Nyutviklet «kraftalfabet» vekker oppsikt globalt

Verden står i en situasjon hvor behovet for leveranse av forutsigbar og stabil energi er stort, samtidig som elektrifisering er et av de sentrale klimatiltakene som må til.
- Vi må tilby kundene og markedet de tjenestene som gjør elektrifisering mulig, samtidig som vi må utvikle og drifte nettet på en måte som sikrer stabil leveranse av strøm. Dette klarer ikke vi uten å fornye oss og være med på teknologiutvikling, slik vi har gjort gjennom arbeidet med den såkalte UN-modellen. Det å ha felles og robust modell og språk i bunn gjør det mulig å jobbe med en «digital tvilling» av nettet. Dette er en forutsetning for at vi som nettselskap kan være med å løse de utfordringene vi som samfunn står ovenfor, sier administrerende direktør i Elvia, Trond Skjellerud.
- Skal vi fortsatt levere stabil og god strømforsyning til kunder i framtiden, må vi øke graden av samhandling på tvers og digitalisering av bransjen. For å klare det, så har vi enkelt forklart laget et felles alfabet for håndtering av data, sier administrerende direktør Håvard Tamburstuen i Lnett.
Modell lastet ned over hele verden
Kraftsystemet blir mer og mer komplekst med økende lokal produksjon og store næringskunder med høyt strømforbruk ulike steder i nettet. Det gir større behov for god datakvalitet og bruk av ny teknologi for å ha enda bedre kontroll på de ulike komponentene i strømnettet.
Det er en ny standard informasjonsmodell for strømnettet som er laget, og som beskriver hvordan ulike komponenter i nettet skal kategoriseres og hvordan de er knyttet til hverandre. Modellen er lastet ned over 700 ganger, og nettselskaper med mange millioner kunder har sagt de vil bruke modellen framover.
Esri overtar modellen
Esri, et verdensledende selskap innen geografiske informasjonssystemer, overtar nå informasjonsmodellen som nettselskapene Lnett og Elvia har ledet utviklingen av. Modellen blir europeisk standard i Esri sine produkter for nettselskaper.
-Arbeidet med ny modell er utført I tett samarbeid med Esri, og dette er forsterket gjennom arbeidet med å integrere datamodellen. Dette sikrer framtidig vedlikehold og utvikling av datamodellen for strømnettet innen Esri sine løsninger. En datamodell med global brukerstøtte for kraftbransjen er kritisk for Esri, og dette steget viser Esri sin langsiktige forpliktelse for å levere datamodeller og løsninger for nettselskaper i hele verden, sier Anastasiia Savchenko, Business Development Manager
Felles språk
Nettbransjen har mye informasjon om ulike komponenter i strømnettet, men det har tidligere ikke vært en standard modell for hvordan slik informasjon blir kategorisert, og IT-leverandører bruker ulike modeller. Et felles språk gjør at nettselskapene raskt kan ta i bruk rutiner for datautveksling som nå etableres i bransjen.
- Digitalisering og samhandling bidrar for eksempel til å effektivisere prosesser for kundehenvendelser, konsesjonsbehandling og prosjektering. Å ha en internasjonal felles og åpen modell vil gi en plattform hvor leverandører kan utvikle nye innovative løsninger og bidra til digitale samhandling i bransjen. Modellen er et fundament for å utnytte dataene våre og etablere intelligente løsninger for framtiden, sier leder for IT- og informasjonsstyring Sigve Hamran i Lnett, som også har ledet prosjektet for felles informasjonsmodell.
Det er i ny modell satt opp flere tusen sett med regler som sier hvilken informasjon som skal presenteres for ulike anleggsdeler, og regler for hvordan komponenter kan kobles sammen. Modellen omfatter både elektriske komponenter som strømbrytere, kabler og linjer, men også strukturkomponenter som master, rør, bygginger og traséer.
Om Elvia
Elvia er ansvarlige for å sikre at nesten to millioner mennesker i Innlandet, Viken og Oslo har strøm i stikkontakten. Elvia har ansvar for Norges største nettområde. Vårt strømnett dekker totalt ca. 50 000 km2. Det tilsvarer et område som er litt større enn Danmark. Fremtiden er elektrisk, og Elvia har en sentral rolle i elektrifiseringen av samfunnet. Med over 800 ansatte er vi godt rigget for fremtiden, den stadige utviklingen og elektrifisering av nordmenns hverdag.
Om Lnett
Lnett har ansvaret for at 160.000 kunder i Sør-Rogaland har strøm. Selskapet er en del av Lysekonsernet. Nettselskapet har ansvaret for regionalnettet («fylkesveiene) i området fra Egersund i sør til Hjelmeland i nord, i tillegg til distribusjonsnettet helt fram til kunder i 9 kommuner. Lnett jobber kontinuerlig med å sikre god og stabil strømforsyning, og er i gang med en storstilt oppgradering av regionalnettet i regionen.
Om Esri
Esri er en internasjonal leverandør på programvare for geografisk informasjonssystem (GIS). Med ArcGIS kan data kobles mot kart for å se nye sammenhenger og ut fra det ta gode beslutninger. Programvarene er en plattform for å gjøre analyse, lage applikasjoner, samle inn data, vise sammenhenger med mer. Selskapet har sitt hovedkontor i California i USA, og har over 5000 ansatte fra 73 land.
Kontakter
Vegar StoksetKommunikasjonsrådgiver
Tel:95276256vegar.stokset@eidsiva.noBilder

Om Elvia
Elvia er Norges nyeste nettselskap og har ansvar for forsyning av strøm til ca. 2 millioner kunder i Innlandet, Akershus, Østfold og Oslo. Vi sørger for at våre kunder er på i hverdagen gjennom å drifte og vedlikeholde strømnettet.
Følg pressemeldinger fra Elvia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elvia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Elvia
Årlig sjekk av elanlegget kan redde liv14.10.2025 10:53:53 CEST | Pressemelding
Feil i elektrisk anlegg og feil bruk av elektrisk utstyr er blant de vanligste årsakene til boligbranner i Norge. 15. oktober er den nasjonale Elsikkerhetsdagen, og Elvia oppfordrer alle som eier eller bruker et elektrisk anlegg til å gjennomføre en rask og enkel sjekk som kan forhindre brann og redde liv.
Over 60 000 Elvia-kunder var berørt av Amy5.10.2025 12:34:26 CEST | Pressemelding
62 000 Elvia-kunder ble berørt av ekstremværet «Amy» lørdag 4. oktober. På det meste var rundt 20 000 kunder uten strøm samtidig. Dette er nå redusert til om lag 1200 kunder. De fleste fikk strømmen tilbake i løpet av kvelden og natten, men noen er fremdeles strømløse. Elvia opprettholder økt beredskap søndag 5. oktober.
Fare for langvarige strømbrudd etter ekstremværet “Amy”4.10.2025 17:18:57 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” har ført til svært mange strømbrudd i store deler av Elvias nettområde. Mannskaper fra Elvia jobber for å få strømmen tilbake til kundene så raskt som overhodet mulig.
Ekstremværet “Amy” nærmer seg – Elvia trapper opp beredskapen3.10.2025 11:09:36 CEST | Pressemelding
Ekstremværet “Amy” er ventet å treffe Sør-Norge med full styrke i helgen. Strømnettselskapet Elvia forbereder seg på mulige strømbrudd og har økt beredskapen.
En uke med Norgespris: Fra 100 år til 18 – hele Norge velger Norgespris1.10.2025 18:45:58 CEST | Pressemelding
Siden åpningen av bestillingsløsningen for Norgespris 24. september, har responsen fra kundene vært overveldende. I dag er første dag der Norgespris faktisk gjelder – og Elvia har derfor samlet nøkkeltall fra den første uken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom