Ønsker halv kapasitet på skolebusser i «rød sone»

Norges største forbund for bussjåfører, Yrkestrafikkforbundet, ønsker at kapasiteten på skoleskyss til «røde skoler» skal være halvert. Forslaget skal nå vurderes av Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet.

Yrkestrafikkforbundet ønsker 50 prosent kapasitet på busser til "røde soner". Foto:  Jonas Ruud
Yrkestrafikkforbundet ønsker 50 prosent kapasitet på busser til "røde soner". Foto: Jonas Ruud

I dag opereres det med grønt, gult og rødt nivå på skoler, avhengig av smittesituasjonen i kommunene. Folkehelseinstituttet har i den forbindelse sendt en revidering av smittevernrådene for skoleskyss ut på høring. Hensikten er å tydeliggjøre hvilke råd som gjelder for skoleskyss i de forskjellige sonene.

I Yrkestrafikkforbundets innspill til nevnte høring har man foreslått 50 prosent kapasitetsutnyttelse på skolebussene når skolene er på «rødt» nivå.

‒ Det er like viktig at elevene holder avstand på bussen til og fra skolen, som det er at de gjør det på skolen. Derfor bør det være halvfulle busser når skolene er på rødt nivå, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.

Han mener det er meningsløst å praktisere smittevern i klasserommene, om det ikke gjøres på bussen til og fra skolen.

‒ Når skolebussene er fulle, er det umulig å holde tilstrekkelig avstand. Med andre ord klarer man ikke å opprettholde nødvendige smittevernhensyn. Mange bussjåfører har følt det svært meningsløst å se at elevene stues sammen på bussen, for så å skulle holde avstand når de kommer inn i klasserommet. Vi håper derfor helsemyndighetene tar våre innspill til følge, forteller Klungnes.

Høringsfristen gikk ut siste uken i februar, og det er forventet oppdaterte råd i nærmeste fremtid.

Forbundsleder Jim Klungnes. Foto: YTF

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Korrigering - Får ikke gått på do i arbeidstiden18.11.2020 07:00:01 CET | Pressemelding