Økning i antall ryddeaksjoner under Strandryddeuka 2022

Strandryddeuka ble sparket i gang av byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav den 9. september og varte helt til den 18. september. I løpet av denne perioden har nesten dobbelt så mange registrert aksjonene sine i Rydde sammenlignet med i fjor.
Den kjente Aukrustfiguren Ludvig er med på å holde Norge rent. Her sammen med prosjektleder for opprydding i Hold Norge Rent, Heidi Gromstad, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav og generalsekretær for Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen under åpningen av Strandryddeuka på Sognsvann.

Hele 478 forskjellige ryddeaksjoner er registrert via Rydde. Antallet aksjoner registrert er en 47% økning fra antall registrerte ryddeaksjoner i fjor på samme tid.

- Det er fantastisk å se at såpass mange har registrert sin aksjon i Rydde, sier prosjektleder for opprydding, Heidi Gromstad.

Hele Norge ryddet

- I år har vi hatt en storsatsning på Strandryddeuka hvor vi har forsøkt å nå ut til folket ved å tilrettelegge for både store og små arrangementer, sier en stolt prosjektleder.

Hold Norge Rent fikk i løpet av Strandryddeuka møte ildsjeler fra Nordkapp i Nord, til Lindesnes i sør. Dette er frivillige ryddere som står på for en ren natur gjennom hele året og som har bidratt for å tilrettelegge for ryddeaksjoner under vann, på land og langs strender.

Dersom du har ryddet uten å registrere så er det fremdeles ikke for sent å registrere din aksjon. Dette er viktig fordi det bidrar til folkeforskning og gir kunnskap om forsøplingsproblemet i Norge.

Flest ryddeaksjoner i Vestland fylke

Beviset på at hele Norge var med å rydde finnes i statistikken over hvor de ulike ryddeaksjonene er opprettet. På toppen finner vi Vestland fylke med 206 ryddeaksjoner opprettet, der hele 70% av disse aksjonene kan knyttes direkte til den gigantiske aksjonen "Rein Hardanger".

På andre plass ligger Agder med 39 opprettede aksjoner, så Viken med 37 aksjoner og deretter Nordland med 36 aksjoner. Det er også opprettet én aksjon på Svalbard, utført på "Tur med mening"-dagen.

Den internasjonale Strandryddedagen

Strandryddeuka arrangeres i september hvert år, og sammenfaller med International Coastal Cleanup Day som er den 17. september. Denne internasjonale strandryddedagen samler rundt 800 000 frivillige deltakere verden over, og er et arrangement som utgjør en viktig del av både opprydding og holdningsskapende kunnskapsformidling om forsøpling globalt.

Takk til Sparebankstiftelsen DNB, Handelens Miljøfond, Senter mot marin forsøpling og Frivillighetens år 2022 som gjorde årets store feiring og ryddedugnad mulig.

Merethe HommelsgårdKommunikasjonsleder

Tur med mening til Hiorthamn. Fotograf: Aktiv i Friluft Svalbard.
Ryddeaksjon med Honningsvåg Turn & Idrettsforening på Nordkapp.
Ryddeaksjon med Våre Strender Lindesnes.