Nytt system i Kia Sorento beskytter mot følgekollisjoner.

Nye Kia Sorento er første modell med Kias innovative multikollisjonsbrems, et system som beskytter passasjerer mot følgekollisjoner etter det første sammenstøtet. Bremsene aktiveres automatisk når kollisjonsputene utløses.

Multikollisjonsbrems er utviklet for å forebygge eller minimere konsekvensene av en følgekollisjon. Systemet aktiveres når kollisjonsputene utløses, og analyserer retning og fart for å bremse tilstrekkelig til at bilen stanser kontrollert.

"Vi lanserer nå fjerde generasjon av vår største SUV, og nye Sorento bygges på en ny plattform som gjør den enda mer romslig. I tillegg kan den for første gang leveres med elektrifisert drivlinje, og den ladbare hybriden kommer tidlig neste år", sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen. "Avanserte tilkoblingsmuligheter, førerassistentsystemer og infotainment-teknologi gjør Sorento til Kias hittil mest teknisk avanserte bil".

Beskytter mot følgekollisjon
Multikollisjonsbrems er utviklet for å forebygge eller minimere konsekvensene av en følgekollisjon, som kan oppstå før bilen stanser etter et sammenstøt. Føreren har ofte ikke kontroll i denne situasjonen, og systemet aktiveres når kollisjonsputene utløses. Når systemet er aktivert, analyserer det bilens hastighet og eventuelle retningsendringer for å kunne bremse tilstrekkelig til at bilen stanser kontrollert.

Systemet registrerer pedalenes posisjon for å finne ut om føreren forsøker å akselerere eller bremse. Hvis multikollisjonsbremsen registrerer liten eller ingen inngripen fra føreren, vil den elektroniske stabilitetskontrollen gripe inn og øke bremsekraften tilstrekkelig til at bilen stanser. Systemet er ikke aktivt i hastigheter over 180 km/t, siden automatisk nedbremsing i så høy fart kan forårsake andre kollisjoner.

Fjerde generasjon Sorento blir den første Kia-modellen i Europa med den nyskapende sikkerhetsteknologien. Sorento er allerede en av klassens tryggeste biler, utstyrt med mye teknologi som forebygger kollisjoner, inkludert Kias automatiske nødbrems med registrering av fotgjengere, syklister og kjøretøyer. Multikollisjonsbremsen fokuserer på situasjonen umiddelbart etter en ulykke, noe som gjør Sorento til en enda tryggere bil.

Multikollisjonsbrems leveres som standardutstyr på alle Sorento-modeller, inkludert den nye ladbare hybriden som lanseres tidlig neste år.

Multikollisjonsbrems anerkjennes av Euro NCAP
Euro NCAP, som er det europeiske organet for vurdering av bilsikkerhet, har allerede bekreftet at multikollisjonsbremsen bidrar til å forebygge følgekollisjoner. Euro NCAP gir et ekstra sikkerhetspoeng for beskyttelse av voksne passasjerer til biler med dette systemet. Empirisk testing av systemet har vist at en bil med multikollisjonsbrems gir en reduksjon i dødsfall på 8 prosent og en reduksjon i alvorlige personskader på 4 prosent sammenlignet med samme bil uten multikollisjonsbrems.

Kia innfører multikollisjonsbrems også i andre modeller sammen med planlagte modelloppdateringer i løpet av det neste året.

Nye Sorento kommer som ladbar hybrid tidlig 2021
Interiør i Sorento ladbar hybrid

Kia får plattformen NVIDIA DRIVE i alle fremtidige modeller.10.11.2020 08:42:10 CETPressemelding

Hyundai Motor Group og NVIDIA kunngjorde i dag innføringen av NVIDIA DRIVE-plattformen for nettbaserte tjenester i alle nye modeller fra Kia, Hyundai og Genesis fra 2022. Med den energieffektive og kraftige NVIDIA DRIVE-plattformen vil kundene få kontinuerlig forbedrede brukeropplevelser, og dra nytte av programvaredefinerte systemer med mange funksjoner og kunstig intelligens som kan oppdateres i hele bilens levetid.