Ombygging av skip - et kinderegg med minst tre gevinster
Disse ferske konklusjonene fra Grønt Skipsfartsprogram slår fast at det er mulig å akselerere det maritime skiftet gjennom økt fokus på sirkulærøkonomi.
Det er en bred gruppering av maritim fagkompetanse innen så vel engineering, rederi og finans som sammen er kommet til denne konklusjonen. Arbeidet, som også har involvert sjøfartsmyndigheter og klasse har vært ledet av verfts-konsernet Vard.
I dag ligger om lag 1.000 ulike offshoreskip i opplag. 100 av disse i Norge. En vesentlig del av disse skipene er relativt nye, avanserte skip – mellom fem og femten år. Skip som er designet og bygget for et langt lengre liv.
«Fokus på sirkulærøkonomi vil ikke bare være til fordel for miljøet som berører oss alle, det vil også være god økonomi for de enkelte involverte rederier og operatører,» sier Andreas Buskop i Vard.
Han har ledet arbeidet som har inkludert en systematisk gjennomgang av 14 ulike markeder med fokus på kommersielle rammer, tekniske og funksjonelle krav, skipenes operasjonsprofiler og deres samlede karbonavtrykk.
- Hva vil de samlede utslipp av CO2 være dersom en ikke bare ser på utslipp ved bruk?
- Hvordan er bildet dersom en med utgangspunkt i den eksisterende offshore flåten foretar nødvendige ombygginger og sammenligner med et nybygg klargjort for samme operasjon?
Disse fundamentale spørsmål er noen av mange som markedet etterspør svar på for å kunne vurdere hvorvidt et ombygd skip er å foretrekke fremfor et nybygg.
I prosjektet har fokus først og fremst vært på hvordan de skipene som i dag ikke har oppdrag eksempelvis for oljeindustrien kan ombygges for bruk som offshore vind service fartøy. Samtidig har løsninger for andre bruksområder både innen fiskeri, oppdrett, beredskap, bunkring og også mulighet for innsamling av plast fra havene blitt klarlagt som andre muligheter for de samme skipene. Med stort dekksareal er disse ideelle skip for modularisering.
«Dersom en nå - ved inngangen av 2022 - sammenligner ombygging og energieffektivisering av en PSV (Platform Supply Vessel) med bygging av et nytt skip eksempelvis for offshore vind formål, vil skipet som ombygges og hvor sirkulærøkonomi anvendes «seire over» det nye skipet i om lag ti år. Med seire over, mener vi ha lavere karbon fotavtrykk og lavere kostnader sammenliknet med et nytt, null-utslipps skip», konkretiserer Buskop. (Se graf.)
Og for å trekke det samme eksemplet videre inn i fremtiden.
Dersom skipet etter om lag ti nye år så tar i bruk teknologien som vi da forventer vil være tilgjengelig for null-utslipp, vil et ombygd skip basert på sirkulærøkonomi være like godt eller bedre sammenliknet med et nybygg ut levetiden.
Om ombyggingen også skulle benytte seg av modularisering, vil effekten av sirkulærøkonomi forsterkes ytterligere ved gjenbruk av utstyr og moduler. Modulene kan da komme til nytte i enda et skip eller til og med i andre industrier.
Det initielle CO2 avtrykket for nybygg er vesentlige. Et ombygd skip vil raskere kunne starte arbeidet i et voksende vind marked. Konkret ombygging analysert i dette prosjektet er beregnet til tre måneder, mens et nybygg i beste fall kan fullføres i løpet av 20-24 måneder.
Også her vinn-vinn. Behovet der behovet er voksende kan raskt dekkes av et ombygd skip, samtidig som overtallige skip der behovet er avtagende kan avta.
Narve Mjøs, direktør og daglig leder i Grønt Skipsfartsprogram sier: «Resultatene fra dette prosjektet bør vekke interesse – ikke bare blant verft, utstyrsleverandører og rederier. Et slikt konkret eksempel på hvordan sirkulærøkonomi kan akselerere det grønne, maritime skiftet bør vekke manges interesse, inkludert politikere, myndigheter, fremoverlente chartere og ikke minst finansnæringen.
Et problem så langt har nemlig vært at insentiv ordninger og finansieringsmuligheter for ombygning i stedet for nybygg ikke har vært tilpasset en mulig fremvoksende sirkulærøkonomi for skip.
Deltakere i Grønt Skipsfartsprogram prosjekt; Offshoreskip i en sirkulærøkonomi:
- Vard
- DOF
- Brevik Engineering
- WestCon
- Clarkson Platou
- Eksfin
- Sjøfartsdirektoratet
- Norges Rederiforbund
- DNV
Nøkkelord
Kontakter
Per Wiggo RichardsenPressetalsmann DNV & Grønt Skipsfartsprogram
Tel:+47 907 77 829Per.Wiggo.Richardsen@dnv.comBilder
Dokumenter
Lenker
Om DNV
Om Grønt Skipsfartsprogram:
Grønt Skipsfartsprogram er et partnerskapsprogram mellom private og offentlige aktører. Programmet, som ledes av DNV, skal være et effektivt virkemiddel for iverksetting av regjeringens strategier og planer. Programmets visjon er at Norge skal etablere verdens mest effektive og miljøvennlige skipsfart.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
Maritim sektor har betydelig større aksept for cyberrisiko enn andre sektorer13.11.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Høvik, 13. november 2024: Ifølge en ny rapport fra DNV mener seks av ti maritime eksperter at bransjen bør akseptere økt cyberrisiko fra digitalisering for å fremme innovasjon og nye teknologier. Den maritime sektorens villighet til å håndtere nye risikoer knyttet til digital transformasjon, er betydelig høyere enn i andre viktige sektorer som energi, industri og helse.
DNV og Inherit Carbon Solutions inngår avtale om karbonfjerning til en verdi av 120 millioner kroner4.11.2024 09:30:00 CET | Pressemelding
Høvik, 4. november 2024: DNV og det norske oppstartsselskapet Inherit Carbon Solutions har inngått en femårig avtale om CO2-fjerningssertifikater relatert til biogassproduksjon. Avtalen har en kontraktsverdi på nærmere 120 millioner kroner og er et av de største kjøpene av karbonfjerning fra et norsk selskap.
Ny DNV-rapport: Energiutslippene vil nå toppen i 20249.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
2024 blir året energirelaterte utslipp når toppen, ifølge DNVs Energy Transition Outlook, som analyserer den globale energiomstillingen frem mot 2050.
DNV med i EU-initiativ for ansvarlig bruk av kunstig intelligens26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 26. september - For å vise sitt engasjement for å bygge og bruke trygg kunstig intelligens, har DNV signert Europakommisjonens AI Pact. Formålet med dette frivillige initiativet er å fremme ansvarlig og pålitelig utvikling og bruk av AI-systemer.
Presseinvitasjon: DNV lanserer ny prognose for den globale energomstillingen25.9.2024 09:05:35 CEST | Pressemelding
Tid: 7. oktober kl 10.00-10.20 Sted: Digitalt møte (Teams) Talsperson: Sverre Alvik, forskningsleder for energiomstilling i DNV Påmelding: Vennligst send en e-post til Anne Vandbakk, pressesjef DNV Norge: anne.vandbakk@dnv.com
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom