Øko-milliard ga million-bonus til Coops kunder

Den store veksten i dagligvaremarkedet tilsa at økologi også ville vokse betydelig i 2020. Veksten har imidlertid blitt høyere enn forventet, og over den generelle veksten.
- Dette er gledelig, og viser at Coop har sørget for gode og spennende økologiske produkter for måltidene på hjemmekontoret og Norgesferien, sier Dorthe Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.
Norges største økologiske merkevare, Änglamark, er bærebjelken i det økologiske sortimentet. – Vår opplevelse er at kundene setter pris på et stadig større utvalg av Änglamark-produkter. Vi har utbetalt rekordhøye 19 millioner i Änglamarkbonus til kundene i Coop Mega. Dette er en betydelig vekst og viser at Coop Megas sterke satsing på økologi er populær hos våre kunder, sier kjededirektør i Coop Mega, Daniel Pedersen.
Ferskvarer, dvs. frukt, grønt, egg, meieri er de største kategoriene i omsetning og har generelt høy vekst. Det er også interessant å registrere at veksten er også høy innen mange andre kategorier, som bønner, linser, frø og mel.
Vi ser nok effekten av mer hjemmebaking og -matlaging, fortsetter Brudvik - Utviklingen er god i de fleste kategorier og kjeder. Vi ser med glede på at økologiandelene i store kategorier fortsetter å øke. - Veksten for økologisk melk var på over 25 % i fjor, så det er liten tvil om at vi eksempelvis innen meieri har skapt en suksesshistorie i samarbeid med Rørosmeieriet sier Brudvik. - Søtmelk har nå over 12 % andel i vår lavpriskjede, Extra, mens egg nærmer seg 20 % andel og mel og gryn har bikket 25 % i Coop Mega. Dette gir oss inspirasjon til å fortsette arbeidet med å utvikle økologisortimentet, avslutter en inspirert Brudvik.
Kontakter
Knut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom