Oktoberfest i lekebutikkene
Nordmenn brukte omtrent like mye penger i butikkene i oktober som måneden før. Vekstvinneren i oktober var leketøy. – Halloween-feiringen har nok tatt skikkelig av i år, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.

Vi har strammet igjen der vi kan, men feiring er liksom det minste vi unner oss i en mørk tid med flere bekymringer enn før. Siste uken i oktober gikk vi bananas i leketøysbutikken, og aller mest penger la vi igjen 29. oktober.
For landet som helhet er det bil, båt og andre motoriserte kjøretøy som øker nest mest.
– Vi fortsetter å stramme inn forbruket og unngår overforbruk og luksus. At bilen og båten får sitt, kan vitne om at vi tar godt vare på tingene våre, sier Kjetil.
Trønderne mest lekne
Det er noen geografiske forskjeller i vekstvinnere og -tapere. Trøndelag brukte 58 % mer på leketøy i oktober enn i september, skyhøyt over gjennomsnittet for andre fylker, som stoppet på 30 – 40 % vekst i lektøyshandelen.
Farvel hage, nok sportsutstyr
Varer med størst nedgang fra september til oktober, var sports- og fritidsutsyr og planter og annet på hagesentre.
– Sportsutstyr er gjerne noe vi bruker penger på i oppgangstider. Det kan være lurt å vente på gode tilbud før man slår til, sier Kjetil.
Treningsiver i nord og vest
Fylker som stikker seg ut på sportsfronten, er Nordland og Møre og Romsdal. Her er det vekst i forbruket på alle typer treningssentre, med hhv. 31 % og 19% økning fra september.
Hage og planter blir også nedprioritert, slik sesongen tilsier. – Vi har oppgradert hager og hus gjennom hele koronatiden. Nå som vi kan gå ut igjen, bruker vi penger på detaljhandel, bar, trening, innredning, klær, sko, tilbehør og parfymeri, sier Kjetil.
Tall for oktober
Endring i transaksjonsbeløp BankAxept (ikke justert for prisvekst)
- 2022 okt. vs. 2021 okt.: -3,9%
- 2022 okt. vs. sept.: +0,1%
Tall måned til måned 2022 (okt. vs. sept.) for fylke (topp og bunn i utvalgte underbransjer)
Hele landet
- Leketøy +36%
- Bil, båt og motor +14%
- Gartneri, blomsterbutikk -13%
- Sport og fritid -13%
Agder
- Leketøy +35%
- Reiseliv +18%
- Sport og fritid -10%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
Innlandet
- Leketøy +35%
- Bil, båt og motor +14%
- Gartneri, blomsterbutikk -13%
- Reiseliv -28%
Møre og Romsdal
- Leketøy +31%
- Trening og aktivitet +19%
- Reiseliv -12%
- Sport og fritid -13%
Nordland
- Leketøy +32%
- Trening og aktivitet +31%
- Gartneri, blomsterbutikk -20%
- Reiseliv -21%
Oslo
- Leketøy +39%
- Bil, båt og moter +17%
- Sport og fritid -16%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
Rogaland
- Leketøy +34%
- Bar +16%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
- Reiseliv -22%
Troms og Finnmark
- Leketøy +28%
- Trening og aktivitet + 17%
- Sport og fritid -16%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
Trøndelag
- Leketøy +58%
- Trening og aktivitet +29%
- Gartneri, blomster -14%
- Sport og fritid -15%
Vestfold og Telemark
- Leketøy +35%
- Bil, båt og motor +15%
- Reiseliv -15%
- Sport og fritid -23%
Vestland
- Leketøy +33%
- Bil, båt og motor +16%
- Reiseliv -15%
- Gartneri, blomsterbutikk -18%
Viken
- Leketøy +36%
- Bil, båt og motor +14%
- Gartneri, blomsterbutikk -11%
- Sport og fritid -16%
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,3 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Julehandlet som normalt25.12.2022 16:00:06 CET | Pressemelding
På tross av dårligere råd og større usikkerhet i norsk økonomi, handlet nordmenn som normalt denne julen: – Vi brukte nær 100 milliarder på julehandelen i år, nesten like mye som under normalåret 2019, sier Kjetil Bøe, leder for Betaling i BankID BankAxept.
Følg handlevettreglene: Kom deg ut i «sonen» så fort du kan16.12.2022 16:21:28 CET | Pressemelding
Desember er travel i butikkene, og den siste uken før jul er aller travlest. Kom deg ut så fort du kan, og bruk gjerne søndagen til å komme i mål med det meste. Her er de beste tidspunktene for innkjøp av gaver og mat til jul.
Black Week: Fredag er fremdeles toppdagen29.11.2022 12:45:00 CET | Pressemelding
Fredag ble Black Week-vinneren i butikkene med 1,2 prosent flere kjøp enn i fjor. Vi handlet varer for 2,4 milliarder denne fredagen, en liten nedgang fra 2021.
Rådene som beskytter deg mot BankID-svindel3.11.2022 08:49:10 CET | Pressemelding
Når BankID kommuniserer med publikum og gjør endringer i sine produkter og tjenester, er det alltid noen som forsøker å utnytte det. Har du for eksempel mottatt en SMS med beskjed om å åpne en lenke i forbindelse med at din BankID angivelig er sperret? Vel, slike henvendelser er forsøk på svindel og noe du må være obs på.
Skrur igjen forbruket3.10.2022 13:11:55 CEST | Pressemelding
Kortomsetningen i september gikk ned cirka 6 prosent sammenlignet med september i fjor. – Med økte levekostnader har folk blitt mer forsiktige med pengebruken, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom