OL/PL i Tokyo - sikkerhet og helse trumfer alle andre hensyn

Hensynet til våre utøveres sikkerhet og helse trumfer alle andre hensyn i vurderingen av hvorvidt norske utøvere skal delta i idrettskonkurranser, både nasjonalt og internasjonalt. Det gjelder også deltakelse i Olympiske- og paralympiske leker i Tokyo 2020.

- Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité følger kontinuerlig de helsefaglige og sikkerhetsmessige rådene og anbefalingene som kommer fra både internasjonalt og nasjonalt hold når vi gjør våre vurderinger om norsk deltakelse i OL/PL i Tokyo 2020, sier idrettspresident Berit Kjøll og fortsetter:

Vi har tillit
- IOC har etablert en beredskapsgruppe vedrørende koronavirusutbruddet og vurderinger rundt gjennomføringen av OL/PL i Tokyo. Den består av Tokyo 2020 (arrangøren), myndighetene i Tokyo, japanske myndigheter, Verdens Helseorganisasjon i tillegg til IOC. Vi har tillit til at denne gruppen gjør ansvarlige vurderinger, selvsagt også de helsefaglige, sier Berit Kjøll.

Foreløpig uttaler IOC og IPC at man vil gjennomføre OL/PL i Tokyo som planlagt. Det forholder Norges idrettsforbund seg til, enn så lenge. Våre utøvere vil derfor, i lys av den informasjonen som foreligger nå, forberede seg på at mesterskapet avvikles som planlagt. Det gjøres i regi av Olympiatoppen innenfor de retningslinjer som til enhver tid foreligger.

IOC-møte med alle nasjonale olympiske komiteer i Europa
Toppidrettssjef Tore Øvrebø deltok i går på vegne av Norges olympiske komité i et felles telefonmøte med IOC og de øvrige europeiske olympiske komiteene med fokus på oppdatert status. Ingen nasjonale olympiske komiteer tok her til orde for verken avlysninger eller utsettelser av OL i Tokyo.

I tillegg er det denne uken avholdt tilsvarende møter mellom IOC og de Internasjonale særforbundene samt IOCs utøverkomité med tilhørende 220 utøvere. Felles for alle er at de er bekymret for den alvorlige situasjonen verden er i. Imidlertid tas det heller ikke her til orde for å avlyse eller utsette OL på nåværende tidspunkt.

- Koronavirussituasjonen er høyst uoversiktlig, og den endrer seg fra dag til dag. Hvordan situasjonen utvikler seg de neste ukene, både i Norge og i andre deler av verden, er vanskelig å vite. Vi vil til enhver tid forholde oss til de nasjonale og internasjonale pålegg og anbefalinger fra ansvarlige helsemyndigheter og andre relevante myndighetsorganer i denne saken, sier Berit Kjøll.

Tett dialog med utøverkomiteen
Olympiatoppen har en tett og god dialog med NIFs utøverkomitè i denne saken, og utøvernes stemme blir naturligvis en del av beslutningen om å sende våre utøvere til Tokyo-OL/PL.

Idrettspresident Berit Kjøll ber om straksavklaring fra helsedirektøren31.3.2020 08:02:18 CESTPressemelding

Norges idrettsforbund sendte 25. mars frem et brev til Helsedirektoratet med behov for klargjøring av vedtaket datert 12. mars om forbud mot/stengning av blant annet idrettsarrangementer, organisert idrettsaktivitet og svømmehaller. Årsaken er ulik fortolkning og praksis for gjennomføring av vedtaket i de enkelte kommunene. Resultatet er usikkerhet og mange spørsmål fra hele idrettsbevegelsen relatert til vedtaket. Nå ber idrettspresident Berit Kjøll om en straksavklaring.

IOC har besluttet å utsette OL/PL i Tokyo i inntil ett år. - En klok og riktig avgjørelse sier idrettspresident Berit Kjøll.24.3.2020 15:42:18 CETPressemelding

- Dette er en klok beslutning. Det er prisverdig at japanske myndigheter og IOC på bakgrunn av dagens situasjon og informasjon fra Verdens Helseorganisasjon har besluttet å utsette lekene. Det viser at helse og sikkerhet er det aller viktigste. Jeg har samtidig stor sympati og forståelse for den krevende situasjonen som den japanske arrangøren og nasjonen nå har kommet i, sier idrettspresident Berit Kjøll.