Oktoberfest i lekebutikkene
Vi har strammet igjen der vi kan, men feiring er liksom det minste vi unner oss i en mørk tid med flere bekymringer enn før. Siste uken i oktober gikk vi bananas i leketøysbutikken, og aller mest penger la vi igjen 29. oktober.
For landet som helhet er det bil, båt og andre motoriserte kjøretøy som øker nest mest.
– Vi fortsetter å stramme inn forbruket og unngår overforbruk og luksus. At bilen og båten får sitt, kan vitne om at vi tar godt vare på tingene våre, sier Kjetil.
Trønderne mest lekne
Det er noen geografiske forskjeller i vekstvinnere og -tapere. Trøndelag brukte 58 % mer på leketøy i oktober enn i september, skyhøyt over gjennomsnittet for andre fylker, som stoppet på 30 – 40 % vekst i lektøyshandelen.
Farvel hage, nok sportsutstyr
Varer med størst nedgang fra september til oktober, var sports- og fritidsutsyr og planter og annet på hagesentre.
– Sportsutstyr er gjerne noe vi bruker penger på i oppgangstider. Det kan være lurt å vente på gode tilbud før man slår til, sier Kjetil.
Treningsiver i nord og vest
Fylker som stikker seg ut på sportsfronten, er Nordland og Møre og Romsdal. Her er det vekst i forbruket på alle typer treningssentre, med hhv. 31 % og 19% økning fra september.
Hage og planter blir også nedprioritert, slik sesongen tilsier. – Vi har oppgradert hager og hus gjennom hele koronatiden. Nå som vi kan gå ut igjen, bruker vi penger på detaljhandel, bar, trening, innredning, klær, sko, tilbehør og parfymeri, sier Kjetil.
Tall for oktober
Endring i transaksjonsbeløp BankAxept (ikke justert for prisvekst)
- 2022 okt. vs. 2021 okt.: -3,9%
- 2022 okt. vs. sept.: +0,1%
Tall måned til måned 2022 (okt. vs. sept.) for fylke (topp og bunn i utvalgte underbransjer)
Hele landet
- Leketøy +36%
- Bil, båt og motor +14%
- Gartneri, blomsterbutikk -13%
- Sport og fritid -13%
Agder
- Leketøy +35%
- Reiseliv +18%
- Sport og fritid -10%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
Innlandet
- Leketøy +35%
- Bil, båt og motor +14%
- Gartneri, blomsterbutikk -13%
- Reiseliv -28%
Møre og Romsdal
- Leketøy +31%
- Trening og aktivitet +19%
- Reiseliv -12%
- Sport og fritid -13%
Nordland
- Leketøy +32%
- Trening og aktivitet +31%
- Gartneri, blomsterbutikk -20%
- Reiseliv -21%
Oslo
- Leketøy +39%
- Bil, båt og moter +17%
- Sport og fritid -16%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
Rogaland
- Leketøy +34%
- Bar +16%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
- Reiseliv -22%
Troms og Finnmark
- Leketøy +28%
- Trening og aktivitet + 17%
- Sport og fritid -16%
- Gartneri, blomsterbutikk -17%
Trøndelag
- Leketøy +58%
- Trening og aktivitet +29%
- Gartneri, blomster -14%
- Sport og fritid -15%
Vestfold og Telemark
- Leketøy +35%
- Bil, båt og motor +15%
- Reiseliv -15%
- Sport og fritid -23%
Vestland
- Leketøy +33%
- Bil, båt og motor +16%
- Reiseliv -15%
- Gartneri, blomsterbutikk -18%
Viken
- Leketøy +36%
- Bil, båt og motor +14%
- Gartneri, blomsterbutikk -11%
- Sport og fritid -16%
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder
Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Nå kan du legitimere deg med ID-kort i BankID-appen på Posten og Vinmonopolet11.3.2024 07:59:59 CET | Pressemelding
Med ID-kort i BankID-appen kan du vise legitimasjon med mobiltelefonen. Tjenesten vil i første omgang kunne brukes på Posten og Vinmonopolet.
Tommel opp for digital BankID-hjelp14.12.2023 11:45:38 CET | Pressemelding
Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.
BankID endeleg på nynorsk28.11.2023 08:38:53 CET | Pressemelding
I 20 år har BankID vore tilgjengeleg på bokmål og engelsk. No er nynorsk eit alternativ for dei som ønskjer det.
Black Week: Handlet mindre enn i fjor27.11.2023 10:21:50 CET | Pressemelding
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
2 millioner har omfavnet BankID-appen20.11.2023 13:55:25 CET | Pressemelding
Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom