Ökad omsättning och lönsamhet för 2020 under ett utmanande fjärde kvartal

Januari - december

• Nettoomsättningen ökade med +0,8 procent till 310,1 (307,6) mkr (+3 procent i lokala valutor)
  • Rörelseresultatet uppgick till 28,6 (6,2) mkr
  • Rörelsemarginalen uppgick till 9,1 (2,0) procent
  • Resultat efter skatt uppgick till 16,3 (4,9) mkr
  • Resultat per aktie före/efter utspädning uppgick till 0,88 (0,28) kr
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 52,0 (17,7) mkr
  • Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 101,2 (63,9) mkr

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen minskade med -20,6 procent till 66,7 (84,0) mkr, (-14,5 procent i lokala valutor)
  • Rörelseresultatet uppgick till -4,0 (3,7) mkr
  • Rörelsemarginalen uppgick till -6,0 (4,4) procent
  • Resultat efter skatt uppgick till -7,0 (1,3) mkr
  • Resultat per aktie uppgick till -0,38 (0,07) kr
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 47,2 (10,5) mkr

VD's Kommentar

2020, som vi nu lämnat bakom oss, har utan tvekan varit ett av de mest omvälvande åren under min tid som VD för MSAB. Pandemin har definierat helt nya och oprövade spelregler för samhället i stort och rättsväsendet i det något mindre. Så också för oss och vår affär. Men någon ”Lock-down” har inte kunnat införas för kriminalitet och brottslighet. Den pågår oförminskad bortanför pandemilagar och FoHMs rekommendationer. Behoven att utreda brott och lagföra kriminella kvarstår oförändrade eller större. Nödvändigheten att effektivisera polis- och utredningsverksamhet har blivit alltmer tydlig och ofrånkomlig.

Vår flexibilitet, lyhördhet för kundbehov och förmåga till omställning har gjort att vi fortsatt att vidareutveckla och samtidigt vässa vår verksamhet. Vi har under det exceptionella år som gått fortsatt att växa. För 2020 redovisar bolaget sin högsta årsomsättning någonsin. Även resultatet har ökat väsentligt sedan 2019. Det här bevisar vår förmåga till anpassning och att agera utifrån rådande omständigheter på ett sätt som få bolag i vår storlek klarar av.

Jag imponeras av personalens lojalitet och hängivenhet till MSAB. För att lyckas med den omställning vi har genomfört har det krävts initiativ och förmåga på alla nivåer och från alla anställda. Samtidigt har våra produkter utvecklats med oförminskad styrka och tillhör idag branschens absolut främsta. Lösningarna är nu så avancerade att vi valt att paketera de mest unika som en egen tjänst och under strikta sekretessavtal med utvalda kunder. Utbildningar har genomförts och lösningar har levererats. Med tanke på vår internationella verksamhet och egna anställda i sexton länder har processen inte varit enkel men helt nödvändig.

Pandemin har också påverkat våra kunder och deras prioriteringar. Resebegränsningar och förändrade budgetar har lett till färre tillfällen att möta våra kunder öga mot öga. MSAB verkar i en förtroendebransch och det fysiska mötet kan ibland vara avgörande för om ett avtal träffas eller ej. Något som polisens digitaliseringsresa kommer att lösa. Nya affärsmöjligheter finns självklart, men längre ledtider i beslutsprocessen hos vissa kunder i kombination med pandemin, påverkar oss negativt

Vi såg under 2020 en starkt differentierad utveckling regionalt. Europa växer bra. I flera av de största Europeiska länderna växer MSAB med trettio procent och mer. Det är ingen slump utan en konsekvens av den ambitiösa marknads- och säljbearbetning vi fortsätter att genomföra i kombination med marknadsledande lösningar.

Nordamerika är den region där vi minskar försäljningen i förhållande till 2019. Det finns flera olika och till viss del samverkande orsaker till detta. Nordamerika är stort och kräver många och långa resor för att bearbetas på ett effektivt sätt.  Något som inte kunnat genomföras under 2020.

Av flera olika orsaker har vi valt att göra om organisationen i Nordamerika för att på ett bättre sätt kunna tillvarata den potential som finns där. Förutom nytt ledarskap anpassar vi även vårt arbetssätt på ett sätt som gör att vi kommer vinna fler affärer.

Mycket av det MSAB gör är tekniskt komplicerat och produkterna är kraftfulla, kapabla och gynnar en effektiv rättsskipning. Men de möjligheterna kan, om de används på fel sätt, även göra skada. Flera av våra lösningar kräver därför exporttillstånd till vissa länder utanför Europa och Nordamerika. I en värld med allt snabbare förändringar förändras även vår strävan att göra affärer i en del regioner. Under 2020 har vi valt att dra oss ur vissa regioner av humanitära skäl. Två exempel är Kina och Hongkong, där vi inte längre bedriver någon verksamhet. Vi fattar sådana beslut efter moget övervägande.

Micro Systemation har en viktig roll i att stärka rättsväsendet samtidigt som den personliga integriteten beaktas när digitala bevis ska säkras.

Vi är fullt laddade inför 2021, vi har en global organisation som visar en enastående förmåga, vi har erbjudanden som är starkare än någonsin. Så oavsett hur länge Covid prövar vårt globala samhälle så kommer MSAB gå starkt igenom 2021.

Jag är mycket stolt över det arbete MSAB gör för att bidra till en säkrare värld.

Stockholm i januari 2021

Joel Bollö
Verkställande direktör

Denna information är sådan som MSAB, 556244-3050, är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 januari 2021 klockan 08:00 CEST.

Frågor ställs till:
Verkställande direktör Joel Bollö, tel. 08-739 02 70, e-mail: joel.bollo@msab.com

Kort om MSAB

MSAB är en världsledande aktör inom mobil kriminalteknologi med syfte att utvinna och analysera data ur beslagtagna mobila enheter, främst från mobiltelefoner. Bolaget har egna säljkontor och säljare i Europa, Nordamerika, Sydamerika, Australien, Singapore, Japan, Indien och Ryssland och täcker tillsammans med ett antal distributörer större delen av världen. De egenutvecklade produkterna har blivit en de facto-standard inom sitt område och används för bevissäkring i över 100 länder. Produkterna kompletteras med ett stort utbildningsutbud med möjlighet att bli certifierad på en kriminaltekniskt rättssäker helhetsmetod. Kunderna är främst brottsutredande myndigheter såsom polis, militär och tull. MSAB är noterat på Nasdaq Stockholm under tickernamn: MSAB B.

Mandalay Resources Corporation tillkännager resultatrapporten för fjärde kvartalet och helåret 202027.2.2021 08:53:04 CETPressemelding

TORONTO, Feb. 27, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Mandalay Resources Corporation (”Mandalay” eller ”bolaget”) (TSX: MND, OTCQB: MNDJF) är glada över att tillkännage resultatrapporten för fjärde kvartalet och helåret som slutade den 31 december 2020. Bolagets konsoliderade finansiella resultat för året som slutade 31 december 2020, tillsammans med ledningens diskussion och analys (”MD&A”) för motsvarande period, finns tillgängliga under bolagets profil på www.sedar.com och på bolagets webbplats www.mandalayresources.com. Alla valutor i detta pressmeddelande avser US-dollar om inget annat är angivet. Höjdpunkter för fjärde kvartalet 2020: Intäkter på 45,3 miljoner USD;Justerad EBITDA på 25,3 miljoner USD, tredje högsta kvartalsresultatet i bolagets historia;Konsoliderat nettoresultat på 14,7 miljoner USD eller 0,16 USD per aktie; ochJusterat nettoresultat på 12,1 miljoner USD eller 0,13 USD per aktie. Höjdpunkter för helåret 2020: Intäkter på 179,0 miljoner USD, högsta helårsresultatet sedan 20

Annual financial report 202027.2.2021 08:00:00 CETPress release

FINANCIERE DE TUBIZE SA/NV Allée de la Recherche 60, 1070 Brussels Contact: Anne Sophie Pijcke, directeur, aspijcke@financiere-tubize.be Annual financial report 2020 Regulated information 27 February 2021 The board of directors of Financière de Tubize has established the 2020 annual financial report. This report is available on the website www.financiere-tubize.be Dividend received from UCB: € 84,4 million (against € 82.4 million in 2019) Profit of € 81,0 million (against € 80.0 million in 2019)Decrease of outstanding debt from € 86.5 million at 31 December 2019 to € 33,5 million at 31 December 2020. If the general shareholders meeting of 30 April 2021 approves the 2020 annual accounts, including the proposed result appropriation, a dividend of € 0,68 will be payable as from 6th of May 2021 onwards at the offices, seats and branches of BNP Paribas Fortis, in exchange of coupon n° 16. Ex-dividend 4 May 2021 Record date 4 May 2021 Payment date 6 May 2021 In addition, the company Other Lo