Økt omsetning for Eika Gruppen i 1. kvartal 2019

Eika Gruppen oppnådde et resultat før skatt på 78 millioner kroner i første kvartal 2019 mot 63 millioner kroner i fjor. Vekst og kostnadskontroll, hjulpet av positiv børsutvikling, bidro til et godt resultat for kvartalet.

Resultatet gir en annualisert egenkapitalavkastning på 12,5 prosent - en økning fra 8,7 prosent i fjor.

Omsetningsveksten var 9,2 prosent sammenlignet med første kvartal 2018, og økte fra 692 til 775 millioner. Den største inntektsøkningen kom fra forsikringsvirksomheten der premieinntektene for egen regning økte med 46 millioner kroner, tilsvarende en vekst på 8,4 prosent. Ved utgangen av første kvartal var bestandspremien på nær 3 milliarder kroner - en økning på 5,2 prosent siste 12 måneder.

Utbetalte provisjoner til lokalbankene, som er konsernets distributører, økte med 11,7 prosent til 157 millioner kroner (141). Provisjoner til distributørene har vært jevnt økende og ligger på et høyt nivå som følge av vekst og god utvikling i porteføljene.

For hele 1. kvartals rapport for 2019 – se www.eika.no

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er spredt over store deler av landet og bidrar til økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringsliv i sine markedsområder. Samarbeidet i alliansen sørger for stordriftsfordeler for lokalbankene som nyter høy tilfredshet blant sine kunder.

Eika Gruppen er eid av bankene. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken gjennom å sikre sterke, omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og lokalsamfunn. Eika Gruppen kjernevirksomhet er å sikre lokalbankene moderne og effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser, inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur. Les mer på eika.no