Økt sikkerhet og punktlighet for flygninger til og fra Svalbard

I løpet av det siste året, har Avinor Flysikring installert nye sensorer for GPS-signaler på Svalbard, fastlandet og Bjørnøya. Dette utstyret brukes nå til å øke både sikkerheten og punktligheten for flygninger til og fra Svalbard.

- Overvåkingen fungerer slik at flyene sender GPS-data til sensorer på bakken, som igjen sender posisjonen inn i Avinors systemer. Nøyaktig posisjonering av flyene gjør at flygelederne har full oversikt over hvor flyene er til en hver tid. Med nøyaktig oversikt økes både flysikkerheten og muligheten til å håndtere trafikken så effektivt som mulig, sier direktør for Underveistjenester i Avinor Flysikring Jan-Gunnar Pedersen.

Fordi man også vil kunne ha flyene nærmere hverandre, vil det bidra til å øke punktligheten på flyene til og fra Svalbard, fordi man i mindre grad enn tidligere har får behov for å vente på passerende interkontinental trafikk som gjennom samme luftrom.

SAS flygning 4414 forrige torsdag var den første som fløy til Svalbard fulgt av Avinors flygeledere hele veien fra fastlandet til Svalbard lufthavn. Begivenheten ble av markert av Avinor Flysikrings representanter, SAS sitt mannskap og ikke minst passasjerene på flygningen.