Øko-milliard ga million-bonus til Coops kunder

Aldri har Coops kunder og medeiere kjøpt mer økologiske varer enn i Korona-året 2020. Omsetningen økte med nesten 20 % til over en milliard kroner og ga rekordbonus til medeierne!

Kjededirektør i Coop Mega, Daniel Pedersen, er strålende fornøyd med fjorårets økologisalg. Foto: Espen Solli.

Den store veksten i dagligvaremarkedet tilsa at økologi også ville vokse betydelig i 2020. Veksten har imidlertid blitt høyere enn forventet, og over den generelle veksten.

- Dette er gledelig, og viser at Coop har sørget for gode og spennende økologiske produkter for måltidene på hjemmekontoret og Norgesferien, sier Dorthe Brudvik, direktør for egne merkevarer i Coop Norge.

Norges største økologiske merkevare, Änglamark, er bærebjelken i det økologiske sortimentet. – Vår opplevelse er at kundene setter pris på et stadig større utvalg av Änglamark-produkter. Vi har utbetalt rekordhøye 19 millioner i Änglamarkbonus til kundene i Coop Mega. Dette er en betydelig vekst og viser at Coop Megas sterke satsing på økologi er populær hos våre kunder, sier kjededirektør i Coop Mega, Daniel Pedersen.

Ferskvarer, dvs. frukt, grønt, egg, meieri er de største kategoriene i omsetning og har generelt høy vekst. Det er også interessant å registrere at veksten er også høy innen mange andre kategorier, som bønner, linser, frø og mel.

Vi ser nok effekten av mer hjemmebaking og -matlaging, fortsetter Brudvik - Utviklingen er god i de fleste kategorier og kjeder. Vi ser med glede på at økologiandelene i store kategorier fortsetter å øke. - Veksten for økologisk melk var på over 25 % i fjor, så det er liten tvil om at vi eksempelvis innen meieri har skapt en suksesshistorie i samarbeid med Rørosmeieriet sier Brudvik. - Søtmelk har nå over 12 % andel i vår lavpriskjede, Extra, mens egg nærmer seg 20 % andel og mel og gryn har bikket 25 % i Coop Mega. Dette gir oss inspirasjon til å fortsette arbeidet med å utvikle økologisortimentet, avslutter en inspirert Brudvik.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,8 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.