Nytt testsett kan oppdage nye koronavarianter raskere

Et nytt testsett fra PerkinElmer, som bruker neste generasjons sekvensering, kan gjøre det raskere å påvise nye varianter av covid-19, inkludert omikron.

PerkinElmer, Inc., som er ledende innen innovasjon for en sunnere verden, lanserer nå NEXTFLEX® Variant-Seq™ SARS-CoV-2 Kit v2. Den komplette løsningen for neste generasjons sekvensering (NGS), muliggjør høy gjennomstrømming av sekvenseringer og pålitelig identifikasjon av virusmutasjoner. Det gjør det mulig å oppdage nye varianter av SARS-CoV-2 enda raskere.

NEXTFLEX Variant-Seq SARS-CoV-2 Kit v2 oppdager alle varianter av SARS-CoV-2, inkludert den nye bekymringsvarianten omikron (B.1.1.529). Denne løsningen gir betydelige fordeler for laboratoriene med tanke på hastighet, skalerbarhet og kostnadsreduksjon. Teknologien kan bidra til å redusere behandlingstiden med tre timer i gjennomsnitt for 96 prøver (sammenlignet med andre løsninger som krever kvantifisering og normalisering av prøvene før de kan analyseres).

– Den nye omikron-varianten bekrefter viktigheten av å overvåke mutasjoner av koronaviruset. Dette har vært svært sentralt for Norges pandemihåndtering, og omikron-utbruddene bekrefter viktigheten av dette, sier Erik Buseth, daglig leder for Norden og Benelux i PerkinElmer. Han legger også til:

– NEXTFLEX Variant-Seq SARS-CoV-2 Kit v2 er utviklet for å møte myndighetenes behov for å overvåke smittespredningen, og den øker derfor gjennomstrømmingen og hastigheten fra prøve til resultat. I tillegg reduseres kompleksiteten i arbeidsflyten.

Løsningen bruker 1.536 unike UDI-strekkoder (unique dual index) for å muliggjøre sekvensering av 6.000 SARS-CoV-2-bibliotek i en strømningscelle. Dette gir ekstremt høy gjennomstrømming og minimerer kostnadene forbundet med sekvensering.

PerkinElmer tilbyr også PKamp™ VariantDetect™ SARS-CoV-2 RT-PCR Assay, slik at man samtidig kan oppdage og differensiere flere kjente SARS-CoV-2 mutasjoner, inkludert omikron. På samme måte, gjør dette at laboratoriene kan analysere positive prøver for å finne ut hvilken mutasjon man er smittet av. Løsningen er kompatibel med alle vanlige PCR-tester, og leverer resultater innen to timer.

Klikk her hvis du vil vite mer om PerkinElmers komplette SARS-CoV-2-testportefølje.

Pressekontakt:

Olve Hagen Wold, Geelmuyden Kiese
olve.wold@gknordic.com

Om PerkinElmer Norge

PerkinElmer Norge
Henrik Ibsens gate 90
0255 Oslo

PerkinElmer gjør det mulig for forskere og klinikker å håndtere de viktigste utfordringene innen forskning og i helsevesenet. Vi ser på innovasjon som veien til en sunnere verden, og leverer unike løsninger til kunder innen diagnostikk, biovitenskap, mat og anvendte markeder. Vi samarbeider med våre kunder for å gi innsikt i og dele av vår markedskunnskap og tekniske ekspertise, raskere og mer pålitelig. I dag har vi om lag 14 000 ansatte over hele verden, som har en lidenskap for å hjelpe kunder med å skape sunnere familier, forbedre livskvaliteten og sikre velvære og lang levetid for mennesker globalt. Selskapet opererer i 190 land og er notert på S&P 500-indeksen. I 2020 omsatte vi for ca. 3,8 milliarder dollar. For mer informasjon, se www.perkinelmer.com.

Følg pressemeldinger fra PerkinElmer Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra PerkinElmer Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra PerkinElmer Norge