OJKOS byr opp til tropisk dans med singelen "Safari Sundowner"

Når sola går ned i Sør-Afrika, er det skikk å ta seg ein drink ved dette leitet. Ein gong fekk komponist Andreas Rotevatn ta del i dette fenomenet, med ein svolten leopard snikande i buskene. Komponistkollektivet OJKOS byr opp til tropisk dans med singelen "Safari Sundowner", ute 1. april.

OJKOS («Orkesteret for jazzkomponistar i Oslo»). Foto: Signe Fuglesteg Luksengard.

OJKOS & Andreas Rotevatn: "Safari Sundowner"

Single release: 1.april 2022

Høyr "Safari Sundowner" her

Reglane for kva eit storband skal vere i 2021 er ikkje nordfjordingen Rotevatn spesielt oppteken av. Kombinasjonen av 15 musikarar i live samspel, med ei groovy elektronisk etterbehandling av komponist Rotevatn sjølv, har skapt det spesielle soundet på singel nr 2 frå albumet Mensa Rotunda som kjem i mai 2022

Men jazz-tradisjonane slepper ikkje heilt taket, og lyttaren får servert ein virvlande altfløyte-solo signert Henriette Eilertsen.

På den kommande plata, Mensa Rotunda, finner ein komposisjonar av Andreas Rotevatn. Dette er andre gong vestlendingen gjev ut ei plate med sin musikk for OJKOS. Den førre, Alea Iacta Est, gav han ein nominasjon til Spellemannprisen i kategorien Tonos komponistpris

Rotevatn har òg produsert plata, denne gongen i samråd med ei av hans inspirasjonskjelder: Lars Horntveth, mest kjend frå Jaga jazzist.

Musikarar:

Plateselskap: ODIN
ISRC: NOFUA2280010

Artwork: Bjørnar Sira.
Andreas Rotevatn. Foto: Marius Eriksen.

Ny låt fra Johanna Demker13.5.2022 10:43:51 CEST | Pressemelding

Alle disse dagene som kom og gikk... Etter seks album, tre barn og en parallell yrkeskarriere, er Johanna Demker klar med ny musikk og slipper første singel fra sitt kommende album. Lytt til DAYS her Midt i livet er det en lykke å kunne se fremover, med en berikende innsikt fra dagene som har vært. Disse gir en avstemming av kart og terreng som hjelper til å navigere i dagene som kommer. Låta «Days» åpner som en sommermorgen. Det er lyst og friskt i lufta. Johannas myke vokal starter historien umiddelbart i denne melodiske, lune og ettertenksomme låta. Christer Knutsen dropper her pianoet til fordel for banjoen som har blitt en ledetråd gjennom hele sangen. Tommy Kristiansen skaper nydelige stemninger med gitaren, mens Erland Dahlen på trommer og Endre Hareide Hallre på bass, stødig rammer inn produksjonen og driver den fremover. Jared Tyler beriker helheten med sin utenomjordiske vokal. Du er på vei, du er tilstede og tilfreds, fornøyd med det som akkurat er erfart, og med en pirrende

Hans Fredrik Jacobsen slipper sin 5. soloplate!12.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding

Den innflytelsesrike og allsidige folkemusikeren Hans Fredrik Jacobsen er kjent for sin beherskelse av mange instrumenter, blant annet fløyter av ulike typer, gitar, saksofon, torader, sekkepipe og oud. Når multi-instrumentalisten nå skal gi ut sin 5. soloplate har han konsentrert seg kun om ett instrument, et av de enkleste og et som alle kan lage selv, nemlig seljefløyte. Vel, strengt tatt så dreier det seg om sju stykker med forskjellig lengde, og dermed i ulike tonearter, for å skape en viss variasjon. Hans Fredrik har så klart spikket alle fløytene selv!

Musikkutsendelse: Johanna Demker - Days11.5.2022 12:42:14 CEST | Pressemelding

Releasedato: 13.05.2022 Artist: Johanna Demker Tittel: Days ISRC: NOYBU2265010 Tekst/melodi: Johanna Demker Plateselskap: Blue Mood / Grappa Musikkforlag Last ned WAV Lytt Alle disse dagene som kom og gikk... Etter seks album, tre barn og en parallell yrkeskarriere, er Johanna Demker klar med ny musikk. Midt i livet er det en lykke å kunne se fremover, med en berikende innsikt fra dagene som har vært. Disse gir en avstemming av kart og terreng som hjelper til å navigere i dagene som kommer. Låta «Days» åpner som en sommermorgen. Det er lyst og friskt i lufta. Johannas myke vokal starter historien umiddelbart i denne melodiske, lune og ettertenksomme låta. Christer Knutsen dropper her pianoet til fordel for banjoen som har blitt en ledetråd gjennom hele sangen. Tommy Kristiansen skaper nydelige stemninger med gitaren, mens Erland Dahlen på trommer og Endre Hareide Hallre på bass, stødig rammer inn produksjonen og driver den fremover. Jared Tyler beriker helheten med sin utenomjordiske v