Økning i unge amerikanske velgere gir mer penger til høyere utdanning
En ny studie fra BI og partnere viser at forhåndsregistrering av unge velgere i USA øker statlig finansiering av høyere utdanning. Studien er publisert i det fagfellevurderte tidsskriftet ‘American Economic Journal: Economic Policy’.
- Gjennomsnittlig har delstatene i studien et innbyggertall på rundt 7 millioner. Da vil en økning i offentlig finansiering av utdanning på $1,25 per innbygger utgjøre en total økning på omtrent $8,5 millioner per 1000 nye unge velgere, sier postdoktor ved BI Alessia Russo.
Valgdeltakelsen blant unge amerikanere er mye lavere enn den er for voksne og eldre. Tall fra US Census viser at under halvparten mellom 18 og 29 år stemte ved presidentvalget i 2016, sammenlignet med mer enn to tredeler av personer over 45 år.
- Forhåndsregistrering ble innført som en løsning på dette problemet. Ordningen gjør at velgere under 18 enkelt kan registrere seg på skolen, universitetet eller når de tar førerkort. Slik er de automatisk stemmeberettiget når de fyller 18, og slipper den tungvinte og særamerikanske ordningen med velgerregistrering like før valget, sier Russo.
Russo og hennes medforfattere viser at stater med forhåndsregistrering gjennomsnittlig har 20 000 flere unge velgere i hvert valg. Dette er 20 000 personer som ellers ikke ville hatt en politisk stemme.
14 stater har ordningen for forhåndsregistrering: Hawaii, Florida, Oregon, California, Delaware, Maryland, Rhode Island, Maine, Colorado, Louisiana, Massachusetts, Utah, New Jersey og Nevada. Det har også Washington DC, som ikke er en delstat.
- Stemmeavgivelse er den mest effektive måten å utøve politisk påvirkning på. For å bygge bærekraftige samfunn er det avgjørende at ungdom blir hørt, avslutter hun.
Polariseringen av amerikansk politikk gjør dessverre dette vanskelig. Ordningen med forhåndsregistrering av ungdom var i utgangspunktet et tverrpolitisk initiativ. Etter det ble klart at mange unge stemmer på demokratene, avskaffet North Carolina loven i 2013. I 2016 introduserte 15 stater nye og mer restriktive krav til identifisering av velgere, som tar sikte på å begrense valgdeltakelse for unge og andre grupper.
Nøkkelord
Kontakter
Knut Myrum NæssCommunication Advisor - Corporate Communications and Public Affairs
Tel:41 24 13 04knut.m.nass@bi.noBilder
Lenker
Om Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.
Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Norges Bank bommet på valutaprognoser og satte opp renten for sent23.2.2024 10:24:19 CET | Pressemelding
Ifølge Norges Bank Watch 2024 var Norges Banks rentekommunikasjon effektiv, men Banken undervurderte inflasjonstrykket og overvurderte styrken til den norske kronen.
Prognosene i Nasjonalbudsjettet 2024 er rimelige10.10.2023 11:05:39 CEST | Pressemelding
Førsteamanuensis Genaro Sucarrat ved Handelshøyskolen BI og Sjefsstrateg Erica Dalstø ved Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) har evaluert prognosene i Nasjonalbudsjettet.
BIs Statsbudsjettseminar 20245.10.2023 10:59:30 CEST | Presseinvitasjon
Handelshøyskolen BI arrangerer tirsdag 10. oktober 2023 aktualitetsseminar om Statsbudsjettet for 2024. Redaksjonen inviteres til å delta.
Norsk Bærekraftbarometer 2023: Sporveien T-banen er best på bærekraft25.5.2023 09:45:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere sender Sporveien T-banen helt til topps i årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI.
Norsk Kundebarometer 2023: Vinmonopolet har landets mest fornøyde kunder3.5.2023 09:50:00 CEST | Pressemelding
Vinmonopolet leverer rekordsterkt og vinner Kundetilfredshetsprisen 2023. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom