Øker korneksport og vil samarbeide med Norge

I et intervju med Bondebladet sier Kasakhstans landbruksminister Saparkhan Omarov at landet vil øke korneksporten, samtidig som man ser etter nye eksportmarkeder og inviterer norsk landbruk til samarbeid.

Bilde er fra AstanaTimes.com

Kasakhstan er verdens niende største land i utstrekning, og er en av verdens største kornprodusenter. I sesongen 2019–20 vil Norge importere vel 150 000 tonn matkorn. Ett av landene som selger korn til Norge er Kasakhstan, en stor korneksportør vi hører lite om, skriver Bondebladet https://www.bondebladet.no/article/kasakhstan-vil-oke-korneksporten/.

- Kasakhstan må først og fremst sikre matsikkerheten for våre egne innbyggere. Vi produserer 19,5 millioner tonn korn i året. Den innenlandske etterspørselen ligger på 8,5 millioner tonn. Dermed har vi et betydelig volum for eksport, og i 2019 eksporterte vi 10 100 tonn til Norge, skriver landbruksminister Omarov i et epost-intervju med Bondebladet.

Forsker på frø

Omarov legger til at de klimatiske forhold i landet er gunstig for dyrking av ulike korntyper og spesielt mathvete. De naturlige forutsetningene gjør at landet kan satse og planlegge for stor kornproduksjon.

– Nå arbeider vi for å så mer av andre lønnsomme sorter, i tillegg til hvete. Vi planlegger ulike tiltak for å øke jordkvaliteten, gå bort fra monokulturer, ta i bruk avansert teknologi og å øke omfanget av statlig støtte til bøndene.

Produktiviteten i kasakhstansk landbruk har vokst de siste ti årene, hovedsakelig på grunn av innføring av moderne teknologi. I kornproduksjonen omfatter dette elektroniske feltkart, GPS-systemer, systemer for differensiert såing, gjødsling og sprøyting, værstasjoner og tilgang til programvare for prosesstyring.

Innenfor planteforedling har utvikling av en ny tørketolerant og produktiv vårhvetesort høy prioritet, ifølge landbruksministeren.

Inviterer norske selskaper

- Vi er interessert i samarbeid med utenlandske investorer, både til eksportrettede produksjoner som korn og kjøtt, og importorienterte produksjoner som meieri og hagebruk, skriver landbruksministeren til Bondebladet. Investeringer i landbruksindustrien er attraktivt på grunn av landets beliggenhet, forutsigbare rammevilkår og gunstige støtte- og skatteordninger for investorer.

– Tiltakene har gitt konkrete resultater. Faste kapitalinvesteringer økte i 2019 med 26,8 prosent og utgjorde mer enn 1,4 milliarder dollar. Vi kan tilby all mulig hjelp til gjennomføring av investeringsprosjekter i landbrukssektoren for norske selskaper som måtte være interessert, skriver landbruksministeren i eposten.

Kasakhstan har 253 000 bønder, og alle kornbruk er privateide. Arealet varierer fra 5000 dekar i sør, der brukene er små, til mellom 50 000 og 70 000 dekar i sentrale og nordlige regioner.

Bilde er fra AstanaTimes.com

Talgat M. ZHUMAGULOV