OldenLoen nominert til årets cruisehavn i verden!

OldenLoen er nominert til Sea Trades Årets Cruisehavn, i selskap med Yokohoma havn i Japan og Zadar havn i Kroatia.

Olden Cruise Park

Hvert år kårer cruiseorganisasjonen Sea Trade årets cruisehavn. I år er OldenLoen blant de topp 3-nominerte verden over, i selskap av Yokohoma havn i Japan og Zadar havn i Kroatia. Tidligere vinnere er blant annet Dublin havn, Amsterdam havn, København havn og Southhampton havn. Vinneren kåres under den årlige Seatrade-konferansen 11. september. Kriteriene for nominasjonen er at en i løpet av de siste 12 månedene har gjort signifikante forbedringer for å promotere cruiseturisme.

Bakgrunnen for topp-nominasjonen av OldenLoen er  tilrettelegging av Olden Cruise Park og at integrering av Hydla klatrepark  som utfluktsalternativ for cruisegjester. Begge tiltak er etablert i år og bidrar til at bygden med 600 innbyggere kan ta imot om lag 250 000 cruiseturister på en smidig måte hver sesong.

– Tiltak som Olden Cruise Park og integrasjonen av Hydla klatrepark viser hvordan lokalsamfunn og cruisenæringen i samarbeid kan spille hverandre gode», sier Tor Christian Sletner, Vice President CLIA og ansvarlig for maritim politikk og myndighetskontakt i Europa.

Olden Cruise Park er tilrettelagt for både cruiseturister, cruiseopreatører og lokale aktører. Hydla klatrepark er etablert av lokale aktører og tilbyr cruiseturistene en klatreopplevelse i vill, norsk natur.

– Olden Cruise Park og integrasjonen av Hydla klatrepark er eksempler til etterfølgelse, hvor lokal verdiskapning og cruisenæringen kobles sammen. Slik det burde være flere steder og slik cruisenæringen ønsker, legger Sletner til.

Olden Cruise Park består av:

• Tender brygge
  • Trafikkavviklingsområde (Shoreex buss/Tog/Shuttle busser/Taxi)
  • Sanitæranlegg med både toalettbygg og oppholdsrom for busssjåfører, guider og skipsmannskaper
  • Lokalt salgsområde ved cruiseanløp
  • Parkområde med benker
  • Området skjermet fra sol eller regn
  • Badestrand
  • Blomsterbed og flaggborg
  • Tilgang til gratis Wi-Fi

Om kåringen og arrangementet: https://www.seatradecruiseevents.com/awards/seatrade-cruise-awards-2019-finalists

For mer informasjon:

CLIA: Tor Christian Sletner, Vice President i CLIA Europe. Tlf. +47 990 41 944

Nordfjord hamn: Sølve Oldeide, Operating manager. Tlf. +47 928 19 676

Ordfører i Stryn: Sven Flo. Tlf. 955 29 337

Bilder: Til fri bruk. Fotograf krediteres Nordfjord havn.

Om Cruise Lines International Association (CLIA) – én industri, én stemme: Cruise Lines International Association (CLIA) er verdens største bransjeforening for cruise industrien, og er en enhetlig stemme og ledende autoritet i det globale cruisefellesskapet. Foreningen har 15 kontorer globalt med representasjon i Nord- og Sør-Amerika, Europa, Asia og Australasia. CLIA støtter politikk og praksis som fremmer et trygt, sikkert, sunt og bærekraftig cruiseskipmiljø for de mer enn 30 millioner passasjerene som er anslått å reise med cruise i 2019, og er dedikert til å promotere cruise-opplevelsen. Medlemmene består av verdens mest prestisjefylte hav-, elv- og spesialfartøylinjer; et høyt trent og sertifisert reisebyråsamfunn; og cruiselinjeleverandører og partnere, inkludert havner og destinasjoner, skipsutvikling, leverandører og forretningstjenester. Organisasjonens oppgave er å være den samlede globale organisasjonen som hjelper medlemmene å lykkes ved å gå inn for, utdanne og promotere for cruisesamfunnets felles interesser. For mer informasjon, besøk www.cruising.org eller følg Cruise Lines International Association på CLIA Facebook- og Twitter-sider (@CLIAGlobal og @CLIAEurope).

Tor Christian Sletner
Vice President i CLIA Europe.
Tlf. +47 990 41 944
E-post: tcsletner@cruising.org

Olden Cruise Park
Hydla klatrepark