Riddu Riđđu Festivála

Ønsker forslag til mottakere av nyoppstartet kulturpris

Riddu Riđđu og Senter for nordlige folk deler ut Buošši-prisen under årets Riddu Riđđu. Buošši-prisen er en ny kulturpris som deles ut til personer, lag eller foreninger som har gjort en positiv innsats for å synliggjøre sjøsamisk språk og kultur; enten gjennom sin gjerning eller ved å være et forbilde.

Illustrasjonsfoto. Fotograf: Ørjan Marakatt Bertelsen

Prisutdelerne ber nå folket om forslag på prismottakere. Personen eller personene må ha tilknytning til Nord-Troms: Kåfjord, Storfjord, Lyngen, Nordreisa, Kvænangen eller Karlsøy.

I Nord-Troms er buošši en person som er flink, ivrig og arbeidsom.

Forslag med begrunnelse sendes senest 1. juni til buossi@riddu.no

Sandra Márjá West, festivalsjef i Riddu Riđđu er stolt over å annonsere den helt nye kulturprisen:

-Det er veldig mange som har lagt ned stor innsats i revitalisering av sjøsamisk språk og kultur, og dem ønsker vi å trekke frem. Det finnes mange priser i verden, men den største hederen er når ditt eget folk ærer deg. Vi håper dette kan være en oppmuntring for de mange ildsjelene som legger stor innsats i vårt folks fremtid, i tillegg til en markering av vår sjøsamiske historie.

Svein O. Leiros, daglig leder på Senter for nordlige folk, ser også frem til å hedre betydningsfulle kulturaktører i regionen:

-Vi er utrolig glade for at vi har fått til denne prisen i sammen med Riddu Riđđu Festivála. Det er viktig å synliggjøre vår sjøsamiske kulturarv. Det er også utrolig stas at vinneren blir hedret på Riddu Riđđu, vår sjøsamiske stolthet.

Illustrasjonsfoto. Fotograf: Ørjan Marakatt Bertelsen
Sandra Márjá West, festivalsjef Riddu Riđđu festivála
Svein O. Leiros, daglig leder Senter for nordlige folk

Om Riddu Riđđu Festivála

Riddu Riđđu Festivála
Senter for nordlige folk
9144 Samuelsberg

+ 47 971 39 493https://riddu.no/

Riddu Riđđu Festivàla er en internasjonal urfolksfestival, som årlig finner sted i Kåfjord kommune i Nord-Troms. Festivalen er utendørs, og har programtilbud for hele familien. Programmet inneholder verdensomspennende urfolksmusikk, kunst, teater og dans, ungdomsleirer med kunstneriske og politiske workshops, barnefestival, dagsaktuelle seminarer, omfattende kursprogram, film og litteratur.

Følg pressemeldinger fra Riddu Riđđu Festivála

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Riddu Riđđu Festivála på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Riddu Riđđu Festivála