Ønsker Bjørnar Skjæran velkommen som fiskeri- og havminister

- Bjørnar Skjæran er godt plantet på kysten og kjenner næringen godt. Arbeiderpartiet har stått fadder for fiskeripolitikken, når vi ser bort fra Kvotemeldingen. Med sin bakgrunn og sin posisjon som nestleder i Arbeiderpartiet håper vi han får gjennomslag i regjeringen for å sette fiskeriinteressene først ved eventuelle konflikter mellom fiskeriene og nye næringer, sier adm.dir. Audun Maråk i Fiskebåt.

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran. Foto: Regjeringa.

Bjørnar Skjæran (Ap) fra Nordland blir altså ny fiskeri- og havminister i den nye regjeringen til Jonas Gahr Støre med representanter fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Fiskebåt ønsker Skjæran velkommen som fiskeriminister og ser fram til et positivt samarbeid.

- Skal vi ha en fortsatt positiv utvikling innen fiskerinæringen er det viktig at det er forutsigbare rammevilkår og stabilitet i kvotefordelingen. Jeg håper derfor at Skjæran kan reetablere et bredt politisk flertall bak fiskeripolitikken. Usikkerhet om sentrale rammevilkår vil redusere aktiviteten langs kysten, ikke minst hos verfts- og utstyrslevrandørene, samt ramme flåtens mulighet til å møte det grønne skiftet, poengterer Maråk.

Bjørnar Skjæran er 55 år og kommer Lurøy i Nordland. Siden april 2019 har han vært nestleder i Arbeiderpartiet sammen med Hadia Tajik fra Rogaland. Skjæran har yrkesbakgrunn som gårdbruker og sjølstendig næringsdrivende, men har siden 2011 vært politiker på heltid.

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran. Foto: Regjeringa.

Kraftfullt initiativ mot trakassering18.10.2021 14:59:10 CEST | Pressemelding

- Det har den siste tiden vært flere saker hvor unge kvinner står frem med historier om trakassering om bord i fiskefartøy. Vi har alle et ansvar for å bekjempe trakassering i fiskerinæringen. Skal vi lykkes med det må rederiene stille tydelige krav til alle ansatte, og kravene må følges opp. Målet må være å bygge en kultur og rutiner hvor alle ansatte behandles med respekt og likeverd, sier styreleder Jonny Berfjord og adm.dir. Audun Maråk i Fiskebåt.