Opel Combo-e: Utslippsfri varebil uten kompromisser

Når Opel lanserer sin nye Combo-e gjør den utslippsfri transport av varer og tjenester tilgjengelig for alle som trenger en kompakt og fleksibel varebil

Combo-e er den andre elektriske varebilen Opel lanserer på kort tid. Den følger i fotsporene til den større Vivaro-e, som nylig ble kåret tilårets varebil 2021. På samme måte som storebror, har Combo-e tatt overgangen til elektrisk drivlinje uten kompromisser, noe som gir samme fleksibilitet, plass og komfort som den fossile versjonen.

- Med en nyttelast på inntil 800 kilo og klasseledende tilhengervekt, er den et perfekt verktøy for de som ønsker utslippsfri mobilitet, både i og utenfor byen, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef PSA varebil hos Bertel O. Steen.

To lengder
Med en rekkevidde på 275 kilometer (foreløpige tall) etter WLTP-standarden, er nye Combo-e bygget på EMP2 plattformen fra PSA. Med batteriene plassert under gulvet er lasteplassen og fleksibiliteten den samme som vi kjenner fra fossilvarianten som ble kåret til årets varebil i Europa i 2019.

Combo-e har plass til to eller tre personer og kommer i to lengder. Den korteste av de to er 4,40 meter lang, mens L2, har en lengde på 4,75 meter. Med en makshøyde på 1,84 meter, passer den perfekt inn, også i trange parkeringshus.

Et eksempel på den unike fleksibiliteten, er muligheten for å legge ned passasjersetet, noe som gir deg mulighet for å frakte objekter på henholdsvis 3,09 meter i L1-versjonen, og hele 3,44 meter i den lengste utgaven av Combo-e.

Også i den elektriske utgaven av Combo-e kan du frakte to europaller etter hverandre. Med en nyttelast på inntil 800 kilo og tilhengervekt på 750 kilo, fyller Combo-e behovet mange profesjonelle varebilbrukere har for å tilpasse seg utslippsfri mobilitet.

Best i klassen

Combo-e har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 130 kilometer i timen. Batterienes plassering lavt i bilen bidrar til god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper.

- Litium ion-batteriet på 50 kWh kan hurtiglades med inntil 100 kW, det gjør at 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter – det er raskest i klassen, sier Johnsen.

Sikkerhet og komfort hentet fra personbilene

Nye Combo-e har tatt med seg komfort- og sikkerhetsutstyr som vi kjenner fra Opels personbiler, som head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems. Støtte for Apple CarPlay og Android Auto bidrar også til å gjøre arbeidsdagen enklere.

Parkeringssensorer foran og bak sørger for å varsle føreren om hindringer, også i blindsonen. Avhengig av utstyrsnivå får du også ryggekamera med 180-graders synsvinkel.

Som de fleste andre Opel-modeller kommer også Combo-e med varme i rattet, en viktig komfortdetalj for brukerne i vinter-Norge.

Salget av Combo-e starter til våren, og de første kundene får bilen sin i løpet av høsten.

PSA Norge er en del av Bertel O. Steen AS og er importør av merkene Peugeot, Citroën, DS og Opel til Norge.

Opel er en av de største europeiske bilprodusentene og ble startet av Adam Opel i Rüsselsheim, Tyskland i 1862. Selskapet startet bilproduksjon i 1899. Siden august 2017 har Opel vært en del av Groupe PSA.

Sammen med sitt britiske søstermerke Vauxhall, er selskapet representert i mer en 60 land over hele verden, og solgte over en million biler i 2018.

Opel er i implementeringen av sin elektrifiseringsstrategi for å møte kundenes krav til bærekraftig mobilitet. Innen 2024 skal alle Opel-modeller som selges i Europa være tilgjengelig i en elektrifisert variant. Strategien er en del av selskapets PACE!-plan med mål om at Opel skal være bærekraftig, globale og elektriske.