Økt trygghet for passasjerer og gående på Gol og Geilo stasjon

Regjeringen har gått inn for å bygge en planfri passasjerovergang mellom plattformene på Geilo og Gol stasjon. Bane NOR har fått i oppdrag av Jernbanedirektoratet å starte bygging på Geilo, og planlegging på Gol.
- Jeg har gleden av å fortelle at Bane NOR får midler til å bygge gangbro på Geilo stasjon. En gangbro høres kanskje ikke så stort ut, men denne blir viktig for Geilo som knutepunkt, sa statsminister Erna Solberg, på en solfylt perrong på Geilo stasjon i dag.
Med 5500 hytter og like mange hotellsenger er Geilo en av de travleste stasjonene på Bergensbanen. Gol stasjon er et viktig regionalt knutepunkt i Hallingdal der jernbanen møter busser mot Hemsedal/Sogn og Valdres. Begge stasjonene er også krysningspunkt for godstog.
- Vi er veldig glade for å få midler til å fjerne planovergangen og få tryggere kryssing av sporet for fotgjengere, sa banesjef på Bergensbanen Øst, Bane NOR, Guro Torpe.
Ny bro knytter sentrum med skianlegget
Utvikling av Geilo stasjon er et samarbeid mellom Hol kommune, Buskerud fylkeskommune/Buskerud kollektivtrafikk og Statens vegvesen, samt skinæringen på Geilo. Flere tiltak er gjennomført de senere årene for å oppgradere stasjonsområdet. En ny bro vil skape en ny og sikker planfri forbindelse for gående på tvers av jernbanelinjen. Broen gjør det mulig å fjerne planovergangen inne på stasjonsområdet, som blir et viktig sikkerhetstiltak da dagens kryssing kan føre til farlige situasjoner.
Et viktig tiltak for godstrafikken
Planfri kryssing er også et godstiltak ved at ventetiden for godstog reduseres. Tiltaket bidrar dermed til et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskapning og effektiv godsframføring på strekningen Oslo- Bergen.
Redusert ventetid for godstog vil også ha en positiv fremtidig effekt ved innføring av det felleseuropeiske signalanlegget ERTMS.
Spleiselag på Geilo stasjon
Tiltaket er lagt til grunn å være et spleiselag der staten yter et anleggsbidrag til gangbroløsningen over sporene med adkomst til plattformene. Hol kommune skal være byggherre og tiltakshaver for broen. Kommunen har allerede detaljplan og tegninger klare, og Bane NOR vil inngå utbyggingsavtale med Hol kommune.
Arbeidet med byggeforberedelser starter opp i nær fremtid, og ibruktagelse er planlagt i desember 2020. Det er satt av 30 millioner kroner til prosjektet.
Bedre sikkerhet på Gol stasjon
På Gol er stasjonsområdet uoversiktlig. Det har oppstått flere farlige situasjoner og tiltak må derfor til for å bedre sikkerheten og gjøre stasjonen tryggere og mer effektiv for både gods- og persontransport.
Tiltak på Gol stasjon skal føre til mer effektiv og raskere togframføring for godstog og samtidig bedre forholdene for persontrafikk på stasjonen. Dagens planovergang skal derfor erstattes med løsning for planfri kryssing.
Arbeidet igangsettes nå med utarbeidelse av prosjektstyringsdokument. I henhold til avtalen skal detaljplanarbeidet være avsluttet innen september 2020 med mål om ibruktagelse høsten 2022.
Kostnad for hele planleggingen på Gol er 20 millioner kroner, hvorav 10 millioner kroner er satt av i 2019 og 10 millioner kroner i 2020.
Bilder

Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Bane NORs interne analyserapport etter hendelsen på Follobanen5.6.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Den direkte årsaken til at Follobanen ble stengt 19. desember i fjor er mangler i utførelse av skjøter og endeavslutninger, og vanndrypp på en isolator. Det konkluderer Bane NORs interne undersøkelser. I tillegg pekes det på organisatoriske forhold som viktige læringspunkter.
Ny status om Follobanen26.5.2023 12:30:37 CEST | Pressemelding
Etter hendelsen i Blixtunnelen på mandag, valgte Bane NOR å stenge Follobanen torsdag ettermiddag. Nå åpnes ett av de to tunnelløpene for trafikk igjen.
Arbeid på jernbanen i sommer10.5.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Når mange togpendlere har ferie, må Bane NOR benytte muligheten til å vedlikeholde jernbanen. Da må togtrafikken stanses og passasjerer ta buss for tog.
Høysesong for farlig kryssing av jernbane: – Med livet som innsats!30.3.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Påsken er høysesong for farlig og ulovlig kryssing av jernbanen på ski og til fots. Mange vet ikke at de har vikeplikt for toget. Det bruker lang tid på å stoppe. Ikke ta noen sjanser, oppfordrer Pål Buset i Bane NOR.
Utbyggingsdirektør Stine Undrum slutter i Bane NOR24.3.2023 11:32:36 CET | Pressemelding
Etter snart 16 år i Jernbaneverket og Bane NOR har konserndirektør for Utbygging, Stine Undrum, valgt å si opp sin stilling. Bettina Sandvin, som i dag er prosjektdirektør i Utbygging Øst, har takket ja til å fungere i rollen som konserndirektør for Utbygging fra 11. april.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom