Ønsket den nye folkhelseministeren lykke til

Terje Søviknes (Frp), står ovenfor formidable utfordringer, ifølge Norsk Friluftsliv.

NY FOLKHELSEMINISTER: Terje Søviknes står overfor krevende oppgaver i sin nye rolle som folkhelseminister. Foto: Synne Kvam

Ifølge generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal, står Terje Søviknes overfor krevende oppgaver i sin nye rolle som folkhelseminister.

Han skal forsøke å samle regjeringens felles innsats for å redusere helseutgiftene, som i dag har vokst til over 360 milliarder i året.

– SSB sier at statens inntekter vil synke. Det blir flere på pensjon og trygd, som skal leve av inntektene som færre i jobb skal skape. Dagens unge kan i framtiden få et dårligere velferdstilbud, eller mye høyere skatter, sier generalsekretær Lasse Heimdal.

– Et godt alternativ er å satse på forebygging, i stedet for å reparere helse. Friske mennesker yter dessuten mer på jobb, jobber flere år, og bruker mindre av helse- og velferdstjenester. Dette øker statens inntekter, og reduserer kostnadene, understreker Heimdal, og minner om at friluftsliv landets største kilde til aktivitet, og en nøkkel i folkhelsearbeidet.

Norsk Friluftsliv møtte Terje Søviknes rett før han fikk nøkkelen til sitt nye kontor, fra partikollega, og avtroppende folkehelseminister, Sylvi Listhaug.

Lasse Heimdal minnet statsråden om friluftslivets betydning, og at fellesorganisasjonens 17 frivillige organisasjoner er en viktig samarbeidspartner i innsatsen for folkehelsen.

paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.