Økonomi påvirker nordmenns reiseplaner

Over fire av ti nordmenn sier at endringer i økonomien påvirker årets reiseplaner. Mange går nå for et lavere reisebudsjett.
Reiselysten virker å være tilbake hos det norske folk, men mange velger billigere reise i år. Foto: Dan Gold/Unsplash.

Undersøkelsen, som er gjennomført av Respons analyse på vegne av Fremtind, viser at mange nordmenn allerede har startet planleggingen av årets sommerferie. 44 prosent, tilsvarende 1,8 millioner nordmenn, oppgir at de planlegger å reise utenlands i sommerferien, mens nær én million nordmenn dropper utenlandsreisen i år.

– Reiselysten virker å være tilbake hos det norske folk, og vi opplever en økning av henvendelser. Men vi ser også at flere velger å bli hjemme av hensyn til økonomi, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Velger billigere reise

Totalt er det 44 prosent som oppgir at endringene i økonomien påvirker ferieplanene. Halvparten av de som oppgir dette velger et lavere budsjett på feriereisen. To prosent sier at de dropper reiseforsikring.

– Selv om det kan være fristende å spare penger på reiseutgiftene, bør du aldri reise uten reiseforsikring. Blir du syk eller skadet, kan det få store økonomiske konsekvenser. Selv et ankelbrudd kan fort koste deg 100 000 kroner. Og snittet for et vanlig legebesøk er nå oppe i 5000 kroner, advarer skadeforebyggeren.

De yngste har minst kontroll på reiseforsikringen

I undersøkelsen oppgir 90 prosent at de i det minste vet litt om hva reiseforsikringen dekker, men det er bare 28 prosent som har full kontroll. Det er de eldste som oppgir å ha best kontroll, mens de yngste er mest usikre. Én av fire under 24 år vet ikke hva reiseforsikringen dekker.

– Mange yngre har ikke og vet ikke at de må ha egen reiseforsikring når de fyller 21 år. Det gjelder stort sett hos alle forsikringsselskap, sier Hofstad-Nielsen.

Over 170 000 nordmenn oppgir at de ikke har reiseforsikring.

Slik påvirkes ferieplanene*:

• Velger lavere budsjett på reisen, 51 %
  • Velger billigere reisemål, 44 %
  • Velger kortere ferietur, 30 %
  • Velger billigere overnatting, 25 %
  • Dropper å reise utenlands, 23 %
  • Dropper en eller flere aktiviteter på reisen, 19 %
  • Dropper reiseforsikring, 2 %
  • Annet, 6 %
  • Vet ikke, 5 %

*Respondenter som har oppgitt at økonomien påvirker reiseplanene.

Therese Hofstad-Nielsen er skadeforebygger i Fremtind. Foto: Fremtind.