Økte kostnader preger hele dagligvarebransjen
Den ekstraordinære prisveksten for tiden på dagligvarer skyldes store kostnadsøkninger i hele verdikjeden for mat. De store prisøkningene fra leverandørene og rekorddyr strøm, fører til økte matpriser og reduserer samtidig NorgesGruppens lønnsomhet. Dette kom frem i dagens møte mellom ledelsen i NorgesGruppen, næringsminister Jan Christian Vestre og landbruks- og matminister Sandra Borch.
- Vårt budskap til regjeringen er at vi ser en stor kostnadsvekst i alle deler av verdikjeden. Både leverandørene og butikkene opplever at kostnadene går i taket. Det fører til at matvareprisene øker, men vi tjener likevel mindre på denne situasjonen. Jeg tror jeg snakker for alle i dagligvarebransjen, når jeg sier at den situasjonen vi er i nå skulle vi gjerne vært foruten. Vi har forståelse for at mange synes prisveksten er svært krevende, forklarer konsernsjef Runar Hollevik.
Høyere prisvekst i Danmark og Sverige
Hollevik viser til at sterk prisvekst på mat og drikke er et fenomen i hele Europa, og at prisveksten faktisk er høyere i våre naboland enn i Norge.
- Prisveksten for tiden er helt ekstraordinær, og den rammer hardt for mange. Samtidig er det viktig å se dette i sammenheng med hva som skjer i andre land. 11,5 prosent økning på ett år er svært mye, men i Danmark og Sverige var prisveksten på 14,9 og 18,1* prosent. Det viser tydelig at prisveksten skyldes internasjonale hendelser, som krigen i Ukraina, som har ført til svært høy vekst på en rekke råvarer, innsatsfaktorer og rekordhøye strømkostnader.
Unormal kostnadsvekst må ned
Hollevik er tydelig på at NorgesGruppens jobb nummer en er å få kontroll på de økende kostnadene både i og utenfor egen drift. Samtidig vil konsernet stille knallharde krav i forhandlingene fremover, når prisene på strøm og råvarer er forventet å gå ned igjen i løpet av 2023.
- Hvis strømprisene og råvareprisene går ned utover året, vil vi forvente at leverandørene reduserer prisene tilsvarende. Da vil vi kunne se en normalisering av prisveksten i dagligvare. Det vil komme forbrukerne til gode. Vi skal gjøre alt vi kan for å bidra til at prisene kan holdes nede, både gjennom harde forhandlinger, men også gjennom kutt av kostnader i vår del av verdikjeden. I tillegg vil vi fortsette å investere i priskutt og gode tilbud gjennom de krevende tidene.
Regjeringen kan også bidra
Hollevik benyttet også møtet med de to statsrådene til å oppfordre regjeringen til å bidra på særlig tre områder; energiprisene, jordbruksoppgjøret og ved å sikre de frie kommersielle forhandlingene.
NorgesGruppen understreket viktigheten av at årets jordbruksoppgjør hensyntar de økte kostnadene i landbruket uten at det øker prisene i markedet. Samtidig må energiprisene stabiliseres på et akseptabelt nivå. Hollevik frarådet i tillegg regjeringen mot politisk innblanding i de frie forhandlingene mellom leverandørene og kjedene.
- Når et stort flertall av aktørene i bransjen, landbruket og næringsministerens egne ekspertorganer, Konkurransetilsynet og Dagligvaretilsynet, advarer mot forslaget til forskrift og sier det vil øke matprisene, så må dette forslaget legges i skuffen, avslutter Hollevik.
*) Tallet for Sverige er nov 2022 vs nov 2021.
For mer informasjon:
Stein Rømmerud, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt
Mobil: 90119985/stein.rommerud@norgesgruppen.no
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Handle på egen hånd: 100 butikker i Kjøpmannshuset er nå delvis fjernbetjent3.7.2025 15:52:21 CEST | Pressemelding
Kjøpmannshuset, som består av SPAR, Joker og Nærbutikken har nådd en viktig milepæl i arbeidet med å sikre levende lokalsamfunn og tilgjengelige dagligvarebutikker i hele landet. Nå er 100 av Kjøpmannshusets butikker delvis fjernbetjente og kunder kan handle melk og brød når det passer dem, på egen hånd.
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom