Ønsket den nye folkhelseministeren lykke til

Terje Søviknes (Frp), står ovenfor formidable utfordringer, ifølge Norsk Friluftsliv.
NY FOLKHELSEMINISTER: Terje Søviknes står overfor krevende oppgaver i sin nye rolle som folkhelseminister. Foto: Synne Kvam

Ifølge generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal, står Terje Søviknes overfor krevende oppgaver i sin nye rolle som folkhelseminister.

Han skal forsøke å samle regjeringens felles innsats for å redusere helseutgiftene, som i dag har vokst til over 360 milliarder i året.

– SSB sier at statens inntekter vil synke. Det blir flere på pensjon og trygd, som skal leve av inntektene som færre i jobb skal skape. Dagens unge kan i framtiden få et dårligere velferdstilbud, eller mye høyere skatter, sier generalsekretær Lasse Heimdal.

– Et godt alternativ er å satse på forebygging, i stedet for å reparere helse. Friske mennesker yter dessuten mer på jobb, jobber flere år, og bruker mindre av helse- og velferdstjenester. Dette øker statens inntekter, og reduserer kostnadene, understreker Heimdal, og minner om at friluftsliv landets største kilde til aktivitet, og en nøkkel i folkhelsearbeidet.

Norsk Friluftsliv møtte Terje Søviknes rett før han fikk nøkkelen til sitt nye kontor, fra partikollega, og avtroppende folkehelseminister, Sylvi Listhaug.

Lasse Heimdal minnet statsråden om friluftslivets betydning, og at fellesorganisasjonens 17 frivillige organisasjoner er en viktig samarbeidspartner i innsatsen for folkehelsen.

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.