OL-kandidater vant kongepokalen i seiling

Nicholas Fadler Mathisen og Martine Steller Mortensen vant kongepokalen i seiling og ble kåret til «Mesternes Mester» i helgen sammen med Gard Jacob Ørka og Emil Fadler Kvamme.
SEIER: D varr ingenting å si på gleden over å ha vunnet! Det seirende laget i mesternes mester bestod av fra venstre Emil Fadler Kvamme, Gard Jacob Ørka, Martine Steller Mortensen og Nicholas Fadler Martinsen. (Foto: Morten Jensen)

Seilsporten kårer mange mestre i ulike båtklasser i løpet av seilsesongen, og i Åsgårdstrand deltok 29 lag bestående av norgesmestre, verdensmestre, OL-kandidater og landslagsseilere for å kåre de aller beste av dem;  «Mesternes Mestre». Dette er norsk seilsports mest prestisjefylte tittel å vinne, og vinnerne får tildelt Hans Majestet Kongens Pokal.

Etter to dager med innledningsseilaser, semifinaler og finale stod landslagsseilerne Nicholas Fadler Mathisen fra Son og Martine Steller Mortensen fra Arendal  igjen som de beste seilerne i Norge. I tillegg hadde duoen, som satser mot OL i Tokyo i 2020 i båtklassen Nacra 17, med seg mannskapet Grad Jacob Ørka og Emil Fadler Kvamme – begge fra Bærum.

Mesternes mester foregikk i kjølbåten J/70. Den seiles av fire personer, og det var for anledningen første gang laget seilte i den. Etter litt dårlige resultater i de to første seilasene fant de seg godt til rette, og de gikk ut av semifinalen som beste lag.

I finalen, som bestod av tre seilaser, avgjorde de mesterskapet ved å vinne den siste seilasen.

Fant seg godt til rette i ukjent båt

Nacra 17, som de to seiler til daglig, er en katamaran med hydrofoiler som byr på lynrask seiling i hastigheter over 20 knop.

– Å seile J/70 var jo ikke en like stor fartsopplevelse, men måten vi seiler på i forhold til vinden er ikke så ulik. Derfor kunne vi dra mye nytte av erfaringene våre fra Nacra-en. Martine og jeg hadde den samme arbeidsfordelingen vi vanligvis har. Jeg styrer og Martine sørger for seiltrim og båtfart. Emil og Gard stod for alt det tekniske med spinnakeren, og dette fungerte supert – til tross for at vi ikke hadde fått trent sammen før mesterskapet, sier Nicholas Fadler Martinsen.

Satser mot OL i 2020

Om drøye to uker setter Nicholas og Martine kurs for New Zealand der de skal delta i VM i Nacra 17 og forsøke å kvalifisere seg til OL. Mesterskapet starter 1. desember. Åtte nasjoner har allerede fått tildelt OL-plasser, og i VM vil det bli gitt ytterligere seks nasjonsplasser.

Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensens store mål er å erobre en av de seks plassene. De to seiler for Kongelig Norsk Seilforening.

Norges beste seilere

De 29 lagene som deltok i Mesternes mestre representerte Norges aller beste seilere. Bak Nacra-laget som vant, fulgte et lag fra Express-klassen som hadde Eivind Melleby fra Oslo, verdens for tiden beste Starbåt-seiler, som rormann, mens tidligere OL-medaljør, Herman Horn Johannessen fra Nesøya i Asker som skipper ble nummer. Laget hans representerte NM i Melges 24-klassen.

De tre øvrige finalistene var lag anført av de norske medaljehåpene i OL i Tokyo, Hermann Tomasgaard og Anders Pedersen i Finnjolle – begge fra Drøbak. Det sjette finalelaget var vinnerne av studentmesterskapet i seiling fra NTNU i Trondheim, som hadde Henrik Bucher fra Nesodden som skipper.

Fakta

29 lag stilte til start. Det ble seilt fire innledende flighter (runder), hvoretter de 10 beste lagene gikk til semifinale og til slutt seks til finalen. Komplett resultatliste fins på Manage2Sail (se link), alle seilasene ble tracket og kan spilles og studeres om igjen på TracTracs nettside (se link), på Norges Seilforbunds Facebook-side er det lagt ut bilder, intervjuer og live-sending fra finalen, kommentert av Peer Moberg (se link).

Mesternes Mester ble arrangert av Norges Seilforbund i samarbeid med Åsgårdstrand Seilforening, og det hele ble avsluttet med en stor seilerfest på Tjuvholmen i Oslo med rundt regnet 200 seilere til stede. Der var det premieutdeling for Mesternes Mester og utdeling av kongepokal. Det var også utdeling av premier for årets eliteserie og 1. divisjon i Norsk Seilsportsliga. I tillegg ble det delt ut en rekke andre priser, blant annet til Årets seiler, årets juniorseiler med flere.

Årets Seilere: Helene Næss og Marie Rønningen fra Tønsberg

Årets Juniorseilere: Mathias Berthet fra Oslo og Alexander Franks-Penty fra Asker. Begge seiler for KNS

Årets Trener: Marthe Bjerkåsholmen fra Asker

Årets Ildsjel: Pål Kragset fra Ålesund