OL/PL i Tokyo - sikkerhet og helse trumfer alle andre hensyn

Hensynet til våre utøveres sikkerhet og helse trumfer alle andre hensyn i vurderingen av hvorvidt norske utøvere skal delta i idrettskonkurranser, både nasjonalt og internasjonalt. Det gjelder også deltakelse i Olympiske- og paralympiske leker i Tokyo 2020.

- Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité følger kontinuerlig de helsefaglige og sikkerhetsmessige rådene og anbefalingene som kommer fra både internasjonalt og nasjonalt hold når vi gjør våre vurderinger om norsk deltakelse i OL/PL i Tokyo 2020, sier idrettspresident Berit Kjøll og fortsetter:

Vi har tillit
- IOC har etablert en beredskapsgruppe vedrørende koronavirusutbruddet og vurderinger rundt gjennomføringen av OL/PL i Tokyo. Den består av Tokyo 2020 (arrangøren), myndighetene i Tokyo, japanske myndigheter, Verdens Helseorganisasjon i tillegg til IOC. Vi har tillit til at denne gruppen gjør ansvarlige vurderinger, selvsagt også de helsefaglige, sier Berit Kjøll.

Foreløpig uttaler IOC og IPC at man vil gjennomføre OL/PL i Tokyo som planlagt. Det forholder Norges idrettsforbund seg til, enn så lenge. Våre utøvere vil derfor, i lys av den informasjonen som foreligger nå, forberede seg på at mesterskapet avvikles som planlagt. Det gjøres i regi av Olympiatoppen innenfor de retningslinjer som til enhver tid foreligger.

IOC-møte med alle nasjonale olympiske komiteer i Europa
Toppidrettssjef Tore Øvrebø deltok i går på vegne av Norges olympiske komité i et felles telefonmøte med IOC og de øvrige europeiske olympiske komiteene med fokus på oppdatert status. Ingen nasjonale olympiske komiteer tok her til orde for verken avlysninger eller utsettelser av OL i Tokyo.

I tillegg er det denne uken avholdt tilsvarende møter mellom IOC og de Internasjonale særforbundene samt IOCs utøverkomité med tilhørende 220 utøvere. Felles for alle er at de er bekymret for den alvorlige situasjonen verden er i. Imidlertid tas det heller ikke her til orde for å avlyse eller utsette OL på nåværende tidspunkt.

- Koronavirussituasjonen er høyst uoversiktlig, og den endrer seg fra dag til dag. Hvordan situasjonen utvikler seg de neste ukene, både i Norge og i andre deler av verden, er vanskelig å vite. Vi vil til enhver tid forholde oss til de nasjonale og internasjonale pålegg og anbefalinger fra ansvarlige helsemyndigheter og andre relevante myndighetsorganer i denne saken, sier Berit Kjøll.

Tett dialog med utøverkomiteen
Olympiatoppen har en tett og god dialog med NIFs utøverkomitè i denne saken, og utøvernes stemme blir naturligvis en del av beslutningen om å sende våre utøvere til Tokyo-OL/PL.

Idrettsforbundet jobber videre for full gjenåpning av norsk idrett30.6.2020 12:58:29 CESTPressemelding

Store deler av norsk idrett er nå gjenåpnet. Dette gjelder all idrett for barn og ungdom hvor man kan trene normalt og gjennomføre lokale og regionale konkurranser fra 1. august. Toppidretten har fått grønt lys for trening og konkurranser så snart smittevernsprotokollene er på plass innen de ulike idrettene. I tillegg er trening og konkurranser tillatt for alle idretter – også for de over 19 år, som ikke medfører nærkontakt.

En annerledes Idrettsgalla 202122.6.2020 14:30:46 CESTPressemelding

Det blir idrettsgalla på NRK 9. januar 2021, men i en annerledes form enn seerne er vant til. Konkurransegrunnlaget i 2020, som følge av koronasituasjonen, gjør at de fleste klassene vil mangle prestasjonsgrunnlag som kvalifiserer for juryering. I den uvissheten som råder, vil det også kunne bli betydelige forskjeller i konkurransegrunnlaget for de ulike idrettene. Styret for idrettsgallaen har derfor besluttet at den store jubileumsgallaen, som skulle vært avholdt i Trondheim 9. januar, i sin helhet er flyttet til 8. januar 2022.