Yrkestrafikkforbundet

Ønsker halv kapasitet på skolebusser i «rød sone»

Del
Norges største forbund for bussjåfører, Yrkestrafikkforbundet, ønsker at kapasiteten på skoleskyss til «røde skoler» skal være halvert. Forslaget skal nå vurderes av Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet.
Yrkestrafikkforbundet ønsker 50 prosent kapasitet på busser til "røde soner". Foto:  Jonas Ruud
Yrkestrafikkforbundet ønsker 50 prosent kapasitet på busser til "røde soner". Foto: Jonas Ruud

I dag opereres det med grønt, gult og rødt nivå på skoler, avhengig av smittesituasjonen i kommunene. Folkehelseinstituttet har i den forbindelse sendt en revidering av smittevernrådene for skoleskyss ut på høring. Hensikten er å tydeliggjøre hvilke råd som gjelder for skoleskyss i de forskjellige sonene.

I Yrkestrafikkforbundets innspill til nevnte høring har man foreslått 50 prosent kapasitetsutnyttelse på skolebussene når skolene er på «rødt» nivå.

‒ Det er like viktig at elevene holder avstand på bussen til og fra skolen, som det er at de gjør det på skolen. Derfor bør det være halvfulle busser når skolene er på rødt nivå, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.

Han mener det er meningsløst å praktisere smittevern i klasserommene, om det ikke gjøres på bussen til og fra skolen.

‒ Når skolebussene er fulle, er det umulig å holde tilstrekkelig avstand. Med andre ord klarer man ikke å opprettholde nødvendige smittevernhensyn. Mange bussjåfører har følt det svært meningsløst å se at elevene stues sammen på bussen, for så å skulle holde avstand når de kommer inn i klasserommet. Vi håper derfor helsemyndighetene tar våre innspill til følge, forteller Klungnes.

Høringsfristen gikk ut siste uken i februar, og det er forventet oppdaterte råd i nærmeste fremtid.

Bilder

Yrkestrafikkforbundet ønsker 50 prosent kapasitet på busser til "røde soner". Foto:  Jonas Ruud
Yrkestrafikkforbundet ønsker 50 prosent kapasitet på busser til "røde soner". Foto: Jonas Ruud
Last ned bilde
Forbundsleder Jim Klungnes. Foto: YTF
Forbundsleder Jim Klungnes. Foto: YTF
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding

EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye