Nyutviklet nødknapp skal redde sjøens myke trafikanter

Antall myke trafikanter på sjøen har eksplodert de siste årene. Nå skal Redningsselskapet gjøre det langt enklere for padlere, kitere og surfere å varsle dersom man havner i en nødsituasjon.
Denne nødknappen skal gjøre det enklere for padlere, brettseilere og kitere å få hjelp dersom de havner i en nødsituasjon.

Siden 2012 har det vært en enorm vekst i antall padlere, kitere, surfere og brettseilere i Norge. De siste seks årene har antall kajakker doblet seg – fra 80 000 til 170 000. Disse myke trafikantene er mer utsatt når de ferdes på sjøen enn andre trafikanter. Redningsselskapets nye konsept, RS Aktiv, består av et medlemskap, en nyutviklet nødknapp og utstyrsregistrering.

– De siste årene har det vært flere ulykker der myke trafikanter har druknet eller blitt alvorlig skadet. Det er viktig at disse får et godt sjøsikkerhetstilbud. Vi må være til stede for alle som bruker sjøen, og med RS Aktiv tar vi sjøens myke trafikanter på alvor, sier Rikke Lind, generalsekretær i Redningsselskapet.

Ett trykk og hjelpen er på vei
Tidlig varsling kan være avgjørende i en nødsituasjon. Redningsselskapet har utviklet en  nødknapp, som er et rimelig tilleggsprodukt til annen varsling som mobiltelefon og VHF. Nødknappen festes rundt håndleddet og gir deg bekreftelse når nødsignalet er mottatt.

Hindrer kostbare redningsaksjoner
Hvert år iverksettes mange redningsaksjoner fordi det blir funnet tomme kajakker eller andre fartøy uten noen form for merking. Merking av kajakk, kite eller seilbrett vil hindre unødvendige redningsaksjoner og sørge for at utstyret kommer tilbake til rette eier om det blir funnet.

Tilbudet gir også rett til fri assistanse fra redningsskøytene.

– Dette tiltaket er helt unikt i Norge og vil kunne trygge en stadig voksende gruppe av de som bruker sjøen, sier Rikke Lind.

Les mer om RS Aktiv på Redningsselskapets sider, www.rsaktiv.no

– Nå kan jeg seile alene uten å være engstelig for å ikke få hjelp dersom uhellet er ute. Dessuten er det lettere å holde fokus på treningen når jeg vet jeg er trygg, sier brettseiler Oda Johanne Stokstad Brødholt, som har nødknappen rundt håndleddet.
Mannskapet på redningsskøytene merker at det har blitt flere myke trafikanter på sjøen. Flere trenger hjelp. Nå skal det bli enklere å få varslet om nødsituasjoner.

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time. Redningsselskapet visjon er "Ingen skal drukne".