Nytt vindkraftoppdrag i Midt-Sverige

Kanonaden Entreprenør, et datterselskap i AF Gruppen, skal utføre anleggsarbeidet for en større vindpark sør i Dalarna. Kontrakten har en verdi på cirka 160 MSEK ekskl. mva.
Foto: SR Energy

Prosjektet omfatter 15 vindturbiner med en total høyde på 200 meter. Vindparken forventes å gi fornybar energi tilsvarende det årlige forbruket av husholdningselektrisitet for 54 000 boliger.

Kanonadens oppdrag er å utføre alle deler frem til oppføring av turbinene. Oppdraget utføres som totalentreprise og omfatter prosjektering, bygging av veier, kranunderlag, fundamenter og vindparkens interne strøm- og kommunikasjonsnett.

- Vi er svært glade for fornyet tillit fra SR Energy, som vi tidligere har hatt et godt samarbeid med, sier Bård Frydenlund, konserndirektør i AF Gruppen.

Kanonaden Entreprenad og SR Energy har nylig samarbeidet om byggingen av Vindpark Åby-Alebo, den største vindturbinen i sør-Sverige samt Vindpark Riskebo, også i Dalarna.

I tråd med strategien om å satse på energi- og kraft har Kanonaden de siste årene bygget nærmere 500 turbinfundamenter i Sør- og Midt-Sverige, noe som har gitt god kunnskap og mulighet til å identifisere og forebygge risiko i oppdragene.

– Vi gleder oss veldig til å starte byggingen av vindparken Älgkullen, som vil være et sårt tiltrengt bidrag av fornybar energi i Sør-Sverige. Samarbeidet med Kanonaden garanterer høye ambisjoner om bærekraft i byggefasen. Vi har bygget flere vindparker med Kanonaden og de leverer alltid med høy presisjon, sier Peter Zachrisson, CEO i SR Energy, tidligere Stena Renewable.

Vindparken Älgkullen skal bygges i første kvartal 2023 og forventes satt i drift i 2024.

Foto: SR Energy

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 27 mrd kroner i 2021 og har i dag ca 5400 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).