Obs er vekstvinner i juni for dagligvarebransjen

Norsk dagligvare vokste samlet sett med 25% i juni, og den høyeste veksten står Obs for med sine imponerende 35%. Mer storhandel, mindre grensehandel og varmt vær trekkes frem som årsakene til den sterke veksten.
- Vi er naturligvis veldig glade for denne flotte veksten som startet før Covid-19 og som har forsterket seg de siste månedene. Ekstra moro er det at vi vokser mer enn samtlige konkurrenter. Gjennom en krevende tid har forbrukerne vært opptatt av å unngå unødvendig smitterisiko. De handler mindre frekvent, ønsker å finne alt på ett sted og gjerne uten at det blir trange forhold. Våre mange lojale kunder har lenge satt pris på disse fordelene, men det siste halvåret er det enda flere som har fått opp øynene for smart og effektiv handel på Obs, forteller Lars Tendal, kjededirektør i Obs.
Den totale omsetningen for Obs og deres 31 varehus endte i juni på 925 MNOK. Dette er en økning på 239 MNOK fra 2019 og tilsvarer en vekst på 8 MNOK i snitt per varehus. Veksten inkluderer også Obs netthandel, hvor faghandelsomsetningen har tredoblet seg den siste måneden. Den totale kundetrafikken i juni var opp 15,8%, med 2,3 millioner betalende kunder (transaksjoner). Også handlekurvene økte i juni og Obs kan rapportere at hver snittkurv har vokst med omtrent 60 kroner.
Friluft og aktivitet
Det er ingen tvil om at Covid-19 har medført mer tid både hjemme og i nærområdet. Blant salgstallene fra juni kan man lese om en nær firedobling i salg av produkter til sommersport, og en tredobling av salget for turutstyr og griller. Også kjøkkenapparater og leker har doble salgstall i juni målt opp mot fjoråret.
- Obs skal gi kundene positiv inspirasjon i hverdagen og de gode kundeopplevelser har alltid vært en sentral del av vårt konsept. I våre varehus møtes kundene av utstillinger med oppslåtte telt, hengekøyer, hageredskaper, sykler, leker og bålpanner. Dermed er det veldig mange som kombinerer storhandel med å kjøpe aktivitetsprodukter som hele familien kan glede seg over. Dette er en viktig del av hvordan Obs skiller seg ut fra vanlig lavpris, og særlig har dette stor appell blant alle våre barnefamilier, forteller Tendal.
Redusert grensehandel
Obs har betydelig vekst i hele landet og reiserestriksjonene bidrar til høye omsetningstall i juni, spesielt for varehusene på Østlandet. Blant produktkategoriene med høyest vekst i juni finner man blant annet brus (+67%), øl (+62%), tobakk (+82%), hvitost (+108%) og godteri (+35%).
- Vi har sett en voldsom økning i salget av de typiske kategoriene assosiert med grensehandel. Alle våre varehus har hatt en total vekst på over 20%, men Obs Haugenstua i Oslo leder an med hele 69%. Ser vi bak tallene er det naturlig at en redusert grensehandel er én av årsakene til dette. Legger man til det flotte juni-været, endrede handlevaner og en helt fantastisk innsats blant våre medarbeidere, har dette samlet sett bragt Obs helt til topps i vekstkategorien, avslutter en meget fornøyd kjededirektør.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom