Anima - Stopp dyremishandling

Oda dropper turbokylling og blir verdensledende på dyrevelferd

Dagligvareaktøren Oda har forpliktet seg til å utfase alle hurtigvoksende kyllinger, og innføre ECC-standarden i løpet av 2023. En investeringsplan som ifølge dyrevernorganisasjonen Anima setter kjeden i verdenstoppen på kyllingvelferd.
Liten slaktekylling av typen Hubbard JA787. Foto: Norsk Kylling

Den bærekraftbevisste lavpriskjeden Oda tar nå et stort steg for å heve dyrevelferden for norske kyllinger. Planen er å innfase den internasjonale dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment (ECC) for alle kyllingprodukter i løpet av neste år.

Beslutningen vil gjøre en stor forskjell for omtrent en million kyllinger, år etter år. Konkret får kyllingene mer plass å bevege seg på, og de vil vokse saktere.

– Det er imponerende å se en kjede som Oda ta et slikt ambisiøst standpunkt for kyllingene - og det i rekordfart. Kyllinger skal ikke avles til å vokse så fort at de ikke kan gå normalt, og den veien bør alle dagligvarekjedene i Norge nå gå, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.

Blir verdensledende

Denne investeringen i dyrevelferd vil gjøre lavpriskjeden til en verdensleder på kyllingvelferd, ifølge dyrevernorganisasjonen Anima.

– I Oda satser vi hardt på å utfordre, på pris, kvalitet og bærekraft, og vi strekker oss etter å være best i bransjen på alle tre punkter. Derfor er vi stolte av å kunne innføre dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment og med det være en del av løsningen for å heve dyrevelferden i Norge, forteller Louise Fuchs, direktør for bærekraft i Oda.

Kjeder som Circle K, Joe & The Juice, 7-Eleven og Narvesen har også forpliktet seg til ECC-standarden. Innenfor dagligvarehandelen er det kun Rema 1000 som har tatt samme skritt, mens Coop har verken lagt frem konkrete planer for å bedre kyllingvelferden eller tiltak for å utfase hurtigvoksende kyllinger.

Liten slaktekylling av typen Hubbard JA787. Foto: Norsk Kylling

Om Anima - Stopp dyremishandling

Anima - Stopp dyremishandling

92 98 77 65https://stoppdyremishandling.no

Anima er en dyrevernforening som i 2000 ble grunnlagt i Danmark, og som kom til Norge i 2017. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i 7 land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.