Økonomi styrer nordmenns påskeplaner
Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
– Reiselysten virker å være tilbake hos det norske folk, og vi opplever en økning av henvendelser. Men vi ser også at flere velger å bli hjemme av hensyn til økonomi, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind.
Ulik inntekt gir ulike påskeplaner
I undersøkelsen er det 43 prosent, tilsvarende 1,8 millioner nordmenn, som oppgir at de skal være hjemme i påsken. 36 prosent, tilsvarende 1,5 millioner nordmenn skal på hytta. Men det er signifikante forskjeller mellom respondentenes inntekt. De som i størst grad skal være hjemme i påsken er de med lavest inntekt, mens de som i størst grad skal være på hytta eller reise utenlands er de med høyest inntekt.
– Undersøkelsen viser også geografiske forskjeller. Det er flest fra storbyene som skal til utlandet eller på hytta i påsken, mens det er flest fra bygda som velger å være hjemme, forteller Hofstad-Nielsen.
Advarer mot å droppe reiseforsikring
Funnene er i tråd med resultater fra en undersøkelse utført av Respons analyse i januar, der 44 prosent nordmenn oppgir at økonomi påvirker ferieplanene i år. To prosent sier at de dropper reiseforsikring. Dette frarådes sterkt av skadeforebyggeren.
– Selv om det kan være fristende å spare penger på reiseutgiftene, bør du aldri reise uten reiseforsikring. Blir du syk eller skadet, kan det få store økonomiske konsekvenser, advarer Hofstad-Nielsen.
Noen flere funn fra undersøkelsen:
- Oslo-beboere er i klar overvekt blant de som skal på utenlandsreise i påsken, mens det er færrest fra Trøndelag.
- Det er flest fra Vestlandet som ikke har noen planer i påsken, mens det er færrest fra Nord-Norge.
- Det er 20 prosent flere fra Innlandet som skal være hjemme i påsken enn det er fra Oslo.
- 47 prosent fra Trøndelag skal være på en hytte i påsken, mens bare 22 prosent fra Vestfold og Telemark oppgir det samme.
Nøkkelord
Kontakter
Therese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noAnette Grønby ReinKommunikasjonssjef i Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Rekordmange dyr drepes i trafikken: – Husk ditt ansvar som bilist19.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
– Om du har kjørt på et dyr, har du ingenting å tape på å melde fra til politiet. Du risikerer ikke bonustap, og du kan få redusert egenandel, opplyser skadeforebygger.
Magetrøbbel er største skadeårsak for nordmenn på reise17.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Blir du syk på reisen i sommer, er sannsynligheten stor for at det er magen som skaper trøbbel. Feriemage topper nemlig reisesykestatistikken i de aller fleste land om sommeren.
1 av 3 gjør ingen ekstra tiltak for å sikre huset mot innbrudd i sommer15.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Mange låser kun døra når de drar på ferie, viser en ny undersøkelse. Mens folk i byen bruker mest boligalarm, sverger folk fra bygda til nabohjelp.
Dette gjør du hvis kofferten blir borte i sommer12.7.2024 07:30:00 CEST | Pressemelding
Om sommeren er det ekstra trafikk på flyplassene i Europa, og det gir større risiko for å miste bagasjen. Noen grep er lure å ta før du reiser.
Prøvde seg med bagasjesvindel: Ble avslørt8.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Da kofferten ble borte, krevde kunden erstatning for en rekke merkeklær til 47 000 kroner. To måneder senere kom kofferten til rette – og det viste seg at innholdet var langt ifra så verdifullt som kunden hadde påstått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom