Økonomi påvirker nordmenns ferievalg

Høye strømpriser og et generelt høyere kostnadsnivå påvirker nordmenns ferievalg i vinter. Bestillingstall fra reiseselskapet TUI viser at stadig flere velger reisemål med lavt kostnadsnivå, et forutsigbart feriebudsjett, samt restplasser.

TUI Blue Pascha Bay Tyrkia

- Antall bestillinger er per nå i tråd med våre forventninger for sesongen, men vi ser at vi er mer nøkterne og mer prisbevisste nå enn tidligere. Vi velger rimelige reisemål, mer all inclusive og vi venter på de gode tilbudene, sier Nora Aspengren Kommunikasjonssjef i TUI.

Tyrkia, Thailand og All inclusive

Bestillingstall fra TUI viser at flere nordmenn nå velger rimeligere destinasjoner enn det vi gjorde under siste sammenlignbare periode. Spesielt er det vekst i reiser til Tyrkia i september og oktober, etterfulgt av Thailand i vinter. Selskapet ser også en vekst i pakkereiser der All Inclusive er en del av tilbudet.

-  Mest mulig verdi for pengene og forutsigbarhet er de trendene vi ser nå. Vi ser at All Inclusive også er spesielt populært, og det er nok mye på grunn av forutsigbarheten det gir de reisende. Du slipper de store overraskelsene og alt er forhåndsbetalt, sier Aspengren.

Kanariøyene fortsatt nordmenns favoritt

Mer enn 80% av nordmenn som har bestilt en vinterreise hos TUI velger fortsatt Gran Canaria og Kanariøyene, også her peker pilene i retning av mer all inclusive og restplasstilbud enn tidligere år.

Nøkkeltall

• 31,9 % vekst i salg av reiser til Tyrkia de to siste ukene sammenlignet med ukene før
  • 15,4 % vekst i salget av reiser til Thailand de to siste ukene sammenlignet med ukene før
  • De 5 mest populære hotellene i vinter er alle All Inclusive-hotell