Oasmias ledningsgrupp komplett

Oasmia har ytterligare stärkt sitt ledningsteam med rekryteringen av två General Managers för att påskynda kommersialiseringen av Oasmia. Neil Yman utses till General Manager för Europa & Ryssland och Reinhard Koenig utnämns till General Manager för USA & Kanada. Båda har lång erfarenhet från ledande positioner inom globala läkemedelsföretag.

”Att vi nu kompetterat ledningsgruppen med två erfarna General Managers kommer att driva den kommersiella framgången inom deras respektive geografiska anvarsområde. Oasmia har nu en ledningsgrupp med erfarenhet och tyngd för att göra skillnad i den spännande övergångsperiod bolaget står inför. Dessutom fortsätter Oasmia att rekrytera nyckelpersoner med såväl stark kommersiell som onkologisk erfarenhet för att förbereda sig inför marknadslanseringen av Apealea - vårt första läkemedel ut på marknaden”, kommenterar Sven Rohmann VD för Oasmia.

"Detta är ett mycket viktigt steg för Oasmia. Enligt min mening har Oasmia nu ett starkt team. Det kommer att vara en mycket viktig framgångsfaktor framöver", säger Jörgen Olsson, styrelseordförande i Oasmia .

Utöver rekryteringarna av General Managers har Oasmia anställt Carina Eklöw som Global Medical Affairs Director och Nigel Goodman som Clinical Operations Director.

Oasmias ledningsgrupp är nu komplett och består av:

VD (interim), Sven Rohmann – tidigare på bland annat Novartis, Ganymed Pharmaceuticals och Merck-Serono. 32 års erfarenhet av farma och onkologi.
CBO och vice VD, Anette Sjödin – tidigare på bland annat Nestlé Skin Health, Pharmacia och Biacore. 30 års erfarenhet av bioteknik och biovetenskap.
CTO, Mikael Asp - 30 års erfarenhet från flera företag inom den internationella läkemedelsindustrin inom FoU, produktion, kvalitetssäkring och som Qualified Person (QP).
CMO, Nina Heldring - 20 års erfarenhet av preklinisk och klinisk medicinsk forskning från kända akademiska institut och läkemedelsindustrin.
GM USA och Kanada, Reinhard Koenig – tidigare bland annat Genentech, Boehringer Ingelheim och Piramal Critical Care. Över 30 års erfarenhet av farma och bioteknik.
CFO (tillförordnad), Joakim Lindén - mer än 25 års erfarenhet från förändringsarbete i marknadsnoterade och icke marknadsnoterade företag i många branscher, länder och roller bland annat som CFO.
GM Europa & Ryssland, Neil Yman – tidigare bland annat Pierre Fabre, Novartis, GSK och  Roche. Över 17 års erfarenhet av farma och onkologi.

För mer information:
Investor Relations Oasmia
E-post: IR@oasmia.com

Om Oasmia Pharmaceutical AB
(NASDAQ Stockholm: OASM) Oasmia Pharmaceutical AB utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer en ny generation av läkemedel inom human- och veterinär onkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar innehållande nanopartiklar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrande egenskaper, förbättrad biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent. Bolagets aktie är noterad på NASDAQ i Stockholm och Frankfurt Stock Exchange.

Norsk Hydro: Federal Court lifts one of two embargos on Alunorte’s deposit area DRS220.9.2019 23:06:00 CESTPress release

The Federal Court in Belém, Brazil, today, September 20, lifted the embargo on Alunortes new bauxite residue disposal (DRS2) under the civil lawsuit. Alunorte is still subject to an embargo on DRS2 imposed by the same court in a parallel criminal lawsuit, but Alunorte is expecting an extension of the civil decision to the criminal case shortly. Alunorte will continue utilizing the old bauxite residue disposal area (DRS1) until the DRS2 embargo under the criminal case is lifted. The decision to lift the DRS2 embargo in the civil case against Alunorte came after Ministério Público and Alunorte submitted a joint petition to the federal court on August 30, requesting the embargoes to be lifted. “This is an important step towards resuming installation and commissioning activities of the solid residue deposit DRS2. It is a state-of-the-art deposit system, the only sustainable and long-term solution for Alunorte’s operations. Alunorte is the foundation of the aluminium value chain in Para, an

Norsk Hydro: Den føderale domstolen løfter ett av to embargoer på Alunortes deponiområde DRS220.9.2019 23:06:00 CESTPressemelding

Den føderale domstolen i Belém, Brasil, løftet i dag, 20. september, embargoen på det nye avfallsdeponiet for bauksittrester (DRS2) i den sivilrettslige prosessen. Embargoen på DRS2 fra den samme domstolen i straffesaken er fortsatt gjeldende, men det er forventet at avgjørelsen i den sivile saken vil gjøres gjeldende i straffesaken innen kort tid. Alunorte vil fortsette å bruke det gamle avfallsdeponiet for bauksittrester (DRS1) til DRS2-embargoen i straffesaken er løftet. Beslutningen om å løfte DRS2-embargoen i den sivilrettslige saken mot Alunorte kom etter at Alunorte og Ministério Público den 30. august innga en felles anmodning til den føderale domstolen om å løfte DRS2-embargoene. - Dette er et viktig steg mot å gjenoppta installasjons- og igangsettingsaktivitetene ved det DRS2. Dette er et toppmoderne avfallssystem og er den eneste langsiktige og bærekraftige løsningen for Alunorte. Alunorte er fundamentet for aluminiumverdikjeden i delstaten Pará, og jeg setter stor pris på s