Økt rekkevidde for Peugeot e-208 og e-2008

Takket være tekniske oppdateringer har Peugeots to viktigste elektriske modeller, e-208 og e-2008, fått opptil 25 kilometer i økt rekkevidde målt etter WLTP-metoden. I det virkelige liv er økningen enda større.

Begge disse modellene ble lansert i 2019 og bilen har vært en stor suksess, både i Norge og i Europa. Hittil er det produsert over 90.000 av disse to bilene som representerer starten på den nye generasjonen elbiler fra Peugeot.

-      Både e-208 og e-2008 har vært en suksess i Norge. Vi har solgt over 8.300 av fabrikkens totale produksjon på 90.000 biler. Det er ikke hverdagskost at Norge representerer opp mot 10% av fabrikkens totale produksjonsvolum! Tilbakemeldingene fra kundene er svært gode og vi ser frem til å tilby enda mer rekkevidde på disse to modellene, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge, hos Bertel O. Steen.

Begge bilene er basert på eCMP-plattformen og kommer med et batteri på 50 kWt og en motor med 136 hestekrefter.

Effektivisering

De tekniske løsningene innbefatter en ny girutveksling som er bedre optimalisert for motorvei og langkjøring.

Varmepumpen har fått en ny fuktighetsføler øverst i frontruten som gjør det lettere å kontrollere resirkuleringen av luften i kupéen, og dermed spare energi – både ved oppvarming og nedkjøling.

I tillegg kan e-208 og e-2008 leveres med et spesielt 16- eller 17-tommers dekk som ruller ekstra lett.

e-208 får en rekkeviddeøkning fra 340 til 362 kilometer.

e-2008 får en rekkeviddeøkning fra 320 til 345 kilometer.

Alt dette er målt etter WLTP-metoden. I det virkelige liv ved bykjøring vil økningen ved en temperatur på rundt 0 grader, ligge på om lag 40 kilometer.

e-208 og e-2008 med økt rekkevidde er på plass i Norge nå.