Nytt URverk fra Ulf Risnes

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. Dette er en samling av drømmer, drømmen om å bli rockestjerner. Nå er vi kommet fram til URverk 4, året er 1979, og her møter vi THE Gurgles, for her synges det på engelsk!

Lytt til "Wrong Side Of The River" her!

"Det var egentlig bare jeg som kunne spille noe som helst instrument blant de jeg kjente i 1979. Da jeg begynte å spille inn gjorde jeg derfor alt selv. Men det gnagde at innspillingene dermed ble i mono. Å høre musikk i stereo i det hele tatt var vanskelig å få til tidlig på søttitallet, men etter hvert begynte stereoanleggene å bli tilgjengelig for den mindre bemidlede dele av befolkningen. Jeg glemmer aldri da jeg hørte "Immigrant Song" med Zeppelin på naboguttens stereoanlegg for første gang. Dermed ble min aller første store investering et slikt anlegg. Det var derfor jeg konfirmerte meg. Men musikken var viktig for oss alle, og det var ikke vanskelig å få med seg kompiser på å spille inn sanger. Men det var desto vanskeligere å spille dem. Jeg måtte lære opp folk underveis, og noen talenter sto etterhvert frem, selv om virtuositet ikke er noe du vil finne her" - Ulf Risnes

URverk 4 er nok et gløtt inn i galskapen som rådet i guttegjengen til Ulf Risnes på Munkvoll i Trondheim tilbake på søttitallet. Samtidig sniker det seg også noen mer sårbare ting innimellom, og Ulf Risnes sin mor får æren av både å åpne, og ikke minst avslutte, URverk 4;The Wrong Side of The River.

Ett og ett album av URverk-serien slippes hver måned på vinyl, hvor alle sammen kommer med tekster og bilder fra perioden sangene ble spilt inn, og med èn garanti: hjemmelaget!

Ståle Storløkken ute med albumet Ghost Caravan- et slående kunstverk på solo kirkeorgel30.4.2021 11:21:33 CEST | Pressemelding

Den svært anerkjente komponisten og keyboardisten Ståle Storløkken følger opp den spellemannsnominerte HUBRO-utgivelsen «The Haze of Sleeplessness» (2019), med sitt andre soloalbum. «Ghost Caravan» er spilt inn på et kirkeorgel i Steinkjer Kirke, opptak gjort av stjernegitarist Stian Westerhus, mikset i Heaven Hill Studio av Storløkken selv, og mastret av Helge Sten i Audio Virus Lab. Hør albumet her! «Ghost Caravan» står i stor kontrast til forløperen. Mens «The Haze of Sleeplessness» inneholder et helt keyboard-museum med et ubegrenset utvalg av lyder, samt gjennom-arrangerte låter, er «Ghost Caravan» et produkt av ren improvisasjon på kun et kirkeorgel. Noe disse albumene deler er en åpenhet og et tilsynelatende ubegrenset rom hvor lytteren får utfolde sine egne fantasier og sin egen unike lytteopplevelse. Lyddynamikken spenner over et enormt spekter, og strekker seg fra stille, pustende hvisking til støyende dype basser eller skrik, gjerne bare i løpet av få sekunder. Den enorme va

"Jenta i Chicago" - første singel fra liveopptak (1994)30.4.2021 09:54:36 CEST | Pressemelding

Lillebjørn Nilsen og irske Andy Irvine hadde kjent hverandre i omtrent 17 år og da de i 1994 endelig møttes på Telemarkfestivalen ble det de begge hadde drømt, en realitet. Samarbeidet deres resulterte i en spennende konsert og nå skal liveopptaket endelig utgis som album. Først ut er singelen "Jenta i Chicago" som er ute i dag! Hør låten her: https://orcd.co/jentaichicago De to trubadurene utfyller hverandre perfekt, musikalsk så vel som tematisk. Når Lillebjørn Nilsen synger om den norske emigranten som ble Jenta fra Chicago, kontrer Andy Irvine med den irske emigranten i Indiana. - «Jeg likte å synge og spille hardangerfele på Nevin’s pub i Evanston da jeg bodde i Chicago. Denne låta handler om en jente som dukket opp der.» - Lillebjørn Nilsen Lillebjørn Nilsen er norsk sanger, låtskriver og folkemusiker. Totalt har han fem Spellemannspriser både som soloartist og som en del av større grupper. Han blir ofte omtalt som Norges ”Folkekonge”. Andy Irvine er kjent som en av de største ir

Ny singel fra Brødrene Iversens Orkester23.4.2021 14:30:00 CEST | Pressemelding

Låten "Both Sides Now" er en av Joni Mitchells mest kjente sanger, og ble skrevet i 1967. Låten kom først ut på plate i 1969, på hennes legendariske album "Clouds". Nå er det gjendiktningen "Båe sider no" som gjelder, når Brødrene Iversens Orkester slipper sin nye singel. – Johannes Gjerdåker sin gjendikting kom meg i hende sommaren 1986 då me satt på kjøkkenet heime hjå han på Gjerdåker på Voss. Gjerdåker har fått med seg det maleriske landskapet som Joni Skapte, og den melankolske klangen i diktet som skapar songen, forteller Dagfinn Iversen i Brødrene Iversens Orkester. Lytt til "Båe sider no" her!

Singelslipp fra Eivind Sander!23.4.2021 13:26:20 CEST | Pressemelding

Eivind Sander slipper sin nye låt "All Night". "All Night" handler om magiske, blikkstille sommerdager med gode venner. Dager som går over til sene, uforglemmelige sommerkvelder, hvor det er umulig å gå hjem eller å gå og legge seg, og ender opp som såkalte "all night'ere", til solen står opp igjen. – Låten skrev jeg på Hvaler i oktober i fjor, og den er en hyllest til gode stunder med gode venner, forteller Eivind Sander. På sin nyeste singlen gjør Eivind Sander mesteparten selv. Han produserer den, spiller alle instrumentene selv og gjør hovedvokalen. Låten er spilt inn hjemme hos Eivind, i "Krokkleiva Studio", med han selv som tekniker. Lytt til "All Night" her!

Ola Kvernberg's Steamdome II - allerede en kritikerfavoritt!23.4.2021 11:10:58 CEST | Pressemelding

Steamdome fyrer opp! På «Steamdome II: The Hypogean» stiller Ola Kvernberg med et enda mer blodtrimmet mannskap enn sist, samme skamløse forhold til sjangermiks og et nyvunnet ønske om å røske deg ut av hjemmekontoret og gi deg en time musikkterapeutisk fri fra pandemi og globale katastrofer generelt. Lytt til "Steamdome II: The Hypogean" her! Bryter reiseforbudet Med The Hypogean unngår Kvernberg reiserestriksjonene ved å bore seg ned i jordoverflata. Noen ganger som et løpsk gravitasjonstog, andre ganger som en sterk stillegående maskin gjennom klangfulle bergrom. Destinasjon? Jordas glødende jernhjerte, og i de siste to åra også åsted for Kvernbergs private escape-room, blotta for spilleregler og med en ekstensiv tilnærming til hva rytme og harmonier kan gjøre med et klubbgulv. Om prosjektet Da Steamdome dundret gjennom lydmuren for tre år siden haglet lovordene fra presse og publikum. Utsolgte konserter, flere høythengende priser og en topp 10 plassering på lista over Norges mestse

Tone Hulbækmo med nytt album for hele familien!16.4.2021 14:47:11 CEST | Pressemelding

Tone Hulbækmo er en artist som liker å krysse musikalske grenser, er opptatt av ord og lar seg inspirere til å skrive musikk til dikt av norske poeter. Hun er også opptatt av å formidle dette til flere generasjoner, både små og store. Denne gang presenterer hun egenkomponerte melodier til et personlig utvalg tekster av kjente norske lyrikere, blant annet Inger Hagerup, Alf Prøysen, André Bjerke og Erlend Loe. Lytt til "Eg kan" her! – Jeg har plukket dikt skrevet for unger av en fantastisk gjeng med norske forfattere, dikt som har truffet meg, et voksent menneske, i hjertet og inspirert meg til å lage melodier og musikk til, forteller Tone Hulbækmo. På platen er det tekster med både humor og alvor, fantasi og underfundighet. Her er det mye livsvisdom. De kan ta opp mellommenneskelige forhold, være filosofiske eller bare leke med ord. Ikke minst ligger det også an til en nostalgisk klump i halsen for mange fra foreldre- og besteforeldregenerasjonen. – Her er dikt på nynorsk og bokmål, no