Odd Nordstogas dag i «Hver gang vi møtes»

Foto: Espen Solli/TV2

I kveld er TV2s «Hver gang vi møtes» endelig tilbake, og for en sesongstart det blir! I årets første episode er det selveste Odd Nordstoga som skal hylles, og musikken kan du høre allerede nå.

Hør sangene fra Odd Nordstogas dag her (via Spotify)!

Suksessprogrammet «Hver gang vi møtes» er i 2020 inne i sin niende sesong, og dèt med en helt spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Aslag Haugen (Hellbillies), Linnea Dale, Chris Holsten, Magnus Clausen (Morgan Sulele), Frida Ånnevik, Tuva Syvertsen (Valkyrien Allstars), og ikke minst Odd Nordstoga har flyttet inn på Kjærnes gård i Våler i ti dager.

Nordstoga debuterte som plateartist med bandet Something Odd i 1997 med det som kan beskrives som urban folkemusikk, men slo gjennom som soloartist i 2004 med albumet Luring og hiten «Kveldssong for meg og deg». Siden har han skapt en historisk karriere innenfor norsk musikk, med ytterligere suksesser som albumene Dette landet og Vaffelhjarte, singler som «Heim te mor», «Bestevenn», og «Ein farfar i livet», samt Sissel Kyrkjebø-samarbeidet Strålande jul.

– Jeg ble med på «Hver gang vi møtes» i år av litt ulike grunner. Jeg har et år med lite turnering, og dermed hadde jeg tid til det. så kjenner jeg noen av artistene og liker de veldig godt, dermed blir det enkelt å hylle og moro å sosialisere. Jeg gleder meg til å høre og spille musikken og til å slarve med Aslag, Tuva og de andre, sier Nordstoga.

Dette blir sunget i kveld:

• Frida - «Farvel til deg»
  • Tuva - «Min eigen song»
  • Chris - «Ein farfar i livet»
  • Aslag - «Bestevenn»
  • Morgan - «Heim te mor»
  • Linnea - «Dagane»

EP-cover for Odd Nordstogas dag

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Arve Tellefsen gir ut album med forsvunnede opptak2.7.2020 11:07:24 CESTPressemelding

Arve Tellefsen og Kaare Ørnung – et begrep i norsk musikkliv. Utgivelsen ‘Serenade’ solgte over 25000 eksemplarer. Arve og Kaare hadde enda fler iørefallende klassiske perler på repertoaret, og gikk direkte i studio. Men hvor ble det av disse opptakene? Forsvunnet – inntil nå! Albumet 'Haijn Kaare Ørnung å Æ' er ute i morgen, 3. juli. Arve Tellefsen og Kaare Ørnung startet sitt samarbeid i 1965. De to ble folkeeie og reiste land og strand rundt i flere tiår fremover, med talløse opptredener også på radio og TV. Så en dag i 2007 dukket det opp en innspilling som begge hadde glemt: ‘det låter jævla bra!’ Kaare var svært opprømt da han ringte Arve en morgen. Han hadde ryddet hjemme og kom da over en kassett som han satte på for å høre hva det var for noe. «Og så var det oss to, det hørte jeg med en gang. Men det kunne for så vidt like gjerne vært Jascha og Vladimir, for det låter jævla bra!» ropte Kaare inn i telefonen. Arve bemerker lakonisk at de to alltid var på fornavn med sine forbil

Elin Furubotn er klar med plateutgivelse i Tyskland29.6.2020 10:21:47 CESTPressemelding

Det aller viktigste for plateartisten, komponisten og tekstforfatteren Elin Furubotn er å bli forstått. I Tyskland forstår de ingenting. Likevel er de begeistret for Furubotn, som synger på kav rogalands-dialekt. Lanseres i Tyskland i juli Furubotn, som slapp sitt åttende album «Blikk» i februar, lanserer utrolig nok samme album i Tyskland i midten av juli. Hun har også tidligere - i 2012 og 2014 - gitt ut musikk internasjonalt med albumet «Å nærme seg det nære» med Stavanger Symfoniorkester og «Heilt Nye Vei», hvor sistnevnte album førte til en Indie-award (pris) for beste album i hennes kategori i USA. Historiene aller viktigst Tekstene er det mest signifikante med sangene til den radiovennlige artisten Elin Furubotn, noe som kan oppfattes som absurd i forhold til Tysklands-utgivelse. Hun har små historier knyttet til hver enkel sang og ofte et skråblikk på hverdagen, med en god dose humor. «Morsom historieforteller», skrev journalist Tor Hammerø om Furubotn sine låter i 2014. Hennes

Folkekjære artister covrer Lillebjørn Nilsen med Oslo Filharmonien26.6.2020 11:00:00 CESTPressemelding

En sommeroverraskelse fra Grappa Musikkforlag i samarbeid med Oslo kommune er ute nå! Det er en sang som er ført i pennen av én av våre største låtskrivere, og som her blir sunget av noen av landets mest profilerte sangere. Hør «God natt Oslo» her! Med sanger som «Tanta til Beate», «Crescendo i gågata», «Barn av regnbuen», og en flora til, har Lillebjørn Nilsen vært en hel sentral figur i norsk musikkhistorie. I år er et ekstra spesielt år, for i desember fyller gitarkameraten 70 år. Det er selvsagt at det skal markeres. I den anledning er Grappa Musikkforlag stolte av å kunne annonsere at Lillebjørns sang «God natt Oslo» med et aldri så lite stjernelag av musikere er ute i ny prakt nå. Med 100-års jubilanten som er Oslo Filharmonien i ryggen, er det Tuva Syvertsen (Valkyrien Allstars), Frida Ånnevik, og Lars Lillo-Stenberg (deLillos) som deler på mikrofonen for å gi det som er en uforglemmelig utgave av én av Lillebjørns mangfoldige klassikere. Det jobbes dessuten med et album hvor «G

The Humble Servants er tilbake med ny singel!26.6.2020 09:22:00 CESTPressemelding

I dag er dagen for et gledelig og sommerlig gjensyn med The Humble Servants, som er ute med «Summersong». Hør den nye singelen her! Det er åtte år siden The Humble Servants gav ut Down to the Bone, et album som høstet gode kritikker og ble satt stor pris på. Med Paal Flaata og Live Miranda Solberg (Louien) som vokalister, Lars Fredrik Beckstrøm som låtskriver og med erfarne musikere på laget, skapte de et følsomt, melodisk, men også utadvendt folk/pop/country album. – Vi tenkte det var på tide med et livstegn fra oss, og det føles godt og riktig å hylle sommeren, kjærligheten og livet, etter en lang og vanskelig vår. «Summersong» er en utadvendt, positiv, catchy låt som vi er blitt veldig glad i, så det er gøy å kunne gi den videre. Look at the Sun, it´s shining brightly, forteller The Humble Servants.

Ny singel fra Valkyrien Allstars er ute nå26.6.2020 09:06:12 CESTPressemelding

Hør «alt går an å la vær» her! Siden debuten i 2007 har Valkyrien Allstars, med Tuva Syvertsen i spissen, vært forut sin tid på folkemusikk-feltet. Med sin kontinuerlige innovasjon i snart 15 år har de skapt en signatursound med en kløktig miks av moderne pop og folkemusikk, som har gjort dem til ett av landets sterkeste navn å ha på plakaten. Etter singler som «slutte å bynne» og «midtstripa» fortsetter Valkyrien Allstars med dette med den nye singelen «alt går an å la vær». Ifølge Tuva handler den om å ikke ta noe dritt dra noen. – Refrengets gjentagende og smått paranoide 'alle lyver, alle bare lyver’ peker på en mistro til omverdens agenda, og er ment som en påminnelse om at uansett hva som skjer er det ingen som kan eie deg, forteller hun videre. Valkyrien Allstars sitt nye album slippes 4. september.

Bård Enerstad er ute med andre singel fra debutalbumet19.6.2020 08:47:00 CESTPressemelding

Den ferske låta heter «Lykka er ikke vakker», og kan høres her! Multi-instrumentalisten Bård Enerstad opplevde suksess med garasjerockgruppa Cato Salsa Experience på 2000-tallet som altmuligmann på gitar, perkusjon, tangenter, theremin og vokal. Nå spiller han for første gang inn et soloalbum i en ganske annen musikkstil, og briljerer med vakre melodier innen vise-sjangeren. Bård Enerstad er vokst opp på Kongsberg og har i voksen alder bosatt seg på Nesodden med familien der han jobber som lærer. De siste årene har det vært mer akustisk musikk på spilleren, som Bert Jansch og Pentangle og utøvere av den skandinaviske visetradisjonen som Lillebjørn Nilsen og Fred Åkerstrøm. Med disse inspirasjonskildene har han laget et knippe utsøkte låter som nå endelig ser dagens lys. Da Bård startet å skrive de nye låtene, utvekslet han ideer og melodier på mail med barndomsvenn Håvard Kongsgården. Håvard skrev teksten til «Lykka er ikke vakker» og sendte den over til Bård, som skrev melodien. Hoved