Odd Nordstoga er ute med «Fatig ferdamann»

«Kan du tru på ei styrande hand,

som leier deg over og set deg i land

til himmelske hagar og englesong,

trur du det, du, at det hender ein gong?»

Noen låter fester seg allerede første gang man hører dem. Odd Nordstogas nye låt «Fatig ferdamann» er en av disse.

Låten, som tar for seg menneskenes evige søken etter en mening med livet og en høyere himmel, beviser atter en gang hvilken poet Nordstoga er. Singelen er formidlet med en enkelhet og musikalsk eleganse som virkelig fremhever den sterke teksten.

«Eg syns dette med tru er ganske mykje rart med. Det ligg så utruleg nedfelt i kulturen vår, og er så trygt å ha der. Samstundes så delar det oss inn i sekter og grupper og for og imot: Nokon er så skråsikre i denne trua si, medan andre er like bastante i ateismen sin, og så kivast ein og argumenterar. Eg veit ikkje, og kjem aldri til å bli sikker på slikt. Men likevel. Er det ikkje litt rart med årstidenes gang, ljosets livgjevande kraft og det me ser inn i berre me lyfter blikket mot ein stjerneklar himmel? Det er jo faktisk æva. Og kanskje ligg det ei von for framtida i det faktum at alt som lever på denne planeten søker ljoset», sier Nordstoga selv.

Allerede før låten er sluppet, har den fått en enorm respons fra publikum. «Fatig ferdamann» var nemlig en av de nye låtene Odd hadde med seg ut på sin utsolgte soloturné i februar – men som Covid 19 plutselig satte en stopper for. Sist låten ble fremført for et stort publikum, var derfor på nettkonserten Odd holdt på Koronerulling fra den tomme Marmorsalen på Sentralen, en konsert som spilte inn en halv million kroner til Norges Røde Kors.

«Fatig ferdamann» er første smakebit fra Nordstogas kommende album, som ventes til høsten. Singelen er, som resten av albumet, produsert av Kåre Vestrheim.

Ny musikk fra Sandra Lyng, Lady Gaga, Emelie Hollow & Ruben, Juice WRLD, Celeste med flere29.5.2020 13:50:35 CESTPressemelding

Emelie Hollow x Ruben: Hjerteskjærende og emosjonelt i den nye singelen «Break It Right» Sandra Lyng debuterer som barnebokforfatter og slipper tilhørende musikk Yusuf / Cat Stevens nyinnspilte Tea for the Tillerman² slippes 18. september Lady Gaga slipper etterlengtet album I dag annonserer den globale superstjernen Ellie Goulding at hun slipper sitt svært etterlengtede fjerde studioalbum "Brightest Blue" med en utgivelsesdato 17. Juli. Albumet vil inneholde en rekke nylige utgivelser sammen med en mengde nye sanger. Singlen «Power» er ute allerede nå. Vinneren av BBC Sound of 2020, Celeste er ute med sin nye singel «I Can See The Change» gjennom Polydor Records. Låten handler om å finne håp i kjølvannet av motgang og det å innse at en lysere fremtid ligger foran oss. «I Can See Change» er produsert av Grammy vinnende produsent FINNEAS. Baby Queen slipper sin debutsingle «Internet Religion», en skarp pop-satire fylt med psykedeliske synther, og tekster som skjærer rett til hjertet av

Lady Gaga slipper etterlengtet album29.5.2020 13:42:43 CESTPressemelding

Lady Gaga er i dag ute med sitt etterlengtede album Chromatica. Albumet blir Gagas sjette i rekken, og har allerede debutert på topplisten på iTunes i 58 land. Hør her! Albumet inneholder gjestebidrag fra Ariana Grande, Elton John og Blackpink og er produsert av Bloodpop med Lady Gaga. Singelen «Rain On Me» med Ariana Grande gikk rett til topps på den globale Spotify-listen og på Spotify i USA.Førstesingelen «Stupid Love» har sanket inn over 235 millioner lyttestreams globalt og er Lady Gagas sekstende Topp 10-låt på Billboard. Musikkvideoen ble i sin helhet filmet med en iPhone 11 Pro. Det svært suksessrike albumet A Star Is Born fra 2018 tok førsteplassen på albumlisten i Norge, har solgt til fem ganger Platina og har sanket inn i underkant av 110 millioner lyttestreams her i Norge. Lady Gaga mottok også sin første Oscar for låten «Shallow» som beste originallåt i 2019. Tracklist: 1. "Chromatica I" 2. "Alice" 3. Stupid Love" 4. "Rain On Me" (with Ariana Grande) 5. "Free Woman" 6. "Fu