemer
Dagens Opel Insignia er pakket med avansert teknologi. Nå økes både sikkerhet og komfort ytterlige ved at Insignia nå fått digitalt ryggekamera som, i kombinasjon med radarer, sørger for å varsle ved kryssende trafikk.

PSA Norge er en del av Bertel O. Steen AS og er importør av merkene Peugeot, Citroën, DS og Opel til Norge.

Opel er en av de største europeiske bilprodusentene og ble startet av Adam Opel i Rüsselsheim, Tyskland i 1862. Selskapet startet bilproduksjon i 1899. Siden august 2017 har Opel vært en del av Groupe PSA.

Sammen med sitt britiske søstermerke Vauxhall, er selskapet representert i mer en 60 land over hele verden, og solgte over en million biler i 2018.

Opel er i implementeringen av sin elektrifiseringsstrategi for å møte kundenes krav til bærekraftig mobilitet. Innen 2024 skal alle Opel-modeller som selges i Europa være tilgjengelig i en elektrifisert variant. Strategien er en del av selskapets PACE!-plan med mål om at Opel skal være bærekraftig, globale og elektriske.