OL-seilere fra Drøbak i favorittsjiktet

Når Norges beste seilere kommer til Åsgårdstrand for å seile om kongepokalen og tittelen Mesternes Mester 15. og 16. oktober, vil to OL-seilere fra Drøbak være med i kampen.
OL-BRONSE: Hermann Tomasgaard stod for norsk seilsportsstørste prestasjon i 2021 ved å vinne OL-bronse i Japan i Laser-klassen. FOTO: Sailing Energy (free editorial rights)

Drøbaks bronsemedaljør i Laser-klassen fra OL i Japan i år, Hermann Tomasgaard, er en selvskreven deltager i Mesternes Mester, som finner sted i Åsgårdstrand 15. og 16. oktober. Han stiller som skipper på sitt eget lag, der han også har med seg kjæresten, engelske Saskia Sills som selv er på det britiske seilerlandslaget, Olav Eidsaa fra Drøbaksund Seilforening og Pål Tønnesson fra Moss.

Drøbaks andre store seiler, Anders Pedersen, er skipper for et lag som representerer det norske landslaget i seiling. Med seg har han OL-seilerne Helene Næss og Marie Rønningen fra Tønsberg samt Marius Falck Orvin fra Oslo.

Begge lag er blant de aller største favorittene til å vinne Mesternes Mester og kongepokalen.

Men konkurransen blir hard. Mesternes Mester samler ti tidligere OL-seilere, en lang rekke medaljevinnere i internasjonale mesterskap og alle årets norgesmestere i seiling. I alt 34 lag bestående av fire seilere kommer til Åsgårdstrand for å gjøre opp seg imellom om hvem som er aller best i landet etter endt seilsesong.

Flere lokale seilere

Mesternes Mester samler også deltagere fra Fredrikstad, Moss og Soon Seilforening

• Espen Tønnesson seiler mannskap om bord hos Anders Hylen Klippenberg fra Kongelig Norsk Seilforening.
  • Espen Guttormsen og Lars Landmark, begge fra Soon Seilforening, seiler mannskap med Calle Andersen fra Asker Seilforening.
  • Henrik Bordal fra Moss seiler med Pia Dahl Andersen fra KNS som skipper.
  • Uffe Tomasgaard fra Drøbaksund er skipper for et lag av jolleseilere i ulik alder. Med seg har han blant annet Magne Klann fra Soon og Christoffer Sørlie fra Fredrikstad.
  • Hanne og Christian Birkeland fra Soon Seilforening er med om bord hos mesterskapets yngste skipper, Una Bryhni Utheim fra KNS.

Se presentasjon av samtlige deltagere

Se fun facts om deltagerne

Seiling i heat

Seilerene møtes i heat  der 12 og 12 lag seiler mot hverandre i like båter av typen J/70-er, og etter et antall innledende runder med seilaser – vind og vær vil avgjøre hvor mange det blir – møtes til slutt de ti beste lagene til en avsluttende finale. Finalen består av tre seilaser, og det laget som gjennomfører de tre seilasene med færrest poeng, blir Mesternes Mester og vinner kongepokalen.

Åsgårdstrand Seilforening er vertsskap for mesterskapet sammen med Norges Seilforbund. Seilasene vil foregå umiddelbart utenfor havnen i Åsgårdstrand, og Mesternes Mester arrangeres i år for 12. gang. På grunn av koronapandemien ble det ikke noe mestermøte i 2020,

For pressekontakt, bilder og hjelp under mesterskapet – kontakt generalsekretær Per Christian Bordal eller Thomas Nilsson – eventuelt Per Arne Høstvang i Åsgårdstrand Seilforening.

Følg resultatutviklingen i mesterskapet her

ANDERS PEDERSEN: Anders Pedersen deltar i Mesternes Mester som skipper for et lag som representerer det norske landslaget i seiling. FOTO: Sailing Energy (free editorial rights)
I JAPAN: Hermann Tomasgaard seiler under OL-seilasene i Japan.
MESTERNES MESTER: Hermann Tomasgaard har også tidligere deltatt i Mesternes Mester – senest i 2019. FOTO: Morten Jensen
Anders Pedersen i Finnjolle. FOTO: Morten Jensen
LIKE BÅTER: Mesternes Mester seiles i heat med 12 identiske båter av typen J/70. Om bord i hver båt er det et mannskap på fire. FOTO: Morten Jensen