Økt satsing på FinTech: Resurs Bank på plass i AppGallery

Huawei AppGallery fortsetter å vokse globalt, og nylig kunne teknologiselskapet annonsere at nordiske Resurs Bank er blitt tilgjengelig i AppGallery. Introduksjonen av Resurs Bank er en viktig del av selskapets strategi om å jobbe tett med banker, finansinstitusjoner og betalingstjenester i Europa – med mål om å gjøre hverdagen til forbrukerne enklere.

– For oss i Resurs Bank er det viktig å være der kundene våre er, derfor var det lukrativt for oss å tilby appen vår via AppGallery. Det har vært en veldig fleksibel og smidig prosess som har gjort den praktiske delen veldig enkel. Vi utvider driften i Norden og da er tilgjengelighet en viktig forutsetning, sier Casper Wahlström, produktområdesjef i Resurs Bank.

Arbeidet med å få på plass Resurs Bank i AppGallery er gjennomført i tett samarbeid mellom de to selskapene. Sikkerhet er selvsagt en avgjørende parameter hvor Huawei jobber for å gjøre det enkelt og sikkert for bedrifter og organisasjoner å tilpasse appene sine til AppGallery. At Resurs Bank er introdusert til AppGallery går hånd i hånd med Huaweis strategi om å jobbe tett med banker, finansinstitusjoner og betalingstjenester i Europa. Nylig innviet også Huawei Fin²Sec (Digital Finance and Security Innovation Lab), et initiativ som tar for seg de digitale utfordringene banker, finansinstitusjoner og betalingstjenester i Europa står ovenfor. Huawei vil gjennom dette initiativet samarbeide med aktører i finansnæringen for å få fart på utviklingen.

– Vi er veldig glade for å ønske Resurs Bank velkommen til AppGallery. Vårt fokus er å kunne tilby tjenester som gjør hverdagen til forbrukere enklere, og banktjenester er en viktig del av ligningen, sier Henrik Smehaug, PR-sjef for Huawei Consumer Group i Norge.

Huaweis AppGallery er den tredje største appbutikken globalt. AppGallery jobber nå tett med fire millioner registrerte utviklere for å stadig gjøre nytt innhold tilgjengelig på plattformen. Som en del av strategien bruker Huawei sin kompetanse og hjelper utviklere med å få tilgang til andre lukrative app-markeder.

Både i Norge og globalt har Huawei tatt på seg en rolle innenfor FinTech for å imøtekomme brukernes og utviklernes behov. I tråd med dette har flere norske apper innen Open Banking og finansiell helse blitt tilgjengelig i AppGallery, blant andre: Neonomics, Atsat, Nøffe og BillKil.

I det internasjonale markedet lastes det også ned et bredt spekter av apper fra Huaweis AppGallery; alt fra sosiale medier, kart og spill. I tillegg kan brukeren lage sine egne snarveier via nettleseren, som plasseres som ikoner på startskjermen. De aller fleste bedrifter som er til stede i det norske markedet i dag har en mobiltilpasset nettside som stort sett fungerer akkurat som appen.

Om Huawei AppGallery – en av verdens tredje største markedsplasser for apper globalt
AppGallery er et smart og innovativt økosystem som lar utviklere skape unike opplevelser for forbrukere. Den unike kjernen i Huawei Mobile services, "HMS Core" gjør at apper kan integreres på tvers av forskjellige enheter, som gjør brukeropplevelsen både enklere og mer komfortabel - som en del av vår bredere 1 (telefonen) + 8 (produkter) + N (IOT produkter)-strategi.

Vår visjon er at AppGallery skal være en åpen og innovativ appdistribusjonsplattform som er tilgjengelig for forbrukere, og gir dem en unik og smart opplevelse – samtidig som den beskytter brukernes privatliv og sikkerhet. AppGallery er blant de tre største markedsplassene for apper, og tilbyr et bredt utvalgt av både globale og lokale apper i hele 18 kategorier – blant annet navigasjon, transport, nyheter og sosiale medier. AppGallery er tilgjengelig i mer enn 170 land og regioner, og har 500 millioner aktive brukere globalt hver måned. Første halvår 2020 nådde vi 184 milliarder totale nedlastninger fra AppGallery. Per september 2021 samarbeider Huawei med mer enn 5.1 millioner utviklere over hele verden, antall nedlastninger strekker seg til 332.2 milliarder i de første tre kvartalene av 2021. Per oktober 2021 er over 173,000 applikasjoner integrert med HMS Core på verdensbasis.