Økning i vegetar på 60 prosent

Stadig flere legger vegetar- og veganprodukter i handlekurven, viser ferske tall fra MENY. Det mest populære produktet er vegan-pizza med grillet Oumph. Veksten er særlig stor i Oslo og Trondheim.
Kjøpmann Jan Trygve Blekastad i vegetar ferskvaredisken hos MENY Ringnes Park

- Det er ingen kategorier som vokser raskere enn vegetar for øyeblikket. Det henger sammen med at flere ønsker å redusere kjøttforbruket sitt, samtidig som det stadig kommer nye spennende vegetar- og veganprodukter i våre butikkhyller. Enkelte av våre butikker har nesten doblet vegetarsalget fra i fjor, sier Nina Horn Hynne, kommunikasjonsrådgiver i MENY.

Pizza på toppen
Ingen spiser mer pizza per innbygger enn nordmenn. Nå er det også kommet et vegansk alternativ, Pizza Grillet Oumph, som etter kun kort tid er blitt en bestselger. Ellers er de tre på topp innen kjøtterstatninger vegetarburger, kjøttdeigerstatning og soyapølse. Vegansk drikke, yoghurt og matfløte er også populært, hvilket i tillegg skyldes økt fokus på magehelse og matintoleranse.

- MENY har nå mer enn 200 vegetar- og veganprodukter i sortimentet. I september kom også nyhetene vegansk bacon, påleggsskiver med smak av salami eller skinke, bearnaise, Vegme pulled marinert med smak av kjøtt og Vegme boller med kjøttsmak. For MENY, som jobber for at forbrukerne skal ha et størst mulig utvalg, er vi fornøyde med å ha en stor bredde i tilbudet av vegetar, sier Horn Hynne.

MENY mener det er ulike grunner til at flere velger vegetar.
- Mange forbrukere søker vegetarprodukter ut fra et dyrevelferds- eller helseperspektiv, men stadig flere ser også på det som et miljøvalg. For mange dreier ikke valg av matvarer seg bare om pris, men om hvor bærekraftige de er, sier Horn Hynne.

Studentbyer og chiapudding
Tall fra MENY viser at det er Oslo og Trondheim som er de store vegetarbyene, etterfulgt av Bergen og Stavanger. Dette bekrefter internasjonal forskning som viser at mennesker i urbane områder, gjerne nær universiteter, og kvinner under 25 år er overrepresentert blant vegetarianerne. Blant alle MENY-butikkene i Norge, er det MENY Ringnes Park på Grünerløkka i Oslo som selger aller mest.

- Jeg forventer at vi selger dobbelt så mye vegetarprodukter i løpet av 2018 sammenlignet med 2017. Kundene utfordrer oss hele tiden, er nysgjerrige på nye vegetarprodukter og er generelt opptatt av hva de spiser. Vegan-pizzaen er populær, ellers selger vi mye egenprodusert balsamico-sopp, mangosalat og vegansk samosa. Nå har vi utviklet en egne chia-pudding som vi har stor tro på. I julesesongen opplever vi en ekstrem etterspørsel etter vegisterkaker og nøttestek, sier Jan Trygve Blekastad, kjøpmann hos MENY Ringnes Park.

Bestselgere innen vegetar/vegan*:
PIZZA GRILLET OUMPH!
PÅMACKAN NATURELL (erstatning for smøreost)
VEGETARPOSTEI m/STEINSOPP
GO' VEGAN SKIVET (erstatning for ost)
VEGGI BURGER RØDBETER m/ HONNING
VEGETARBURGER, HOFF
TOFU NATURELL ØKOLOGISK
GO' VEGAN REVET (erstatning for ost)
VEGOPØLSE VEGANSK
DEIG VEGETAR, VEGME

*Plantebasert yoghurt og drikke er utelatt

Jan Trygve Blekastad, kjøpmann hos MENY Ringnes Park, tlf. 908 04 096

Kjøpmann Jan Trygve Blekastad i vegetar ferskvaredisken hos MENY Ringnes Park

MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.