Ønsker tilbud på drift av riksvegene i Drammen og omegn

Drammenskontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner. I tillegg stiller Statens vegvesen krav om tiltak mot luftforurensning i enkelte av områdene i kontrakten.
Frist for å levere tilbud er 17.03.2022
Femårig kontrakt
Kontrakten varer i fem år, fra 1. september 2022 til 31. august 2027, med mulighet for gjensidig opsjon i tre år + ett års ensidig opsjon.
Kontraktsområdet omfatter kommunene Asker, Bærum, Drammen, Hole, Kongsberg, Lier, Modum, Ringerike og Øvre Eiker.
Vegnettet innenfor Hole, Ringerike og Modum vil innlemmes i kontrakten først fra 01.09.2023.
Pris er avgjørende for hvem som får tildelt Drammenskontrakten.
Kontrakten er lyst ut på Doffin og TED.
Varierte og krevende oppgaver
– Drift av riksvegene i Drammen og omegn er både variert og krevende. Kontrakten omfatter alt fra drift av motorveger og landeveger til bygater, gang- og sykkelveger, rasteplasser, tunnelløp og bruer, sier byggeleder i Statens vegvesen, Anita Tveiten.
– I tillegg til det som normalt inngår i ei vegdriftkontrakt, stiller vi krav om tiltak mot luftforurensning i Drammen, Asker og Bærum. Her må entreprenøren gjennomføre systematisk feiing på noe av vegnettet hele året samt gjøre ekstra tiltak når det forventes høye konsentrasjoner av svevestøv.
Totalt omfatter Drammenskontrakten 340 kilometer veg, hvorav 290 kilometer riksveg og 50 kilometer gang- og sykkelveg langs riksveg. Trafikkmengden på riksvegene varierer fra 350 til 84 400 biler i døgnet.
Dette inngår i driftskontrkaten for Drammen og omegn:
- Motorveger (4-6 felt)
- Andre riksveger
- Bygater
- Landeveger
- Gang- og sykkelveger
- 22 tunnelløp (125-3800 m lengde)
- 381 bruer (bl.a. Norges lengste bru – Drammen motorvegbru 1892 m)
- 10 rasteplasser/hvileplasser (seks med toalett og en med toalett og dusj)
- 5 pendleparkeringsplasser
- Tiltak for reduksjon av luftforurensning i Drammen, Asker og Bærum.
- Alle andre objekter som normalt er i en driftskontrakt veg (fortau, skilter, rekkverk, overvannsystemer, støyskjermer, gjerder, kantstein, holdeplasser, bygninger, utemøbler m.m.)
- Vinterdrift (brøyting og strøing m.m.) og sommerdrift (grøntarealer, renhold og feiing m.m.)
Støtte til klimavennlige løsninger
I tillegg til at trafikantene skal komme sikkert fram til planlagt tid, skal Statens vegvesen være en pådriver for bedre miljø og legge til rette for bruk av ny teknologi. Vegvesenet har derfor skjerpet miljøkravene i alle sine kontrakter, med nye krav til miljøsertifisering og rapportering av drivstoff og energiforbruk.
Entreprenøren må holde seg oppdatert om utviklingen av mer miljøvennlige alternativer til dagens materialer og metoder, og på eget initiativ fremme løsninger som kan bidra til en bedre miljøprofil i kontrakten. Statens vegvesen vil bidra med økonomisk støtte til utviklingsprosjekter som bidrar til reduksjon i klimautslippet i kontrakten.
Nøkkelord
Kontakter
Anita TveitenByggelederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:90842151anita.tveiten@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Fullskalaøvelse i rv. 150 Granfosstunnelen31.3.2025 20:00:02 CEST | Pressemelding
Førstkommende onsdag, 2. aprilm stenger Statens vegvesen Rv 150 Granfosstunnelen klokka 21.30-00.30.
E6 i Rosten i Gudbrandsdalen blir stengt inntil videre31.3.2025 19:54:46 CEST | Pressemelding
Etter steinskredet som gikk over E6 i Rosten i natt, må rasområdet ryddes og sikres. På grunn av det bratte og utilgjengelige terrenget må alt sikringsarbeidet gjøres med håndholdt utstyr.
Signert kontrakt i Nappstraumen31.3.2025 15:30:50 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har inngått kontrakt med OneCo Infra AS for oppgradering av Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Hovedjobben starter i august.
Utsetter utfyllinga i Kipervika til juni31.3.2025 13:23:59 CEST | Pressemelding
Etter utfordringer med å unngå spredning av partikler utenfor siltgardinene, blir utfyllinga i Kipervika satt på vent til etter torskens gyte- og yngleperiode. Arbeidet kan gjenopptas i midten av juni.
Startar bygging av ny Røldalstunnel til sommaren31.3.2025 13:05:56 CEST | Pressemelding
I dag signerte Statens vegvesen med arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad AS og Metrostav Norge AS kontrakten for bygging av ny E134 Røldal-Seljestad.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom