Økt netthandel gir emballasje-rekord

Aldri før har vi handlet så mange julegaver på nett. Men hvor gjør du av den ekstra emballasjen?
Mye emballasje: Det blir fort mer emballasje når man bestiller varer på nett.

I følge NHO Service og Handel kommer vi nordmenn til å sette ny rekord i julehandel og i gavehandel på nett. Ifølge NHO vil netthandelen vokse med 24 prosent fra i fjor, mens Posten anslår opp mot 40 prosent. Flere pakker i posten betyr ofte mye mer emballasje.

– Den ekstra emballasjen er viktig for å beskytte det du har kjøpt hele veien fra nettbutikken og hjem til deg. Men det er viktig at du tar riktig vare på den når den har gjort nytten sin. Ved å resirkulere den kan vi sørge for at den kan gjøre samme nytte igjen og igjen, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

Minst 4.000 tonn esker i posten

De aller fleste har sett resultatet etter netthandelen når varen er pakket ut, og du sitter igjen med emballasjen: Papp- og kartongesker, bobleplast, EPS (isopor) og plastpølser.

Sannsynligvis vil vi i løpet av siste kvartal ha fått til sammen 4.000 tonn papp- og kartongesker hjem i posten, minst. Og de eskene kan være ganske verdifulle, også når de er brukt.

– Skal du sende julegaver selv, er det supert å gjenbruke esken, men når du er ferdig med den er det viktig at du sorterer den riktig, sier Jaana Røine. I de aller fleste kommuner er dette i retur for papp, kartong og papir, men sjekk www.sortere.no eller på kommunens hjemmesider om du er usikker.

Eskene er laget av bølgepapp eller kartong som er en etterspurt råvare. 100 prosent av den bølgepappen og kartongen som blir kastet riktig, blir materialgjenvunnet ved papirfabrikker og blir til nye pappesker, kartonger eller andre papirprodukter.

Slik sorterer du resten

Men hva skal du gjøre med alt det andre som følger med esken?

EPS (bedre kjent som isopor)

Foto: Grønt Punkt Norge

Mindre mengder kan kastes i restavfallet, men større mengder må leveres på gjenvinningsstasjonen. Årsaken til at denne ikke kan gå i plastinnsamlingen er at EPS blir veldig statisk elektrisk og kan skape problemer på sorteringsanleggene, i tillegg bør den komprimeres før den sendes videre til gjenvinning for ikke å frakte unødige mengder luft.

«Plastpølser»

Plastpølser
Foto: Grønt Punkt Norge

Slike pølser i plast fylt med luft er det bare å stikke hull på og kaste i plastinnsamlingen.

Bobleplast

Foto: Istock

Dette er plastemballasje og kastes i plastinnsamlingen.

Skumfolie

Foto: Istock

Skumfolie er ark laget av plast, som oftest hvit og typisk brukt som kuldebeskyttelse på blomster og rundt knuselige varer. Denne skal i plastinnsamlingen din.

Pakkechips

Foto: Istock

Pakkechips, pakkenudler eller hva man velger å kalle dem, er løse biter, stort sett også laget av EPS (isopor) og skal dermed leveres på gjenvinningsstasjonen eller kastes i restavfallet.

Enkelte pakkechips kommer også som papir eller kartong og da skal det i papirinnsamlingen.

Mye emballasje: Det blir fort mer emballasje når man bestiller varer på nett.
Enkelt: Så enkelt ser det ut når du er ferdig med å sortere netthandelen din. Foto: Grønt Punkt Norge
Beskytter: Den ekstra emballasjen sørger for å beskytte varen du har kjøpt. Foto: Grønt Punkt Norge
EPS (Isopor) Foto: Grønt Punkt Norge
Plastpølse. Foto: Grønt Punkt Norge