Oktoberfest i lekebutikkene

Vi har strammet igjen der vi kan, men feiring er liksom det minste vi unner oss i en mørk tid med flere bekymringer enn før. Siste uken i oktober gikk vi bananas i leketøysbutikken, og aller mest penger la vi igjen 29. oktober.
For landet som helhet er det bil, båt og andre motoriserte kjøretøy som øker nest mest.
– Vi fortsetter å stramme inn forbruket og unngår overforbruk og luksus. At bilen og båten får sitt, kan vitne om at vi tar godt vare på tingene våre, sier Kjetil.
Trønderne mest lekne
Det er noen geografiske forskjeller i vekstvinnere og -tapere. Trøndelag brukte 58 % mer på leketøy i oktober enn i september, skyhøyt over gjennomsnittet for andre fylker, som stoppet på 30 – 40 % vekst i lektøyshandelen.
Farvel hage, nok sportsutstyr
Varer med størst nedgang fra september til oktober, var sports- og fritidsutsyr og planter og annet på hagesentre.
– Sportsutstyr er gjerne noe vi bruker penger på i oppgangstider. Det kan være lurt å vente på gode tilbud før man slår til, sier Kjetil.
Treningsiver i nord og vest
Fylker som stikker seg ut på sportsfronten, er Nordland og Møre og Romsdal. Her er det vekst i forbruket på alle typer treningssentre, med hhv. 31 % og 19% økning fra september.
Hage og planter blir også nedprioritert, slik sesongen tilsier. – Vi har oppgradert hager og hus gjennom hele koronatiden. Nå som vi kan gå ut igjen, bruker vi penger på detaljhandel, bar, trening, innredning, klær, sko, tilbehør og parfymeri, sier Kjetil.
Tall for oktober
Endring i transaksjonsbeløp BankAxept (ikke justert for prisvekst)
- 2022 okt. vs. 2021 okt.: -3,9%
- 2022 okt. vs. sept.: +0,1%
Tall måned til måned 2022 (okt. vs. sept.) for fylke (topp og bunn i utvalgte underbransjer)
Hele landet
- Leketøy +36%
- Bil, båt og motor +14%
- Gartneri, blomsterbutikk -13%
- Sport og fritid -13%
Agder
- Leketøy +35%
- Reiseliv +18%
- Sport og fritid -10%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
Innlandet
- Leketøy +35%
- Bil, båt og motor +14%
- Gartneri, blomsterbutikk -13%
- Reiseliv -28%
Møre og Romsdal
- Leketøy +31%
- Trening og aktivitet +19%
- Reiseliv -12%
- Sport og fritid -13%
Nordland
- Leketøy +32%
- Trening og aktivitet +31%
- Gartneri, blomsterbutikk -20%
- Reiseliv -21%
Oslo
- Leketøy +39%
- Bil, båt og moter +17%
- Sport og fritid -16%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
Rogaland
- Leketøy +34%
- Bar +16%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
- Reiseliv -22%
Troms og Finnmark
- Leketøy +28%
- Trening og aktivitet + 17%
- Sport og fritid -16%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
Trøndelag
- Leketøy +58%
- Trening og aktivitet +29%
- Gartneri, blomster -14%
- Sport og fritid -15%
Vestfold og Telemark
- Leketøy +35%
- Bil, båt og motor +15%
- Reiseliv -15%
- Sport og fritid -23%
Vestland
- Leketøy +33%
- Bil, båt og motor +16%
- Reiseliv -15%
- Gartneri, blomsterbutikk -18%
Viken
- Leketøy +36%
- Bil, båt og motor +14%
- Gartneri, blomsterbutikk -11%
- Sport og fritid -16%
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Om BankID BankAxept
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
Tæpping med Vipps: – Vil endre betalingsvaner9.12.2024 09:00:20 CET | Pressemelding
Tæpping med Vipps er lansert i tett samarbeid med BankAxept og Thales. – Vipps vil endre betalingsvanene i butikk, sier leder for BankAxept, Kjetil Bøe.
Black Week 2024: Nordmenn handlet for like mye som i fjor1.12.2024 18:37:29 CET | Pressemelding
Butikkhandelen under Black Week mandag til lørdag, havnet på samme nivå som i fjor. Spesielt onsdagen trakk opp resultatet, med 10 prosent høyere handelsvolum enn fjoråret.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom