OnklP slipper selvbiografisk album, "Pål Tøien"

Enhver introduksjon er egentlig overflødig. Enten det er VG eller Dagbladet, rap-fans eller svigermødre, festivalgjengere eller Securtiasvakter – alle kjenner til OnklP. Alle har en mening. Alle kjenner en som kjenner en som kjenner ham.

Fra et par års nachspiel på 15m2 på Anker hotell, rett til Spellemann og tilbake til legevakta igjen. Periodevis norsk musikklivs enfant terrible. Periodevis briljant. Periodevis tilsynelatende uten styring eller selvkontroll. Noen klappet da han var på toppen. Flere frydet seg da han var nærmere bunn.

En offentlig inkasso, en offentlig åpenhet rundt… vel, alt, og en minst like offentlig gjenreising som artist senere så er vi alle blitt noen år eldre. Og vi kan vel alle være enige om at det har gått mye bedre enn det hadde behøvd å gjøre.

OnklP har rukket å bli en av Norges største hiphop-artister. Med en karriere som startet tidlig på 2000-tallet har bygget han opp til å bli en av landets mest anerkjente artister og er stadig like relevant.

Han har i sin allerede lange karriere gitt ut en rekke album. Fra Dirty Oppland og debuten med sin faste makker Jaa9 i 2003, med De fjerne slektningene, med Selskapet, med et soloalbum og mang et bidrag som samarbeidspartner med et bredt spekter av norske og  nordiske artister. Med låten «Styggen på ryggen» fra 2014 skapte han og Slekta store bølger og nye dører åpnet seg for rapperen – en av Norges viktigste låter skrevet noensinne.

Ved siden av priser og nominasjoner fra blant annet Spellemann, P3Gull og Edvardprisen ble Pål kåret til Norges nest beste rapper gjennom tidene stemt frem av Norges rappere i 730-kåringen i 2019. I samme kåring over de dagsaktuelle rapperne havnet han på en solid femteplass. I tillegg har han vunnet så godt som alle hjerter i årets sesong av 71 grader nord – Norges tøffeste kjendis.

OnklP har altså snart 20 år på veien, det er 15 år siden forrige soloalbum, over fem år siden Styggen på ryggen, han har fått seg hus på Nesodden, en datter og et sertifikat. Det er på tide å gjøre opp status. Stoppe opp. Se seg tilbake, og samtidig se seg fremover.

Med det nye selvbiografiske og selvtitulerte albumet Pål Tøien, har Onkelen gjort nettopp dette. De ti låtene handler om livet. Livet til Pål Tøien. Til OnklP. Med seg på laget har han et knippe av Norges-eliten av produsenter: Stargate, Ole Torjus, Nasty Kutt, Tommy Tee, Lucas Nord og ObeyOkay for å nevne noen.

OnklP – Pål Tøien

1. Pål Tøien
  2. Det her
  3. Hollywood
  4. OCB Slim (feat Martin Hazy & Temur)
  5. Nevemagnet
  6. Bør jeg
  7. Konge for en kveld
  8. Skygger
  9. Føler meg bedre
  10. Når du blir stor (feat William Larsen)

I forbindelse med utgivelsen reiser OnklP ut på en releaseturné som åpner i Tromsø på releasedag:

28. februar - Samfunnet Driv, Tromsø

29. februa -  Det Akademiske Kvarter, Bergen

5. mars - Parkteateret, Oslo (utsolgt)

12. mars - Byscenen Trondheim

Ny musikk fra CLMD, Pearl Jam, Jessie Reyez, Ylva med flere27.3.2020 11:45:13 CETPressemelding

Gigaton fra Pearl Jam ute i dag CLMD kickstarter 2020 med den nye låten "Be Happy" og musikkvideo! Ylva og Jesper Jenset slipper "Flame" Spellemann-nominerte Larsiveli slipper ny banger Kompisteamet MIO og Nick Strand har nok en gang gjort magi i studio, og er klare med den dansbare låta "With Somebody" - denne gang med Tungevaag og Christy McDonald på laget. Resultatet er en egenartet og leken feelgood-låt som mikser deilige synther og swingete rytmer. 5 Seconds Of Summer er ute med sitt nye album CALM. Albumet inneholder blant annet singlene "Easier", "Teeth", "No Shame" og "Wildflower". 5 Seconds Of Summer slo for alvor igjennom med sitt selvtitulerte debutalbum i 2014. Albumet gikk rett til #1 her hjemme og på Billboards albumliste. Både oppfølgeralbumet Sounds Good Feels Good (2015) og Youngblood (2018) gikk også rett til #1 på Billboard, noe som har gjort 5 Seconds Of Summer til det eneste bandet i Billboards historie som har hatt tre album direkte inne på #1. Red Moon er den nor

Gigaton fra Pearl Jam ute i dag27.3.2020 08:00:00 CETPressemelding

Pearl Jam er i dag ute med det nye albumet Gigaton. Albumet, som er det ellevte studioalbumet i rekken og første studioalbum siden Grammy-prisbelønte Lightning Bolt, er produsert av Josh Evans og Pearl Jam. Gigaton har allerede fått flere gode anmeldelser, blant annet fra Rolling Stone, Kerrang og Spin som mener dette er Pearl Jams beste album siden 90-tallet! Coverbildet, "Ice Waterfall", er tatt på Svalbard og viser Nordaustlandets iskappe med store mengder smeltevann. Bildet er tatt av den canadiske fotografen, filmskaperen og marinbiologen Paul Nickens. Om det nye albumet sier gitarist Mike McCready: "Making this record was a long journey. It was emotionally dark and confusing at times, but also an exciting and experimental road map to musical redemption. Collaborating with my bandmates on Gigaton ultimately gave me greater love, awareness and knowledge of the need for human connection in these time".

Ylva og Jesper Jenset slipper "Flame"27.3.2020 08:00:00 CETPressemelding

Stjerneskuddet med den kraftfulle stemmen er tilbake. I dag slipper Ylva "Flame" med Jesper Jenset. Sammen har de laget en flammende kjærlighetslåt med sine kraftfulle vokalprestasjoner av internasjonalt kaliber. Hør låten HER! “Jeg ble inspirert til å gjøre denne låta da ei venninne av meg trodde hun hadde gått videre etter et langt forhold og turte å ta steget inn i noe nytt og spennende. Det viste seg at flammen fremdeles var i fortiden.. Flame handler jo om det å være i et nytt forhold uten å ha klart å gi slipp på et gammelt et.”, sier Ylva om låten. Om å samarbeide med Jesper, sier Ylva: “Da Jesper takket ja til å bli med på prosjektet ble jeg utrolig glad. Stemmen hans ble med å løfte låta på en unik og spesiell måte. Det har vært en ære å samarbeide med han!” Jesper sier: “Jeg liker å samarbeide med andre norske artister. Ylva er rå. Kult å være med på prosjektet.” Mer om Ylva: Ylva Olaisen (19) har samarbeidet med en rekke produsenter og låtskrivere de siste årene, og kataloge

Spellemann-nominerte Larsiveli slipper ny banger27.3.2020 08:00:00 CETPressemelding

Etter et travelt år, er Spellemann-nominerte Larsiveli klar for å slippe musikk! I dag slipper han den første singelen, «Oisann» fra en kommende EP, hvor han har samarbeidet med produsenten Pluto, som står bak blant annet “Hallo” med Isah og Dutty Dior. På den kommende EPen har Larsiveli gått litt bort fra det seriøse, og er klar for å vise en mer leken og mer eksperimentell side av seg selv. Med på hele prosjektet, samarbeider Larsiveli med produsenten Pluto. “Oisann” er en smak på hva som kommer. - «Oisann er en låt produsert av Pluto. Vi har hatt noen regler i studio og det er å ikke tenke og bare ha det gøy. Det har vært mye fokus på veldig personlige og såre ting i livet mitt den siste tiden så nå føler jeg det er på tide at jeg skal få lov til å ha det gøy, smile og le. Pluto får som vanlig frem det beste i meg så jeg gleder meg til å vise folket resten av låtene vi har gjort sammen» - Larsiveli HØR LARSIVELI - "OISANN" HER I 2018 fikk et større publikum øynene opp for Larsiveli