Omsetningsvekst og styrket resultat for Nortura i første tertial
Fortsatt høy etterspørsel i dagligvaremarkedet og økt aktivitet i datterselskapene bidrar til den positive utviklingen. Knapphet på norske råvarer begrenser veksten for Gilde-produkter, men bidrar samtidig til færre overskuddsvarer og et sunnere industrisalg.
Første tertial er på grunn av sesongmessige svingninger normalt årets svakeste.
Nortura begynner også nå å se positive effekter fra gjennomførte strukturtiltak til tross for merkostnader knyttet til strenge smittevernstiltak.
- En sterk topp- og bunnlinjevekst viser at vi fortsetter den positive utviklingen fra 2020 og at vi er i rute med både konsernstrategien og omleggingen av industristrukturen for rødt kjøtt i Sør-Norge. Vi trenger gode resultater for å kunne fortsette investeringene framover og for å ha konkurranseevne både i tilførselsmarkedet og sluttmarkedet, sier Anne Marit Panengstuen.
Fortsatt preget av covid-19
Stengte grenser og reiserestriksjoner bidrar fortsatt til betydelig økt etterspørsel etter våre produkter i dagligvaremarkedet. Nortura har spesielt god salgsutvikling i kategoriene pølser, kylling og egg. I takt med lettelser i tiltaksnivået har salget vridd seg mot HoReCa segmentet, mens akkumulert salg gjennom denne kanalen fortsatt er bak det det var på tilsvarende tidspunkt i fjor.
Det er fortsatt høy innenlandsk etterspørsel av norsk egg- og kjøttråvare. Nedbygde lagernivåer har bidratt til et sunnere salg med færre overskuddsvarer.
Samtidig har vi mottatt færre storfe til slakting, som i kombinasjon med økt etterspørsel etter helt slakt fra øvrig kjøttindustri, har begrenset Norturas egen tilgang på norsk råvare. Dette har igjen medført lavere skjærevolumer og mangel på råvarer inn til Gilde-produktene.
For kylling har det derimot vært bedre råvaretilgang og en sterk salgsutvikling, noe som har bidratt til effektiv produksjon og bedret lønnsomhet. Positive effekter fra gjennomførte strukturtiltak bidrar til en stabil kostnadsutvikling, til tross for merkostnader som følge av strenge smitteverntiltak i forbindelse med pandemien. Flere avdelinger har også vært stengt som følge av smitte i løpet av perioden.
Datterselskapene bidrar positivt til resultatutviklingen
Datterselskapene bidrar til den positive resultatutviklingen i konsernet – de har en samlet vekst på hele 15,3% i perioden. Markedene for ull, huder og skinn har løftet seg betydelig de siste månedene og gitt god resultatvekst for Curtis Wool og Norilia. I tillegg er det fortsatt høy produksjon til dagligvaremarkedet i Norfersk, det er økt produksjon av Fjordland-produkter i Fjordkjøkken, og økt aktivitet i Noridane Foods bidrar også positivt.
Mindre plast
En av de store initiativene til Nortura denne perioden var produksjonsstart av Gilde kjøttdeig i pose med redusert plastinnhold. Dette er en helt ny emballasje for kjøttdeig hvor plastandelen er redusert med 75 prosent. Den nye pakningen gjør det enklere for forbrukeren å velge bærekraftig, samtidig som vi gjør det lettere å velge sunnere ved at forbrukeren kan velge mellom produkter med hhv. 14, 10, eller fem prosent fett. En av pakkene er også nøkkelhullsmerket.
- Mindre plast i emballasjen kommer både forbrukerne og miljøet til gode, sier Panengstuen
Mer Gilde hos NorgesGruppen
NorgesGruppen satser på Gilde og har fra uke åtte økt andelen Gilde ferskt kjøtt i sine butikker. Avtalen gjelder kjøttdeig, karbonadedeig og biffer – dette gjør at Gilde øker sin totale markedsandel fra ca. 24 prosent til 28 prosent i Norge.
- Jeg er veldig fornøyd med at vi har fått i stand en avtale med NorgesGruppen om økt tilstedeværelse av Gilde-produkter i deres butikker. Dette viser at Gilde er en sterk merkevare som tiltrekker seg forbrukere, sier Panengstuen.
Kvalitetsmat blir mer tilgjengelig
I mars begynte Nortura å teste ut salg av kvalitetsmat i fem Felleskjøpet-butikker på Østlandet. Dette er utvalgte matvarer fra Norturas restaurant-sortiment som vil følge sesongene, med for eksempel grillmat i sommerhalvåret.
- Salg av bondens egne matprodukter kan gi nye muligheter både for produsentene og kundene. Vi er så langt fornøyde med salget og det blir spennende å se om dette er noe vi kan introdusere på Felleskjøpets butikker i hele landet, sier Panengstuen.
Netto finansresultat viser en bedring på 12 millioner kroner mot fjorår. Utviklingen skyldes styrket resultatandel fra tilknyttede selskaper, lavere markedsrenter og redusert gjeldsnivå.
Resultat før skatt viser et underskudd på 67,4 millioner kroner, noe som er 59 millioner kroner bedre enn fjorår. Første tertial er normalt det svakeste i Nortura som følge av sesongmessig lav kapasitetsutnyttelse.
Egenkapitalandelen var 34% ved utgangen av første tertial, opp 1,6%-poeng fra samme tidspunkt i fjor. Netto rentebærende gjeld (NIBD) dividert på EBITDA endte på 2,6. NIBD dividert på EBITDA, justert for engangsposter og 50 % egenkapitalkvalitet for Norturas hybridobligasjonslån, ble 2,3. Dette er innenfor Norturas finansielle målsettinger.
Nøkkelord
Kontakter
Anette IvsettKommunikasjonsrådgiver
Tel:93208783anette.ivsett@nortura.noBilder
Om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
Resultatforbedring og økt omsetning for Nortura12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Nortura øker omsetningen med 646 millioner kroner og styrker resultatet før skatt og avskrivinger (EBITDA) i 1. tertial med 112 millioner sammenlignet med fjoråret.
Norturas årsresultat preges av omstilling14.2.2025 08:17:31 CET | Pressemelding
Til tross for sterke kommersielle prestasjoner på flere områder i 2024, preges årsresultatet av fortsatt omstilling og høyere driftskostnader.
Egg tilbakekalles grunnet mulighet for helseskade6.2.2025 15:58:53 CET | Pressemelding
Nortura og andre produsenter tilbakekaller flere ulike egg. Grunnet feil hos fôrleverandør, Felleskjøpet, kan noen av eggene ha et forhøyet nivå av vitamin D. For høyt inntak av vitamin D kan være helseskadelig. Forbrukere som har kjøpt de aktuelle eggene bes om å kaste eller returnere dem til butikk.
Nortura styrker satsingen på halal9.12.2024 11:58:58 CET | Pressemelding
Den 1. september overførte Nortura all slakting av halalkylling til sitt oppgraderte anlegg på Hærland som fra før har håndtert all skjæring og pakking av halal. Gjennom å samle produksjonen på et sted styrker Nortura sin satsing på halal og skaper muligheter i et marked i vekst.
PRIOR lanserer proteinpulver - kun laget av 100% norsk eggehvite18.11.2024 09:59:44 CET | Pressemelding
PRIOR Matprotein er et nytt smaksnøytralt proteinpulver, egnet for bruk i både mat og drikke. Matproteinet er laget av tørket eggehvite og uten bruk av tilsetningsstoffer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom