Obs BYGG til topps i kundetilfredshet

I den ferske undersøkelsen til Norsk Kundebarometer, lander Obs BYGG på en tilfredshet på 77 poeng, noe som er i øvre sjiktet av kategorien «svært fornøyde kunder». Etter en vekst på 3 poeng plasserer kjeden seg helt til topps blant byggevarekjedene.
- Dette er en fantastisk anerkjennelse fra kundene, som også er våre eiere. Vi jobber målrettet med å gi kundene den beste handleopplevelsen hos oss, sier kjededirektør Espen Braaten i Obs BYGG.
Også samtlige av Coops dagligvarekjeder øker kundetilfredsheten i Norsk Kundebarometer 2020, som er en del av et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI. Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter fra rundt 30 ulike bransjer. Mer enn 6300 forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å gjøre kundene sine begeistret.
Ikke bare scorer Obs BYGG høyt blant kundenes tilfredshet om dagen. De samme kundene handler byggevarer som aldri før.
- Flere ønsker å gjøre mer selv. Våre kunder vet at hos oss får de et bredt utvalg byggevarer til de beste prisene. Vi lytter hele tiden til kundene våre, og tilpasser vareutvalget deretter. Vi har fortsatt å ta markedsandeler hittil i år, og kommer til å ta ytterligere markedsandeler utover året, sier Braaten og legger til at de gode målingene kan tyde på at kjeden har lyktes med vår satsning på utvikling av kjeden.
- I fjor handlet mye om videreutvikling av de allerede fantastiske ansatte, konseptutvikling med fokus på mer kundevennlige løsninger og ikke minst forbedring av våre digitale prestasjoner og løsninger, både på nett og i fysiske varehus, sier han.
Norsk Kundebarometer
- Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.
- Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
- Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
- Datainnsamlingsperioden var fra januar til mars 2020.
Over 80 poeng = Begeistrede kunder
75-80 poeng = Svært fornøyde kunder
70-75 poeng = Fornøyde kunder
60-70 poeng = Likegyldig/misfornøyde kunder
Under 60 poeng = Svært misfornøyde kunder
Toppliste over byggevarekjeder:
Plass |
Selskap |
Tilfredshet |
Endring |
1 |
Obs BYGG |
77 |
+3 |
2 |
Byggmaker |
72,4 |
+0,7 |
3 |
Montér |
71,7 |
+0,9 |
4 |
Maxbo |
70,9 |
-1,9 |
5 |
XL-Bygg |
69,5 |
-4,1 |
6 |
Bygger’n |
69,3 |
1,4 |
7 |
Byggmax |
66,4 |
-2,1 |
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom