Obs er vekstvinner i juni for dagligvarebransjen

Norsk dagligvare vokste samlet sett med 25% i juni, og den høyeste veksten står Obs for med sine imponerende 35%. Mer storhandel, mindre grensehandel og varmt vær trekkes frem som årsakene til den sterke veksten.
- Vi er naturligvis veldig glade for denne flotte veksten som startet før Covid-19 og som har forsterket seg de siste månedene. Ekstra moro er det at vi vokser mer enn samtlige konkurrenter. Gjennom en krevende tid har forbrukerne vært opptatt av å unngå unødvendig smitterisiko. De handler mindre frekvent, ønsker å finne alt på ett sted og gjerne uten at det blir trange forhold. Våre mange lojale kunder har lenge satt pris på disse fordelene, men det siste halvåret er det enda flere som har fått opp øynene for smart og effektiv handel på Obs, forteller Lars Tendal, kjededirektør i Obs.
Den totale omsetningen for Obs og deres 31 varehus endte i juni på 925 MNOK. Dette er en økning på 239 MNOK fra 2019 og tilsvarer en vekst på 8 MNOK i snitt per varehus. Veksten inkluderer også Obs netthandel, hvor faghandelsomsetningen har tredoblet seg den siste måneden. Den totale kundetrafikken i juni var opp 15,8%, med 2,3 millioner betalende kunder (transaksjoner). Også handlekurvene økte i juni og Obs kan rapportere at hver snittkurv har vokst med omtrent 60 kroner.
Friluft og aktivitet
Det er ingen tvil om at Covid-19 har medført mer tid både hjemme og i nærområdet. Blant salgstallene fra juni kan man lese om en nær firedobling i salg av produkter til sommersport, og en tredobling av salget for turutstyr og griller. Også kjøkkenapparater og leker har doble salgstall i juni målt opp mot fjoråret.
- Obs skal gi kundene positiv inspirasjon i hverdagen og de gode kundeopplevelser har alltid vært en sentral del av vårt konsept. I våre varehus møtes kundene av utstillinger med oppslåtte telt, hengekøyer, hageredskaper, sykler, leker og bålpanner. Dermed er det veldig mange som kombinerer storhandel med å kjøpe aktivitetsprodukter som hele familien kan glede seg over. Dette er en viktig del av hvordan Obs skiller seg ut fra vanlig lavpris, og særlig har dette stor appell blant alle våre barnefamilier, forteller Tendal.
Redusert grensehandel
Obs har betydelig vekst i hele landet og reiserestriksjonene bidrar til høye omsetningstall i juni, spesielt for varehusene på Østlandet. Blant produktkategoriene med høyest vekst i juni finner man blant annet brus (+67%), øl (+62%), tobakk (+82%), hvitost (+108%) og godteri (+35%).
- Vi har sett en voldsom økning i salget av de typiske kategoriene assosiert med grensehandel. Alle våre varehus har hatt en total vekst på over 20%, men Obs Haugenstua i Oslo leder an med hele 69%. Ser vi bak tallene er det naturlig at en redusert grensehandel er én av årsakene til dette. Legger man til det flotte juni-været, endrede handlevaner og en helt fantastisk innsats blant våre medarbeidere, har dette samlet sett bragt Obs helt til topps i vekstkategorien, avslutter en meget fornøyd kjededirektør.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
Tilbakekaller Lakseloin5.9.2025 21:26:36 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Lakseloin 300g etter funn av listeria. Siden listeria kan medføre helsefare, særlig når produktet spises rått, kaller vi tilbake varen. Produktet er fjernet fra butikk. Kunder som har kjøpt produktet bes om å kaste det eller levere det tilbake til butikk og få pengene tilbake.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
