Obs BYGG til topps i kundetilfredshet

Både omsetningen og tilfredsheten blant kundene når rekordnivåer for Coops byggevarekjede Obs BYGG.

Kjededirektør i Obs BYGG, Espen Braaten. Foto: Coop.

I den ferske undersøkelsen til Norsk Kundebarometer, lander Obs BYGG på en tilfredshet på 77 poeng, noe som er i øvre sjiktet av kategorien «svært fornøyde kunder». Etter en vekst på 3 poeng plasserer kjeden seg helt til topps blant byggevarekjedene.

- Dette er en fantastisk anerkjennelse fra kundene, som også er våre eiere. Vi jobber målrettet med å gi kundene den beste handleopplevelsen hos oss, sier kjededirektør Espen Braaten i Obs BYGG.

Også samtlige av Coops dagligvarekjeder øker kundetilfredsheten i Norsk Kundebarometer 2020, som er en del av et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI. Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter fra rundt 30 ulike bransjer. Mer enn 6300 forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å gjøre kundene sine begeistret.

Ikke bare scorer Obs BYGG høyt blant kundenes tilfredshet om dagen. De samme kundene handler byggevarer som aldri før.

- Flere ønsker å gjøre mer selv. Våre kunder vet at hos oss får de et bredt utvalg byggevarer til de beste prisene. Vi lytter hele tiden til kundene våre, og tilpasser vareutvalget deretter. Vi har fortsatt å ta markedsandeler hittil i år, og kommer til å ta ytterligere markedsandeler utover året, sier Braaten og legger til at de gode målingene kan tyde på at kjeden har lyktes med vår satsning på utvikling av kjeden.

- I fjor handlet mye om videreutvikling av de allerede fantastiske ansatte, konseptutvikling med fokus på mer kundevennlige løsninger og ikke minst forbedring av våre digitale prestasjoner og løsninger, både på nett og i fysiske varehus, sier han.

Norsk Kundebarometer

• Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
  • Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
  • Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2020.

Over 80 poeng = Begeistrede kunder

1,4

Byggmax

66,4

Kjededirektør i Obs BYGG, Espen Braaten. Foto: Coop.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,8 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.