Offentlig sektor skal krympes med 25 %

Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev varsler nye, omfattende reformer innen statsapparatet og landets økonomiske politikk. Det skjedde da han 1. september holdt sin årlige tale til nasjonen i forbindelse med at parlamentet åpnet høstsesjonen.

Kasakhstans parlament (www.akorda.kz)

Talen kretset rundt prioriteringer som skal løfte Kasakhstan i den post-pandemiske verden. Tokayev lovte en serie reformer innen statsapparatet, økonomisk politikk og menneskerettigheter, og lanserte tiltak som skal sikre «grønn vekst».

"Vi vil endre tilnærmingene til offentlig administrasjon», sa Tokayev. Innen utgangen av 2021 vil Kasakhstan redusere statsapparatet med 25% og forbedre eierstyring og selskapsledelse for statseide selskaper. Rettssystemet skal også reformeres.

For lave fødselstall

"Hvis vi ønsker å forbedre borgernes liv, bør vi involvere dem i reformprosessen," sa han.

Presidenten foreslo å innføre direkte valg av ordførere på landsbygda og sa at det var et mål å styrke den økonomiske kapasiteten utenfor byene ved mer lokalt selvstyre.

I sin tale uttrykte president Tokayev bekymring over den demografiske situasjonen i Kasakhstan fordi hver sjette familie i landet ikke kan få barn. Han uttrykte at man trenger tiltak for å få opp fødselstallene.

"Nye tiltak for å beskytte menneskerettighetene er også avgjørende. Denne saken er en prioritet for meg," sa presidenten. Han påpekte viktigheten av endringer i lovgivningen som kan bidra til å bekjempe vold og menneskehandel og beskytte mennesker mot nettmobbing.

Selvforsyning av medisiner

Regjeringen lover å gjøre massive investeringer i helsevesenet. Legelønningene skal økes. Det er et mål at en lege skal tjene dobbelt så mye som den gjennomsnittlige lønnen i Kasakhstan. Landet setter seg også som mål å bli selvforsynt med medisiner og medisinsk utstyr. Ved utgangen av dette året skal 13 nye sykehus for smittsomme sykdommer bygges i regionene. Og innen 2025 vil 20 nye moderne multifunksjonelle sentre for helseservice bli satt i drift.

Miljø og biologisk mangfold skal ha topp-prioritet. I løpet av de neste fem årene skal man plante mer enn 2 milliarder trær i skog- og utmark, og 15 millioner i områder der det bor folk. Beskyttelsen av nasjonalparker og andre naturressurser skal styrkes. «Bærekraft vil stå sentralt når vi skal sikre økonomisk vekst. Derfor må vi legge grunnlaget for en grønnere økonomi og avkarbonisering," sa presidenten.

Satser på digitalisering

Presidenten var også innom behovet for økt digitalisering. Ulikhet i kunnskap om bruk av digitale tjenester må elimineres, sa han, og lovte at landets digitale infrastruktur skal forsterkes. Det samme skal systemene for digital dokumenthåndtering og digitale tjenester rettet mot befolkningen.

Kasakhstan vil i tiden som kommer legge vekt på å tiltrekke seg investeringer fra utlandet. For å lykkes med det vil man blant annet se på skattepolitikken, samtidig som staten vil legge til rette for gode og forutsigbare rammevilkår. Staten skal forplikter seg til å kjøpe varer og tjenester innen ulike sektorer i næringslivet der det skjer investeringer.

Kasakhstan vil fortsette å utvikle sitt transportsystem og øke sin konkurransekraft gjennom banebrytende infrastrukturprosjekter som skal være attraktive for andre land og utenlandske selskaper.

Kasakhstans parlament (www.akorda.kz)
President for Kasakhstan Kassym-Jomart Tokayev (www.akorda.kz)

Embassy of Kazakhstan in Norway

Oslo 0158 Nedre Vollgate 3, office: +47 2242 0640,