OBOS gir millionstøtte til lag og foreninger

Over 200 idrettslag og foreninger landet rundt får nå til sammen fem millioner kroner i støtte fra OBOS Jubel.
Frivilligheten landet rundt er tildelt fem millioner kroner fra OBOS Jubel. Foto: Hampus Lundgren

Til høsten blir det ny søknadsrunde og tildeling av ytterligere fem millioner kroner.

Det startet med pandemi og fortsatte med en eksplosiv prisvekst som rammer idrettslag og foreninger hardt.

Idretten og andre frivillige organisasjoner sliter med frafall og dårlig økonomi, og mange foreldre har ikke råd til å sende barna sine på aktiviteter.

Nå ønsker OBOS å gjøre det litt lettere for frivilligheten å opprettholde et godt tilbud til alle.

Derfor får nå over 200 klubber, kulturtilbud og ulike foreninger landet rundt til sammen fem millioner kroner inn på konto. Dette er penger som skal gå til for eksempel drakter, instrumenter og inkluderende arrangementer. Det er også et mål at pengene skal bidra til å senke den økonomiske terskelen for å delta på aktiviteter.

Til høsten kommer det en ny søknadsrunde med OBOS Jubel, og det skal deles ut ytterligere fem millioner kroner. Søknadsfristen går ut i midten av september.

Mange søknader fra medlemmer

Da søknadsfristen for denne runden gikk ut i mars, var det kommet inn over 1300 søknader fra ulike frivillige organisasjoner.

– Alle barn og ungdommer skal ha mulighet til å delta på en eller annen organisert aktivitet. Vi håper vårt bidrag vil gjøre det litt lettere for frivilligheten å opprettholde et godt og rimelig tilbud til barn og ungdommer. Lag og foreninger har slitt økonomisk helt siden pandemien, og det er ikke blitt noe lettere nå som alt er blitt mye dyrere, sier Daniel Kjørberg Siraj, konsernsjef i OBOS.

OBOS tar samfunnsansvar

OBOS er spesielt opptatt av å bidra til aktiviteter for barn og ungdommer i områder med mange medlemmer. Derfor har rundt 80 lag og foreninger i Oslo fått til sammen 2,6 millioner kroner. Resten er fordelt til aktiviteter i andre byer og tettsteder hvor OBOS bygger boliger. For eksempel har 25 lag og foreninger i bergensområdet fått 400 000 kroner på deling.